Unieke lage inbouw
Een goede reden voor een bezoek aan de stand van Techobeton is de TENSA® Grip TB R en TENSA® Grip TB R LS. Een innovatieve voegovergangconstructie die ontwikkeld is samen met Mageba en voldoet aan de actuele eisen voor flexibele voegovergangen. Het heeft een aantal zeer interessante voordelen. Maar Technobeton heeft meer interessant nieuws.
Eerst een korte introductie van Technobeton; het bedrijf is specialist in betonreparatie, ontwikkelen en installeren van voegovergangen, opleggingen en railinfra projecten. “Wij doen alles rondom viaducten, tunnels, bruggen en andere betonnen objecten, behalve het asfalt”, aldus Paul Lange, directeur Technobeton. “Het zijn vaak veelomvattende projecten waar wij voor ingeschakeld worden. Denk aan de Utrechtsebaan in Den Haag, renovatie van de onderbouwconstructie van de oude stalen spoorbrug over de Maas bij Buggenum en het engineeren en installeren van een Mageba vingervoeg in de Wilhelminabrug in Maastricht.” De projecten waar Technobeton voor gevraagd wordt, vragen een bepaalde aanpak waarmee het niet alleen gaat om de uitvoering van de werkzaamheden maar ook om het verifiëren en valideren van eisen. “Wij zijn thuis in deze materie en onze werkzaamheden voldoen dan ook aantoonbaar aan alle eisen en wet- en regelgeving.”
Een recente ontwikkeling binnen Technobeton is de samenwerking met Mageba. Mageba is een wereldwijd opererende fabrikant van onder andere zeer hoogwaardige dilatatievoegen, structurele lagers en seismische bescherming. Technobeton wilde graag de bestaande voegovergangen doorontwikkelen, Mageba zocht een nieuwe distributiepartner. Eén plus één is twee, de samenwerking was voor beide partijen een logische stap. “Wij hebben een exclusieve samenwerking met Mageba voor de Nederlandse markt. De samenwerking omvat de verkoop en installatie van alle Mageba systemen en producten en dan in het bijzonder de TENSA® Grip TB R en TENSA® Grip TB R LS voegovergangen en opleggingen die al op grote schaal worden ingebouwd en toegepast.”
Een mooi resultaat is de doorontwikkeling van de ThormaJoint-RTD voegovergangconstructie om te kunnen voldoen aan de actuele eisen voor flexibele voegovergangen. Deze constructie heeft een levensduur van 10 jaar toegekend voor de zwaarste wegcategorie. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door toepassing van gietasfalt randbalken, dilatatie-overbruggende staalplaten van 6 mm dik en een rubber onthechtstrook die de voegmassa in staat stelt om spanningen beter te verdelen. “Het is uitgebreid getest bij internationale testinstituten zoals BAM Berlijn en EMPA Zwitserland. De ThormaJoint is dan ook om een aantal redenen zeer interessant voor zowel provincies, lokale overheden en rijkswegen.”
Behalve betonrenovatie is Technobeton actief in aquademolition, ofwel slopen en saneren middels waterdruk. “Het voordeel hiervan is dat de betonwapening (de constructie) gespaard blijft, terwijl oppervlakteroest wel wordt verwijderd. Met traditionele sloop beschadig je altijd wel de wapening, met waterdruk niet. Ook voorkomt het microscheuren en je creëert een perfecte basis voor betonreparaties. We hebben het onder meer toegepast bij de Utrechtsebaan in Den Haag. Bijkomend voordeel is dat het minder geluids- en trillingsoverlast geeft voor onwonenden.”
Benieuwd naar deze en de andere toepassingen van betonrenovatie? U bent van harte welkom op de stand van Technobeton, nummer 1.034.
Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.