Platform over civiele techniek & infrastructuur
Bruggen & Tunnels

Prefab pijlerbekistingen van 120 ton

Construx_VDRQ_ViaductSchiphol_1 kopiëren
Alle negen individuele pijlerbekistingen zijn telkens op de voorbouwlocatie geassembleerd, inclusief wapening, en in één beweging op locatie geplaatst.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Construx

9 april 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Om de overlast op het doorgaand verkeer te minimaliseren, ontwikkelde bekistingsleverancier Construx-Dijkhor B.V. in samenwerking met Heijmans een unieke prefab en grotendeels uitwisselbare pijlerbekisting. 

Construx-Dijkhor is onderdeel van het Belgische familiebedrijf Construx en is gespecialiseerd in het ontwikkelen en produceren van stalen mallen voor de betonindustrie en de infrasector. “Al in de tenderfase hebben we samen met Heijmans een oplossing bedacht om het viaduct zo efficiënt mogelijk te kunnen bouwen, en dan met name inzoomend op de pijlerwanden”, zegt Herry van Houten, Algemeen Directeur van Construx-Dijkhor. “Dat idee is na gunning aan Heijmans verfijnd en verder uitgewerkt. Uiteindelijk kunnen in totaal 9 betonnen pijlerwanden met slechts twee stalen bekistingen gerealiseerd worden. Het zijn overigens wel flinke ‘kisten’ van elk 120 ton, bestaande uit een groot aantal samengestelde componenten.”

Beperkte ruimte

Het ontwerp van Construx-Dijkhor is erop gebaseerd dat Heijmans zo min mogelijk elementen ter plaatse hoeft te monteren. “Dat kost tijd en zorgt voor onnodige stremmingen op de A4”, stelt Van Houten. “Bovendien is de ruimte in de tussenbermen van de A4 uiterst beperkt. De pijlerbekisting wordt daarom zoveel mogelijk samengesteld op de voorbouwlocatie naast het toekomstige viaduct. Een pijlerwand is 65 meter lang, 5,20 meter hoog en bestaat uit negen pijlers (dus negen individuele bekistingen) die met elkaar zijn verbonden met een balkbekisting. Alle negen individuele pijlerbekistingen zijn telkens op de voorbouwlocatie geassembleerd, inclusief wapening, en in één beweging op locatie geplaatst. Dat heeft de aannemer heel veel tijd bespaard. In slechts één nachtelijke wegafsluiting kon ons montageteam de complete bekisting (inclusief tussenliggende balkbekisting) van de 65 meter lange pijlerwand plaatsen. We hebben dan ook alle deadlines ruimschoots gehaald en lopen zelfs voor op planning. Dat gaf het ‘treintje’ na ons (vlechten, bordessen plaatsen, enzovoort.) bovendien wat meer lucht.”

Dankzij de centerloze bekisting hoeft Heijmans de pijlerwand niet meer af te werken na het ontkisten.

Centerloos

Best bijzonder aan de toch al forse bekisting is dat deze centerloos is uitgevoerd. Van Houten: “Ook dat had weer te maken met de korte doorlooptijd. De aannemer hoeft in dat geval de pijlerwand niet meer af te werken na het ontkisten. De krachten die hier speelden waren overigens wel dusdanig van aard dat een centering de samenstelling van de bekisting iets eenvoudiger en lichter zou hebben gemaakt. De korte doorloop- en montagetijd gaf hier echter de doorslag.” Het mooie van de pijlerbekisting was bovendien dat Construx-Dijkhor deze dusdanig heeft geëngineerd dat de verschillende delen door elkaar gebruikt konden worden. “Dat geldt ook voor alle 34 bordessen langs de bekisting. Ze zijn allemaal uitwisselbaar. Het verkleint de kans aanzienlijk dat het misloopt tijdens de montage.” Van Houten kijkt dan ook terug op een mooi project. “Ideeën van de opdrachtgever en inventieve oplossingen van onze engineering omzetten naar concrete oplossingen en een werkbaar geheel. Dat is onze kracht, waarbij we nadrukkelijk de samenwerking opzoeken. Heijmans heeft net als wij een vlakke organisatiestructuur, beslissingen worden snel genomen. Een voorwaarde om dergelijke korte bouwtrajecten tot een goed einde te brengen.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht