Platform over civiele techniek & infrastructuur
Prefab loopbruggen en steiger voor Selectieve Onttrekking
In opdracht van Beens Groep produceert Nauta Heeg alle staalconstructies van de drie loopbruggen en de steiger voor de Selectieve Onttrekking.

Prefab loopbruggen en steiger voor Selectieve Onttrekking

In opdracht van Beens Groep produceert Nauta Heeg alle staalconstructies van de drie loopbruggen en de steiger voor het project Selectieve Onttrekking op het Sluizencomplex IJmuiden. Constructies die zoveel mogelijk zijn geprefabriceerd om de werkzaamheden buiten tot een minimum te beperken. Het bedrijf uit Heeg is onderdeel van GB Steel Group en weet zich als geen ander te conformeren aan de hoge eisen die aan constructies in deze omgeving worden gesteld.

Nauta Heeg heeft het ontwerp vertaald naar werkplaatstekeningen in een 3D-model.

Nauta Heeg was al in de race voor dit project via een andere partij. “Het project werd echter aan een andere partij gegund”, begint Harold Booi, directeur van Nauta Heeg. “Niet veel later werden we door Beens Groep benaderd om de productie van de loopbruggen en steigerconstructie voor rekening te nemen.” Nauta Heeg is gespecialiseerd in de constructieve waterbouw en produceert in die hoedanigheid onderdelen voor bruggen, sluizen en de energiesector. We zijn NEN-EN 1090 gecertificeerd volgens de hoogste uitvoeringsklasse 4 en zijn gewend aan het samenwerken met partijen zoals Rijkswaterstaat, overheden en netbeheerders, wat maakt dat we daar zowel op papier als in de werkplaats perfect invulling aan kunnen geven. Dat geeft vertrouwen.”

Nauta Heeg is NEN-EN 1090 gecertificeerd volgens de hoogste uitvoeringsklasse 4.

Frame-elementen

De drie loopbruggen van elk 25 meter lang en 1,5 meter breed zijn al in een eerder stadium geproduceerd door Nauta Heeg en vormen de verbinding tussen de nieuwe afmeerplaats en het vaste land. Aan de steigerconstructie daarentegen wordt momenteel de laatste hand gelegd. “De steiger wordt straks 80 meter lang en bestaat uit vijftien frame-elementen (secties) van 10 meter bij 4,5 meter”, legt Harold uit. “Ook is voorzien in een platform waar een autolaadkraan op kan afstempelen. De frame-elementen zijn opgebouwd uit HE-profielen die als het ware in elkaar grijpen en zodoende een ranke constructie vormen. Het ontwerp komt overigens van Beens Groep, wij hebben dat vertaald naar werkplaatstekeningen in een 3D-model. Er is bewust gekozen om de frame-elementen in een zo groot mogelijk formaat te prefabriceren om de werkzaamheden buiten tot een minimum te beperken. Ze worden vrijwel plug-and-play als een genummerd bouwpakket aangeleverd op locatie, inclusief leuningwerk, roostervloer en houten afwerking.”

De constructies zijn zoveel mogelijk geprefabriceerd om de werkzaamheden buiten tot een minimum te beperken.

Maritieme conservering

Aan de steiger worden dezelfde kwaliteitseisen gesteld als aan die van Zeesluis IJmuiden en de Selectieve Onttrekking. “Dat is ook een van de redenen waarom Beens Groep ons heeft benaderd”, zegt Harold. “Wij zijn gewend aan het samenwerken met dergelijke partijen, weten wat er verlangd wordt en kunnen ons conformeren aan die hoge eisen met in dit geval ook nog een maritieme conservering.” De steigerconstructie wordt momenteel op locatie gemonteerd door een team van Nauta Heeg en Beens Groep. “Beens verzorgt daarbij ook de inzet van het drijvend materieel, zoals een ponton en een werkschip en heeft eerder al de fundatie gelegd door het aanbrengen van de buispalen. Ook de buispalen zijn overigens in de werkplaats van Nauta Heeg geproduceerd.”

Harold is trots op het feit dat Nauta Heeg onderdeel is van zo’n prachtig waterbouwkundig project. “De Selectieve Onttrekking is één van de meest aansprekende projecten op waterbouwkundig gebied op dit moment in Nederland. Mooi dat wij daaraan een bijdrage kunnen leveren.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.