Platform over civiele techniek & infrastructuur
Beton

Prefab beton voor nieuwe A24

De Blankenburgverbinding verbindt de A20 bij Vlaardingen en de A15 bij Rozenburg met elkaar middels een nieuwe snelweg, de A24.

Blankenburg_Rotterdam-38

Tekst | Tekst | Haitsma Beton B.V. Beeld | Concrete Bouw Fotografie

8 december 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

De Blankenburgverbinding verbindt de A20 bij Vlaardingen (noordoever) en de A15 bij Rozenburg (zuidoever) met elkaar middels een nieuwe snelweg, de A24. De nieuwe rijksweg wordt in 2024 opengesteld. Haitsma Beton levert prefab liggers voor twee viaducten van knooppunt Rozenburg, prefab heipalen voor de toerit en prefab vloerplaten voor de bouwdokken van de Maasdeltatunnel.

Bouwconsortium BAAK, een combinatie van Ballast Nedam, DEME Group en Macquarie, bouwt de Blankenburgverbinding in opdracht van Rijkswaterstaat. Met de komst van de nieuwe snelweg, de A24, neemt de drukte op de A15 en de Beneluxcorridor af en verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven naar de Randstad. De A24 wordt ingepast in de omgeving en krijgt een landtunnel op de noordoever en een zinktunnel onder het Scheur, een deel van de Nieuwe Waterweg. Een prachtig project, waar Haitsma Beton haar steentje prefab aan mag bijdragen. 

Grote natte knopen

De Blankenburgverbinding sluit in knooppunt Rozenburg aan op de A15. Voor het knooppunt worden onder andere vier viaducten over de kabel- en leidingenstrook van het havenbedrijf Rotterdam gebouwd. Zo blijven de leidingen altijd bereikbaar voor onderhoud. Voor twee van de viaducten monteert Haitsma Beton in totaal tien velden met 137 prefab railliggers en afgeschuinde randkokers. De liggers hebben een maximale lengte van 37 meter en maximaal gewicht van 81 ton. 

De liggers worden in fases gemonteerd. De eerste liggers werden in het voorjaar van 2020 geplaatst en de laatste komen in het voorjaar van 2021. Afgelopen september werden de liggers van het derde en tevens langste veld ingehesen (zie foto). Om het kunstwerk zo slank mogelijk te houden in constructiehoogte, is ervoor gekozen de liggers voor dit veld tijdens het storten van de druklaag tijdelijk te onderstempelen. Het bijzondere aan dit kunstwerk zijn de grote natte knopen van circa zes meter breed ter plaatse van de steunpunten en de scheve kruisingshoeken. 

De railliggers met verschillende lengtes vormen een mooie strakke lijn

Vloerplaten Maasdeltatunnel

Boven beide toeritten van de Maasdeltatunnel realiseert bouwconsortium BAAK een bouwdok. Hier worden later in het project de twee elementen gebouwd die in het Scheur worden afgezonken. Voor deze bouwdokken levert Haitsma Beton van februari tot oktober 2021 zo’n 1400 prefab vloerplaten. Bovenop de vloerplaten wordt de definitieve druklaag gestort. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%