img_1000-kopieren

Het Promat team dat heeft gewerkt aan de Gaasperdammertunnel.

01:29
18-06-2020

Passieve brandbescherming voorkomt bezwijken beton

Passieve brandbescherming speelt een belangrijke rol in tunnels. Promat is onderdeel van Etex Building Performance BV, behorend bij de Etex Group. Promat speelt al meer dan 60 jaar een belangrijke rol in het passief brandveilig maken van tunnels. Frank van der Wal, Tunnelmanager Nederland en Scandinavië, vertelt ons alles over passieve brandveiligheid.

Sinds 1963

“Ons bedrijf levert al sinds 1963 brandwerende plaatmaterialen en mortelsystemen om tunnels passief brandveilig te maken”, opent Van der Wal het gesprek. “Om precies te zijn: de eerste tunnel die we op die manier aanpakten, was de Holmesdale Tunnel in het Verenigd Koninkrijk. Sindsdien heeft de ontwikkeling niet stilgestaan en zijn we marktleider geworden op dit specialistisch gebied.”

img_0978-kopieren

Passieve brandveiligheid in de Gaasperdammertunnel, dankzij Promat.

 

Wat doet passieve brandbescherming?

Van der Wal legt uit: “Met brandwerend plaatmateriaal bekleden we het beton in een tunnel. Dat zorgt ervoor dat het beton niet bezwijkt ten gevolge van de hitte die ontstaat bij een tunnelbrand. Daarmee is de constructieve veiligheid van het beton gewaarborgd. Zou het beton niet beschermd zijn, dan ontstaat er door de hitte stoomvorming in het beton, de dampdruk kan leiden tot het spatten van beton. Ook ontstaat er druk in het beton door uitzetting van het beton bij opwarming. Het beton spat letterlijk uit elkaar -het regent dan beton- en de integriteit van de constructie komt in het gedrang, naast het feit dat de rondspattende delen een gevaar vormen voor vluchtende verkeersdeelnemers en hulpdiensten. Een groot voordeel is dat onze materialen onderhoudsvrij zijn en altijd werken, er kleeft ook geen uiterste houdbaarheidsdatum aan. Mochten er zich calamiteiten voordoen in een tunnel, dan is naderhand het brandwerende plaatmateriaal makkelijk te vervangen.”

Samenwerkende systemen zorgen voor een langere evacuatietijd

Van der Wal vervolgt: “De Universiteit van Gent heeft onze producten meegenomen in CFD-modellen bij een onderzoek naar rook stratificatie. Daaruit bleek dat een goede rook-warmte-afvoer in combinatie met onze passieve brandwerende materialen een beduidend langere vluchttijd tot gevolg had doordat de hete rookgassen minder snel worden afgekoeld door het beklede plafond. Dat is in geval van calamiteiten uiteraard meer dan wenselijk.”

Onder de naam PROMATECT® brengt Promat drie plaatmaterialen op de markt. “De oudste is de -H RWS/HCM, gevolgd door het type T en de jongste variant is de T-FX. We hebben het dan over een cementgebonden plaat die achteraf met ankers gemonteerd kan worden, of al in de betonbekisting gelegd kan worden. De platen gaan zo lang mee als de tunnel zelf.” Hoe zit het met de mortel variant? “De brandwerende mortel kan achteraf tegen het tunnelbeton gespoten worden. Zo hebben we de onder andere de Westerscheldetunnel veiliger gemaakt”, zegt Van der Wal tot besluit.     

Tekst | Jan Mol Beeld | Promat

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

lapinus-gasthoes-horst_1_1mb-kopieren