Parkeergarage Boerenwetering
03:04
15-11-2016

Parkeergarage Boerenwetering: ‘De diepste gracht van Amsterdam’

Om meer parkeergelegenheid te creëren in de Amsterdamse wijk ‘De Pijp’ wordt onder de Boerenwetering een parkeergarage gebouwd. Een unieke situatie, want niet eerder werd in Amsterdam een parkeergarage aangelegd onder een bestaande watergang. De werkzaamheden zijn onderwater in volle gang. Als eind november de betonvloer wordt gestort, onderwater op 11 meter diepte, is de Boerenwetering heel even de diepste gracht van Amsterdam.

_t8a6277

De parkeergarage wordt gebouwd in een levendig stukje Amsterdam, gelegen vlak achter het Rijksmuseum langs de Hobbemakade / Ruysdaelkade. De garage moet straks plaats gaan bieden aan 600 auto’s over twee lagen voor bewoners en bezoekers en 60 fietsen. In opdracht van stadsdeel Zuid is Max Bögl Nederland verantwoordelijk voor de bouw van de garage conform een DBM-contract. “Dat wil zeggen dat we behalve het ontwerp ook de bouw en het onderhoud gedurende vijftien jaar voor rekening nemen,” zegt Maarten de Jong van Max Bögl Nederland. “Vooral dat laatste dwingt ons om nu de beste keuzes te maken, niet alleen qua ontwerp, maar ook qua installaties. Dat zegt bovendien iets over de kwaliteit van de garage na die vijftien jaar.”

20160219_114216

Rechthoekig 3-laags bouwwerk
Max Bögl heeft Zwarts & Jansma Architecten ingeschakeld om het ontwerp te maken. “De parkeergarage heeft een overzichtelijke opbouw van twee boven elkaar gelegen rechthoekige lagen,” vervolgt De Jong. “Aangezien we rekening moeten houden met de gebruikelijke diepgang van de gracht van 3 meter is de garage straks te vergelijken met een 3-laags bouwwerk onder de grond, waarvan de bovenste laag de gracht betreft. De hoofdafmetingen zijn 30 meter breed en 260 meter lang. Om de inrichting van de Ruysdaelkade zo weinig mogelijk te verstoren is er naar gestreefd voorzieningen zo min mogelijk zichtbaar op straat te laten uitkomen. Zo zijn ventilatievoorzieningen, vluchtwegen, de in- en uitrit en de hoofdentree geïntegreerd met het straatbeeld. Het ontwerp en het verkrijgen van de vergunningen bij het bevoegd gezag heeft al met al een jaar in beslag genomen. In januari 2016 zijn we daadwerkelijk gestart met de uitvoering, het maken van de bouwkuip. Deze werkzaamheden nemen ongeveer de helft van de complete bouwtijd in beslag en duren nog voort tot eind dit jaar.”

img-20160414-wa0000

Stalen stempelraam
Vanwege de ligging in een levendig stukje Amsterdam is het zaak de overlast tot een minimum te beperken. De gracht is uiteraard wel gestremd, maar wordt wel ingezet door de aannemer. De bouw van de garage bestaat dan ook uit verschillende fasen. De Jong: “Eerst zijn we begonnen met het aanbrengen van de permanente damwanden en het verwijderen van de kades, waarvoor we Beens Groep hebben ingeschakeld. De damwandplanken blijven permanent in de grond achter, waarvoor straks in de ruwbouwfase prefab betonnen voorzetwanden worden geplaatst. De stalen damwanden zijn deels gedrukt en deels getrild, afhankelijk van de afstand tot de woningen. Binnen de damwanden is de bouwkuip onderwater tot 10,60 meter beneden N.A.P. ontgraven. Om te voorkomen dat de damwanden in elkaar zouden ‘storten’, is tijdens het ontgraven door Volker Staal en Funderingen een stalen stempelraam van circa 1.000 ton aangebracht, bestaande uit in totaal 600 strekkende meter stalen gordingen en 50 stempels van 30 meter met een diameter van 1 meter. De bouwkuip is door De Vries & Van de Wiel in den natte ontgraven waarbij 80.000 m3 aan grond per schip is afgevoerd. Gelijktijdig plaatsten de duikers van DCN Diving groutzakken (betonmengsel) tussen de stempelbuizen en damwanden om straks een goede hechting te garanderen. Weer eens wat anders op slechts 2,5 meter diepte.”

vsf-ankers-hobbemakade_panorama1

Dikke betonvloer
Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan het aanbrengen van de ruim 1.000 GEWI-palen om straks de betonvloer van de garage te kunnen verankeren. De palen zijn 14 meter lang en worden aangebracht tot 23 meter minus N.A.P. Vervolgens worden twee liftputten aangebracht en wordt het middeldeel voorzien van wapening. In november staat er volgens De Jong wederom een mijlpaal op de planning; het storten van de 1 meter dikke betonvloer onderwater. “De betonstort neemt ongeveer vier complete dagen in beslag. De betonstort gaat 24 uur per dag door en wordt gelijktijdig uitgevoerd met drie betonpompen. In totaal gaat het om 7.000 m3 beton wat overeenkomt met 700 betonmixers. Niet alleen een technische uitdaging, maar ook qua logistiek en omgevingsmanagement.” Max Bögl kiest ervoor om de bouwput vervolgens heel langzaam leeg te pompen. “Het zou binnen een paar dagen kunnen, maar wij doen er volgens planning een maand over,” stelt De Jong. “Daarbij monitoren we voortdurend de omgeving en bouwput in verband met mogelijke vervormingen.”

20160609_102812

Handtekening
Als de bouwput is leeggepompt blijft er een gigantisch ‘gat’ van 260 bij 30 meter en 10 meter diep achter. “Begin 2017 gaan we de garage opbouwen, zoveel mogelijk met prefab beton,” zegt De Jong. “De prefab elementen worden nu al geproduceerd bij de vestiging van Max Bögl net over de grens in Duitsland en worden straks per as aangevoerd. De kolommen zijn ware kunststukken en vormen de handtekening van de architect. De tussenvloer, tevens een parkeervloer, is 50 centimeter dik en wordt uitgevoerd in 10 centimeter prefab beton en 40 centimeter in het werk gestort beton. Door gebruik te maken van piepschuim wordt op gewicht en materiaal bespaard. Het dak van de garage is 70 centimeter dik en wordt eveneens op vergelijkbare wijze uitgevoerd, plus nog een laag beschermingsbeton op het dak. We hebben bewust de keuze gemaakt om zo min mogelijk beton in situ te storten om enerzijds de omgevingshinder te beperken en anderzijds sneller te kunnen bouwen.”

Conform planning zal de Parkeergarage Boerenwetering eind 2017 worden opgeleverd. Op straat zullen na ingebruikname van de garage circa 275 parkeerplekken verdwijnen, waardoor er meer ruimte komt voor voetgangers, fietsers en groen in De Pijp.

Tekst: Roel van Gils   Beeld: Max Bögl Nederland

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

GROND/WEG/WATERBOUW partners

virtueel simulerenprorail