Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Opvallend goed door juist niet boven het maaiveld uit te steken
Verdiepte ligging N434 richting A44, november 2020.

Opvallend goed door juist niet boven het maaiveld uit te steken

De N434 is de nieuwe oost-westverbinding tussen de A44 en de A4 bij Leiden. Naast de realisatie van de 2,5 km lange tunnel, werkt bouwconsortium Comol5 er aan een verdiepte ligging van circa 1,4 km lengte. We praten met Sjoukje van Heesch, landschapsarchitect bij de provincie Zuid-Holland, Timo de Goede, ontwerpleider bij Comol5 en Hugo Jacobs, realisatiemanager bij Comol5, over de verdiepte ligging, die opvallend slim bedacht is en die de N434 waar nodig onder het maaiveld laat verdwijnen.

“De verdiepte ligging dient twee doelen”, begint Timo. “Aan de oostkant zorgt deze voor een overbrugging van het hoogteverschil tussen de boortunnel en de fly-over, aan de westkant gaat het puur om een landschappelijke kwestie.”

Verdiepte ligging N434 met knooppunt Ommedijk en aquaduct, november 2020.

Verkeer rijdt onzichtbaar door een waardevol natuurgebied

Sjoukje: “De provincie Zuid-Holland heeft de polder aan de westzijde geclassificeerd als een beschermd weidevogelgebied en cultuurhistorisch kroonjuweel. Daarom is het belangrijk dat de polder intact blijft. Het is al bijzonder dat er überhaupt een weg doorheen gelegd is.” In één adem met de verdiepte ligging wordt de realisatie van het aquaduct genoemd. “Daar loopt de Veenwatering doorheen”, schetst Timo. “Niet zo diep, maar breed, belangrijk voor het landschap.” 

Sjoukje was in 2012 betrokken bij de keuze voor het aquaduct: “De inpassing in de verdiepte ligging komt nauw. We hebben de omwonenden beloofd om niks boven het maaiveld te laten uitsteken. Voor die belofte maak ik me persoonlijk sterk. Architectenbureau wUrck heeft dit landschappelijk gezien heel mooi opgelost. Natuurlijk moet je hier en daar tot een compromis komen, dat kan niet anders. We konden niet om de noodzakelijke aanwezigheid van een C2000 mast en een slagboom heen. Over het geheel bezien is het uit het zicht houden van de verdiepte ligging echter zeer geslaagd.”

Om het aquaduct te kunnen realiseren is eerst de Veenwatering omgelegd.

Unieke toepassing van verkeersborden

“We hebben binnen Comol5 veel overleg gehad, omdat er tot in detail uitdagingen op het pad kwamen. Met de richtlijnen voor bebording boven wegen zou het niet mogelijk zijn geweest om de borden onder het maaiveld te houden. De oplossing is goed en creatief: we hebben bebording voor tunnels mogen toepassen. Een kleinere variant, maar volledig goedgekeurd. Dat is een unieke toepassing bij de verdiepte ligging.”

6000 funderingspalen

De verdiepte ligging valt onder het hoofdstuk ‘bouwkuiptechnologie’. Dat betekent werken met grondwater en dus goed monitoren in de omgeving. Timo legt uit: “De 5 tot 8 meter dikke toplaag is heel slecht. Daarom ‘hangt’ de hele verdiepte ligging aan zo’n 6000 ankerpalen die de bak op z’n plaats houden.” 

Sjoukje van Heesch: “We hebben de omwonenden beloofd om niks boven het maaiveld te laten uitsteken.”

Veenwatering tijdelijk omgelegd

Hugo licht het aquaduct toe: “De verdiepte ligging kruist de Veenwatering, loopt er onderdoor. Om het aquaduct te kunnen realiseren is eerst de Veenwatering omgelegd, daarvoor hebben we damwanden gebruikt. Toen kon de eerste bouwkuip gebouwd worden, met onderwaterbeton. Eenmaal gereed kon deze worden drooggelegd, om verder te gaan met de bouw van het aquaduct. Vloeren, wanden en een middenpijler om het aquaduct te dragen werden gerealiseerd. Onder het aquaduct ligt in de verdiepte ligging een waterkelder met pompinstallatie, voor hemelwaterafvoer.”

Uiteindelijk is het aquaduct in gebruik genomen en kon de Veenwatering haar normale weg weer volgen. “De omleiding werd dichtgezet en aangevuld met zand”, aldus Hugo. “Het aquaduct is 14 meter breed en 1,5 meter diep.”

Slimme oplossingen

De verdiepte ligging is qua ontwerp niet alleen prettig voor de omwonenden, ook aan de weggebruiker is gedacht. “Best een uitdaging, met name aan de westkant, knooppunt Ommedijk, de aansluiting op de A44. In het oorspronkelijke ontwerp reed de automobilist in westelijke richting op een metershoge spitse punt toe. Om visueel comfort te creëren is in de tunnelbak de wand langs de afrit richting Amsterdam vervangen door een talud. Dat houdt automatisch in dat de bouwkuip breder wordt.” Daar voegt Sjoukje aan toe: “Dit talud is echt bedacht vanuit de wegbeleving.”

Ook bijzonder zijn de faunapassage en het fietspad onder de A44 door. “Deze zijn gecombineerd met de verdiepte ligging”, legt Timo tot besluit uit. “Een flinke puzzel met het wegalignement. Deze passage is gemaakt door middel van een folieconstructie, dus geen zware betonnen bak, zoals bij de verdiepte ligging, maar een open talud in u-vorm, met folie in de grond. Een uitnodigende trechter voor alle fauna die de oversteek willen maken.”     


RijnlandRoute

De RijnlandRoute is een project van de provincie Zuid-Holland en bestaat uit een nieuwe wegverbinding tussen Katwijk, via de A44, en de A4 bij Leiden. De weg lost huidige knelpunten op en garandeert de doorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk.

Twee van de drie projecten van de RijnlandRoute zijn inmiddels in uitvoering. Het project N434/A44/A4, waarvan de geboorde tunnel onderdeel uitmaakt, wordt uitgevoerd door aannemerscombinatie Comol5. Comol5 is een internationale aannemerscombinatie van de TBI-ondernemingen Mobilis en Croonwolter&dros, VINCI Construction Grands Projets en DEME Infra Marine Contractors. Het project N206 ir.G. Tjalmaweg wordt gerealiseerd door Boskalis. Het derde project van de RijnlandRoute, de N206 Europaweg, is nog in voorbereiding. www.rijnlandroute.nl

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.