Platform over civiele techniek & infrastructuur
Jaarboek

Oostdam ‘2.0’ maakt singel rondom Woerden doorvaarbaar

Schouls
Duikerbrug fase 1 gereed, fase 2 zinkersleuf in aanbouw.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Aannemingsbedrijf Gebr. Schouls BV

27 december 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Al ruim 90 jaar is Aannemingsbedrijf Gebr. Schouls BV gespecialiseerd in het realiseren, vervangen en renoveren van bruggen, gemalen, (monumentale) kademuren, duikers en rioleringswerken. In de gemeente Woerden komen veel van deze disciplines samen bij de reconstructie van de Oostdam, een project dat in bouwteamverband met de gemeente Woerden wordt uitgevoerd. Een gesprek met projectleider Martin Dijkstra over dit spraakmakende project dat wordt afgerond in het jaar dat Woerden 650 jaar stadsrechten viert. Feestelijker kan bijna niet.

In de bestaande Oostdam in Woerden bevond zich een duikerconstructie die vervangen moest worden. De gemeente heeft dat vervolgens opgepakt als kans om de hele singel rondom Woerden doorvaarbaar te maken. De Oostdam was namelijk het laatste knelpunt. Tevens wordt de omgeving rondom de Oostdam verder ontwikkeld tot verblijfs- en recreatiegebied met een mooie nieuwe kademuur. Een ingreep die nogal wat consequenties zou hebben voor met name de bereikbaarheid van het stadscentrum. Reden voor Gebr. Schouls BV om de doorgang en nieuwe duikerbrug in twee fasen te realiseren zodat de hinder voor het verkeer tot een minimum beperkt is. 

Plaatsen stalen damwanden kademuur.

Historische kademuur

Voordat de uitvoering in november 2020 van start ging, was Gebr. Schouls BV al ruim anderhalf jaar in gesprek met de gemeente Woerden en nutsbedrijven. “Aanvankelijk leek het zelfs bijna onmogelijk om er te bouwen, gezien de vele kabels en leidingen in de ondergrond en het feit dat er geen ruimte was om te boren en we tot op een meter of vier diepte moesten ontgraven”, weet Dijkstra. “Maar in goed overleg met de netbeheerders en de gemeente Woerden is het gelukt om de kabels en leidingen om te leggen door middel van zinkersleuven ter plaatse van de nieuwe brug met behulp van tijdelijke stalen damwanden. Vervolgens konden we een start maken met de bouwwerkzaamheden. Een van de uitdagingen was om in de oude historische kademuur met vrij stevig metselwerk beheerst en veilig een doorgang te maken, maar ook dat kun je wel aan ons overlaten”, lacht Dijkstra. “Net als het realiseren van de nieuwe kademuur van ruim 100 meter. De kademuur bestaat uit een stalen damwand met door ons zelf geproduceerde prefab betonnen hangschorten die worden bemetseld voor een authentieke uitstraling.”

Al met al een mooi project voor Gebr. Schouls dat veel aandacht krijgt. “Het mooie is dat we een dergelijk project (bijna) volledig met eigen mensen en materieel kunnen uitvoeren. Daar zijn we toch wel trots op. Het is echt een visitekaartje voor ons.” En dat wordt straks ook het nieuwe kantoorgebouw met grote prefab beton- en staalwerkplaats in Koudekerk aan de Rijn. “Met pijn in ons hart gaan we Leiden verlaten, maar de nieuwe locatie biedt veel meer kansen voor de toekomst. In Leiden konden we door ontwikkelingen om ons heen niet verder uitbreiden. Vanzelfsprekend houden we wel de link met Leiden via een dependance én blijven we hier actief. Zo hebben we een raamcontract met de gemeente Leiden voor calamiteiten en rioolwerkzaamheden, evenals met het Hoogheemraadschap van Delfland voor het vervangen en renoveren van poldergemalen. We zijn blij dat we als aannemer mogen participeren in dergelijke langdurige raamcontracten”, besluit Dijkstra.   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht