img_2476-kopieren

Ze hebben inmiddels vele projecten samen uitgevoerd: Uitvoerder Andreas Iks, Martin Echelmeyer und Ingo Schachtschneider (van links). Foto: ZIKOMM / Thomas Masuch

02:23
18-05-2020

Ook op 7,5 meter diepte de gronddruk de baas

Extra lange damwanden van Euro Verbau maken complexe verlegging van beekloop mogelijk

“Als je daar beneden staat, merk je pas hoe diep het eigenlijk is,” zegt Andreas Iks. De uitvoerder van bouw- en civieltechnisch bedrijf Müller & Bleckmann en zijn collega’s hebben meermaals een 7,5 meter diepe schacht uitgegraven voor het leggen van enorme betonnen buizen met een binnendiameter van 2 meter. De afzonderlijke buissegmenten zijn 2,5 meter lang en wegen zo’n 11,5 ton.

img_2479-kopieren

In de 10 meter lange bouwput staan de damwanden ingebouwd in de damwandkamers. Dez geleidingen in de kamers zorgen voor de juiste overlapping van de profielen. Foto: ZIKOMM / Thomas Masuch

 

De betonnen buizen worden gelegd in het stadsdeel Neviges van de Duitse stad Velbert, in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. Vanaf eind 2020 zal de Motschenbrucherbeek door deze buizen stromen en terugkeren naar haar oorspronkelijke bedding. Jarenlang werd het water van de beek vermengd met rioolwater en afgevoerd naar een waterzuiveringsinstallatie in Essen. Vanaf eind 2020 zal het water van het beekje zich weer door de natuurlijke bedding op 400 meter hoogte slingeren, vertraagd worden door natuurlijk gesteente en omzoomd worden door struiken, varens en bomen. Dit idyllische beeld hoort bij het renaturatieplan, maar wordt nu nog verstoord door een weg, de Am Rosenhügel, en door meerdere toegangswegen die de oude loop van de beek doorkruisen. De loop van de beek wordt over een lengte van ongeveer 70 meter door nieuwe betonnen buizen geleid, die tot op 7 meter diepte onder de weg worden aangelegd. Voor deze bouwmaatregel is in totaal 1,25 miljoen euro geraamd.

kanal_2-kopieren

Op 7,5 meter onder maaiveld keren de damwanden de tonnenzware druk Foto: Müller & Bleckmann

 

“Niet-alledaagse uitdaging“

“En de diepte is daarbij een niet-alledaagse uitdaging”, zegt Ingo Schachtschneider, directeur van Müller & Bleckmann uit Heiligenhaus. Dit geldt niet alleen voor het plaatsen van de tonnen zware buissegmenten waarbij telkens een autokraan moet worden ingezet. “Daar beneden kun je de druk van de grond voelen, die enkele tonnen groot is.” Om voor deze uitdagingen in de bodem van Nevige een oplossing te vinden, heeft Schachtschneider vooraf afgestemd met Martin Echelmeyer, Sales Manager Rijnland bij Euro Verbau GmbH. “We kwamen daarbij tot de conclusie dat de diepe schachten het best konden worden ondersteund met damwanden van 8,5 meter lang en 60 centimeter breed”, zegt Echelmeyer.

img_2480-kopieren

In de 10 meter lange bouwput staan de damwanden ingebouwd in de damwandkamers. Dez geleidingen in de kamers zorgen voor de juiste overlapping van de profielen. Foto: ZIKOMM / Thomas Masuch

 

Aangezien damwandprofielen van deze lengte geen standaard verhuurproduct zijn, heeft Euro Verbau ze op maat vervaardigd in haar productiebedrijf in Mönchengladbach en deze in een passend pakket geleverd met complete damwandkamerelementen met spindels, tussenstukken en gordingen in breedtes van drie, vier en vijf meter. Voordat de elementen en damwandplanken toegepast werden is op basis van bodemkundig onderzoek een stabiliteitsberekening uitgevoerd. De statische berekeningen waren ook van bijzonder belang voor Ingo Schachtschneider, die met zijn bedrijf ongeveer 50 mensen in dienst heeft en van wie er zich zes tot zeven permanent op de bouwplaats van de Motschenbrucherbeek bevinden. “Omdat veiligheid onze eerste prioriteit is.”

kanal_3-kopieren

Werken op een diepte van meer dan 7 meter vereist een hoge betrouwbaarheid van het materiaal. Het toegepaste systeem is bijzonder geschikt voor kruisende kabels en leidinggn. Foto: Müller & Bleckmann

 

Brede aanbod voor bijzonder specifieke projecten

Elk bouwputdeel is 10 meter lang en 7 meter diep. De grond wordt eerst verdicht met steenslag en zand voordat de buissegmenten met een kraan worden aangevoerd en gelegd. De damwandplanken steken langs de zijkanten op verschillende hoogtes boven de bouwput uit, afhankelijk van hoe ver ze in de grond kunnen worden ingebracht. Soms zitten er stenen of rotsen in de weg.

Als de buizen zijn aangesloten, vullen Andreas Iks en zijn collega’s het bouwputdeel aan en beginnen ze 10 meter verderop opnieuw te graven en worden de zijkanten weer met damwanden gestut. Dat dit alles zo soepel verloopt, is voor Ingo Schachtschneider mede te danken aan het flexibile maatwerk van Euro Verbau: “We hebben samen al meerdere projecten succesvol volbracht. Er zijn maar weinig bedrijven die voor elke toepassing de juiste oplossing kunnen bieden. Euro Verbau biedt dankzij haar brede aanbod ook oplossingen voor bijzonder specifieke projecten.”

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Müller & Bleckmann

GROND/WEG/WATERBOUW partners

kemp_11282_afl_kobelco_sk210hlc_lr_markusse_01_hr-kopierenBMWT