Talloze bouw- en infraprojecten over de hele wereld zijn gebouwd met de oplossingen van Doka. Ook bouwcombinatie De Groene Boog heeft voor de A16 Rotterdam een beroep gedaan op de expertise van de bekistingsspecialist, die voor zowat elk kunstwerk de nodige systemen heeft geleverd. Het neusje van de zalm vormde toch wel de bekisting voor de inventieve Incremental Launching Method, toegepast bij het viaduct over het Tebregseplein, maar ook de gebogen betonnen trogligger van het kunstwerk dat tijdens het lange Hemelvaartweekend is ingereden (KW52B), is gebouwd met Doka-systemen.
De systemen van Doka lenen zich uitstekend voor toepassing in infrastructurele projecten. Dat heeft de Nederlandse divisie van het wereldwijd opererende bedrijf inmiddels ruimschoots bewezen bij de A16 Rotterdam. In een eerder stadium leverde Doka de bekisting en vloerondersteuning voor de bouw van de elementen van het viaduct bij het Terbregseplein. Om het verkeer tijdens de bouw van het viaduct gewoon door te kunnen laten rijden, is gebruik gemaakt van een voor Nederlandse begrippen unieke techniek: de Incremental Launching Method (ILM), waarbij de elementen vanaf één zijde boven de A20 zijn ingeschoven.
Doka heeft voor de ILM-techniek de dragerbekisting Top 50 geleverd op de voorbouwlocatie. “Het viaduct is namelijk vanuit één zijde gesegmenteerd opgebouwd en ingeschoven over de pijlers. Die segmenten zijn telkens in onze bekisting gestort”, zegt Harry van Rijswijk van Doka Nederland. “De constructie van het bekistingssysteem was zo ontwikkeld dat deze hydraulisch kon zakken, waarna het element verder inschoven werd, om vervolgens de bekisting weer omhoog te bewegen voor het produceren van het volgende segment. Die cyclus is zeventien keer herhaald totdat het viaduct de overkant had bereikt. Hierna is dit proces voor een tweede dek van zeventien segmenten nogmaals herhaald. Grote voordeel van onze dragerbekisting Top 50 is dat vorm, grootte, ankerbeeld en bekistingsplaat van de panelen aan elke behoefte aangepast kunnen worden. Naargelang de verwachte belasting worden de afstanden van de Doka-dragers H20 en de gordingen ingedeeld, zodat de positie van de bekistingsplaat vrij kan worden gekozen.”
Doka Nederland is de enige partij in Nederland die overweg kan met de inventieve ILM-techniek, een beproefde techniek voor de bouw van kunstwerken in bergachtig gebied. “En dan kom je al heel snel in beeld voor het leveren van ondersteuning- en bekistingssystemen voor de andere onderdelen op het project”, zegt Denick van Gemert van Doka Nederland. “Zo hebben we ook wand- en ondersteuningssystemen geleverd voor de bouw van de Rottemerentunnel en van diverse andere kunstwerken, zoals de gebogen trogligger van KW52B. Ook hiervoor is onze dragerbekisting Top 50 ingezet. Met dit systeem was het mogelijk om relatief eenvoudig om de ankerkoppelingen heen te bekisten én niet geheel onbelangrijk om de gebogen vorm te realiseren. We hebben complete schotten voorbereid in onze werkplaats in Oss, zodat het op locatie slechts een kwestie was van in elkaar klikken. Op de bouw hebben we nog een eindcontrole uitgevoerd op het systeem, om te bekijken of het gebouwd is zoals op tekening bedacht.”
En zo heeft Doka aan vrijwel elk kunstwerk in de A16 Rotterdam wel een bijdrage geleverd. “Onze oplossingen staan in de markt bekend als kwaliteitsproducten. Wij begrijpen bovendien de uitdagingen van onze klanten en weten wat er nodig is om een project te doen slagen. De beste prestaties op de werf beginnen met de juiste hoeveelheid bekistingen en steigers op de juiste plaats en op het juiste moment.”