Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Onderwaterwerk in de bouwkuip
In totaal is zo’n 9.000 m3 onderwaterbeton gestort. (Beeld: Aquatech-Diving))

Onderwaterwerk in de bouwkuip

9.000 m3 onderwaterbeton

Om de ondergrondse Singelgrachtgarage-Marnix te realiseren is een grote bouwkuip gerealiseerd, verdeeld in vier compartimenten. Een klus die het Friese bedrijf Aquatech-Diving op het lijf geschreven is. Gedurende anderhalf jaar waren gemiddeld vier tot vijf duikploegen aan het werk. Volgens Steven Spanhaak, DGA Aquatech-Diving, was het vooral de logistiek die het project bijzonder uitdagend maakte.

De duikteams inspecteren op drie niveaus de bouwwandkuip. (Beeld: CarlyWollaert)

De Coentunnel, het Jaarbeursplein, diverse aquaducten in Friesland, kadewerken in Amsterdam; wat betreft onderwaterprojecten zijn de mensen van Aquatech-Diving wel wat gewend. Het duikbedrijf is specialist in civiele onderwaterbouw en opereert in heel Nederland en daarbuiten, onder meer bij de realisatie van windmolenparken, bergingen, inspecties en bij onderwaterwerkzaamheden bij infrastructurele projecten. Ieder project heeft zijn eigen bijzonderheden en uitdagingen. Dat geldt zeker ook voor de Singelgrachtgarage-Marnix. “In totaal hebben we hier zo’n 9.000 m3 onderwaterbeton gestort”, vertelt Spanhaak. “In het voorstadium van de werkzaamheden komen wij al in beeld om een droge bouwkuip te creëren. En straks in de eindfase van het project als het dak van de garage geplaatst is, mogen wij 1 kilometer aan damwandplanken afbranden.”

Aquatech-Diving brengt verankeringen aan in het onderwaterbeton, evenals drainage om de vloerspanning te monitoren. (Beeld: Aquatech-Diving)

Duikteams aan zet

Voor de realisatie van de bouwkuip werkt Aquatech-Diving samen met aannemers Mobilis, Voorbij en Boskalis. Hun werkzaamheden sluiten nauw op elkaar aan. Op het moment dat de damwanden zijn geslagen en Boskalis de bouwkuip heeft uitgegraven, gaan de stempelramen erin om de wanden als het ware te stutten. Aquatech-Diving begeleidt de constructie en koppeling van deze stempelramen. Ook inspecteren de duikteams op drie niveaus de bouwwandkuip of de damwandsloten nog correct in het slot zitten en of er geen bijzonderheden zijn. En de restanten grond die bijvoorbeeld in de hoeken achter zijn gebleven, zuigen de duikteams middels pompen weg. “De hoofdmoot is echter het storten van onderwaterbeton voor een 80 centimeter staalvezel betonvloer”, aldus Spanhaak. “Ook brengen we verankeringen aan in het onderwaterbeton, evenals drainage om de vloerspanning te monitoren en plaatsen we bewapeningskorven in de vloer als extra bewapening. En, ook heel belangrijk, we reinigen de damwanden met hoge druk voor een betere aanhechting van de betonvloer.”

De hoofdmoot is het storten van onderwaterbeton voor een 80 centimeter staalvezel betonvloer. (Beeld: Aquatech-Diving))

Inspectie en controle

De totale bouwkuip is opgedeeld in vier compartimenten zodat de werkzaamheden elkaar kunnen opvolgen en er continu doorgewerkt kan worden. “Op het moment dat compartiment één ontgraven is, volgt inspectie. Is alles akkoord dan kan de volgende partij aan het werk. We werken als het ware in een treintje. Aquatech-Diving speelt hierin een belangrijke rol in de controle en inspectie van onder meer het constructie- en betonwerk.”

Alles vanaf het water

Bijzonder aan het project Singelgrachtgarage-Marnix is vooral de logistiek. Spanhaak: “Het is een groot bouwwerk, maar met weinig ruimte eromheen. Normaal heb je een bouwkuip waar je rondom alle ruimte hebt. Maar hier moest alles vanaf het water gebeuren en aan- en afgevoerd worden. Het is maar vanaf één punt bereikbaar. Goede onderlinge afstemming over de werkzaamheden is essentieel. Dat verliep goed dankzij de fijne samenwerking. Samen hebben we het maximale eruit gehaald om het voor elkaar te krijgen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.