Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

‘Onderwaterbeton storten is zaak van goed plannen’

Foto cecil de groot tijdens stort op de maasdelta tunnel (2)(E kopiëren
Projectleider Cecil de Groot.

Tekst | Suzanne van Gaale

Beeld | DISA International

17 november 2022 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

1.675 m3 onderwaterbeton

Als specialist in de civiele onderwaterbouw duiken de mensen van DISA International onder water voor de bouw, het onderhoud en reparatie van grote civiele infraprojecten. Dat deden ze al bij projecten als de Maasdelta en Hollandtunnel, De Groene Boog en OPENIJ, en nu ook bij de Afsluitdijk. Het bedrijf staat bekend als de wereldwijde onderwaterspecialist.

In 2018 startte DISA met de onderwater werkzaamheden bij de bestaande spuimiddelen bij Den Oever.

“Als je over een periode van ongeveer 5 jaar de hoeveelheid onderwaterbeton berekent dat we storten, dan komen we uit op een hoeveelheid van gemiddeld 100.000 kuub per jaar”, vertelt Cecil de Groot, hoofd uitvoerder Afsluitdijk bij DISA. “Een enorme hoeveelheid dat maar weinig bedrijven halen. Dit doen we onder meer voor de constructie van tunnels, parkeergarages en sluizen. Per stort kan er soms wel 10.000 kuub doorheen gaan, dat staat gelijk aan circa duizend vrachtwagens. Voor het project van de Afsluitdijk is in de diepste bouwkuip bij Den Oever, een bouwkuip van circa 20 meter diep, 1.675 m3 onderwaterbeton gestort. Ook bij de bestaande spuisluizen aan de Waddenzee kant hebben we onderwaterbeton gestort, dat was in totaal 2.000 m3. Het storten van onderwaterbeton is altijd een zaak van goed plannen. Het storten moet continu doorgaan, je kunt niet halverwege stoppen. Bij al onze projecten en zo ook voor de vernieuwing van de Afsluitdijk, waarderen onze klanten onze innovatieve, veilige en betrouwbare aanpak.”

Duikers assisteren

In 2018 startte DISA met de onderwater werkzaamheden bij de bestaande spuimiddelen bij Den Oever. Dat was meteen een mooie uitdaging voor het onderwaterbeton storten. “De ruimte was dusdanig beperkt dat de betonpomp eigenlijk nergens kon staan. Uiteindelijk hebben we op de afgesloten rijbaan een 63 meter lange pomp met giek geplaatst die over de in gebruik zijnde rijbaan ging. Via extra leidingen ging het beton naar een tweede betonpomp op een ponton.”

Ook dit jaar stond DISA een mooie uitdaging te wachten, wederom bij Den Oever. In twee bouwkuipen aan de Waddenzeezijde zit een helling van 10 procent. Het beton blijft op een dergelijke helling niet staan. “Dat hebben we opgelost door bewapeningskorven te plaatsen die ervoor zorgen dat de helling van het beton in stand bleef. Ook hebben we de consistentie van de beton iets dikker gemaakt. In een aantal bouwkuipen moesten er duikers aan te pas komen om te assisteren. Bij de ontgraving waren er veel plekken waar de kraan niet bij kon. Duikers helpen dan met lagedrukspuiten en zuigen met een pomp.” 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht