jes3910-kopieren

Sluis Zegveld: DTE heeft hiervoor uitvoeringstekeningen en berekeningen verzorgd.

02:04
17-06-2020

Onderscheidend in sleufloze technieken

Voor het aanleggen van ondergrondse infrastructuur met zo min mogelijk overlast worden sleufloze technieken toegepast. Dutch Tunnel Engineering verdeelt haar werk in meerdere disciplines en is specialist in het adviseren, rekenen en tekenen aan sleufloze technieken. Dit bureau onderscheidt zich door de pragmatische aanpak en het door opdrachtgevers gewaardeerde ‘praktische ontwerp’. “Het toepassen van sleufloze technieken is echt een niche waarin details een grote rol spelen”, zo klinkt het bij Rosella Krot van Dutch Tunnel Engineering.

“Maar die details moeten dan wel bekend zijn”, vervolgt Krot. “Juist daar hebben wij als geotechnisch ingenieursbureau veel expertise en ervaring in. Het grote voordeel van het inzetten van sleufloze technieken is dat het maaiveld niet of nauwelijks wordt verstoord. Er wordt immers geen sleuf gegraven. Binnen de discipline zijn er overigens verschillende methoden die ingezet kunnen worden, zoals horizontaal gestuurde boringen, doorpersingen met een open of gesloten front. Afhankelijk van de situatie wordt de best passende methode geselecteerd. Niet zelden wordt een combinatie van technieken toegepast.”

jes3756-kopieren

Pascal Timman en Rosella Krot bespreken een tekening.

 

Verschillende divisies

Dutch Tunnel Engineering (DTE) benadert opdrachten volgens Krot altijd vanuit de praktische kant. “We hechten veel waarde aan het uitwerken van een praktische oplossing. Die werkwijze hanteren we in al onze disciplines. Behalve in sleufloze technieken is DTE ook actief in de disciplines geotechnische constructies en kabels & leidingen. “Onder geotechnische constructies verstaan we alle zaken die zich onder het maaiveld bevinden, zoals het uitvoeren van damwandberekeningen, zettingsberekeningen, stabiliteitsberekeningen en het engineeren van funderingen. De divisie kabels & leidingen richt zich op zijn beurt onder meer op het transport van elektriciteit, gas, water en digitale data onder het maaiveld. De aanleg van een volledig tracé of de vervanging ervan brengt vaak de nodige uitdagingen met zich mee. Onze werkzaamheden variëren van het adviseren van opdrachtgevers en het uitvoeren van haalbaarheidsstudies tot het ontwerp van het tracé en het uitvoeren van sterkteberekeningen.”

img_5708-kopieren

De Tunnelboormachine (TBM) staat klaar voor de start van de doorpersing in de perskuip.

 

Werken in teams

Sleufloze technieken worden vaak toegepast voor de aanleg van kabels & leidingen. “Beide disciplines hebben veel raakvlakken met elkaar”, stelt Krot. “We werken dan ook vaak in teams aan projecten. Het prettige is dat al onze mensen op kantoor kennis hebben van alle disciplines. Dat komt de uitwerking van een project vaak ten goede. Alle projecten vliegen we dan ook als team aan.” En dat zijn er nogal wat. Krot geeft enkele voorbeelden. “We zijn nu onder meer bezig met een tweetal projecten in Zwolle, waarbij een aantal kruisingen onder de snelweg en het spoor als horizontaal gestuurde boringen uitgevoerd gaan worden. Wij maken de benodigde tekeningen en berekeningen voor de boringen. Daarnaast zijn we op twee gemalen bezig met het uitwerken van het D.O. en U.O. voor de aanleg van een nieuwe persleiding, het vervangen van de waterleiding en het aanpassen van de terreininrichting. Hier komen onze divisies geotechnische constructies en kabels & leidingen samen.”

Ook van een stukje innovatie is DTE niet vies. “We werken nauw samen met aannemers die innovatieve technieken willen toepassen. Wij zijn dan vaak de partij die op voorhand gevraagd wordt om het ontwerp te maken en de berekeningen uit te voeren, zodat het op een goede manier onderbouwd aan de vergunningverlener voorgelegd kan worden. Zeker op het gebied van horizontaal gestuurde boringen vindt er veel ontwikkeling plaats. Er zijn de afgelopen decennia enorme stappen gemaakt. De precisie waarmee nu geboord wordt is veel groter dan jaren geleden. En zo dragen ook wij ons steentje bij aan het continu verbeteren van technieken. Dat doen we intussen alweer vijf jaar met veel plezier”, besluit Krot.    

Tekst | Roel van Gils Beeld | Dutch Tunnel Engineering

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Dutch Tunnel Engineering

GROND/WEG/WATERBOUW partners

beverbrug-2-rene-van-zuuk-architecten-kopierenlapinus-gasthoes-horst_1_1mb-kopieren