Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Onderhoud spoorwegstations tegenwoordig maatwerk

Onderhoud spoorwegstations tegenwoordig maatwerk

Aan spoorwegstations moet regelmatig onderhoud plaatsvinden. Dat geldt ook voor 45 stations in Gelderland. Tegenwoordig is dit maatwerk, omdat deze bouwwerken onder architectuur ontworpen worden. Voor het glasonderhoud van deze treinstations is Rutten Groep gecontracteerd. Deze Nijmeegse onderneming is actief in advies en onderhoud aan vastgoed, infra en railinfra. Vooral de lastige obstakels, complexe vraagstukken en moeilijke herstelwerkzaamheden zijn voor de firma een uitdaging. 

“We rusten niet voordat we de beste oplossing gevonden hebben”, stelt projectmanager Wouter Berkhout. Soms standaard schilderwerk, maar meestal is er een complex probleem en wordt het bedrijf gevraagd mee te denken over een maatwerkoplossing. Bijvoorbeeld voor treinstation Putten waar een blindengeleidehond met zijn poot was blijven steken in het Stabag-rooster van een traverse over het spoor. Berkhout: “Wij hebben toen voorgesteld de hele constructie te bekleden met een kunststof antislip trapplaat, met blindengeleidemarkering volgens ProRail-normering. En hoewel wij soms gespecialiseerde bedrijven inschakelen, voeren we het werk meestal zelf uit, ook hier.”

Glasherstel stations
Vroeger werden treinstations standaard gebouwd. Nu worden ze onder architectuur ontworpen, waardoor elk object uniek is. Voor glasherstel moet uitgezocht worden welk glas waar vandaan komt, wie het pand gebouwd heeft enzovoort. Daarbij worden de materialen ook steeds zwaarder, zoals de ramen van 120 kg. Om die te verplaatsen moest het bedrijf voorheen apart materieel inhuren. “We hebben nu een partij gevonden die een speciaal voertuig voor ons ontwerpt. Daarmee zijn we pionier”, zegt Berkhout. “En dankzij onze afspraken met glasleveranciers door heel Nederland, kunnen we snel schakelen en bijna alles binnen een week herstellen. Jaren geleden hebben we een 24-uurs storingsdienst opgericht om kapot glaswerk meteen veilig te kunnen stellen of een nooddichting te plaatsen.”

Rutten Groep

Veiligheid staat voorop
Bij alle werkzaamheden is veiligheid het belangrijkste. Naast dat Rutten Groep VCA-gecertificeerd is, beschikken alle medewerkers, vast in dienst of niet, over een digitaal veiligheidspaspoort, een eis van ProRail. Door de hieraan verbonden training is elke medewerker exact op de hoogte van de veiligheidseisen van ProRail. Alleen met zo’n paspoort mag iemand op een ProRail-terrein werken.  

Rutten Groep

Duurzaamheid hoog in het vaandel
“Onze onderneming is onderscheidend qua duurzaamheid. Wij leveren aan onze opdrachtgevers energiebesparende oplossingen. Zo hebben wij een revolutionaire klimaatbeheersende folie ontwikkeld met een zonwerend effect. Energiebesparend in de zomer, omdat de warmte buiten blijft. Bovendien is deze folie aan de binnenkant aan te brengen, wat vooral in de spoorwereld veel voordelen heeft”, besluit Berkhout.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.