Het mag vakmensen niet verbazen: goed onderhoud van apparatuur verlengt de levensduur. Dat geldt ook voor machinebesturing. Joey Avivi, supportspecialist bij Topcon met twintig jaar ervaring op service en onderhoud, weet letterlijk alles over de GPS-apparatuur. Hij vertelt wat een servicecontract inhoudt en -nog beter- geeft je tips en trics waarmee je zélf met onderhoud aan de slag kan.
Joey Avivi begon op zijn 17e op de afdeling Service waar hij onderdelen repareerde en ontwikkelde al snel expertise op het vlak van GPS. Nu is hij een van de mannen uit het supportteam van Topcon. Dagelijks helpt hij op afstand key-users (eindverantwoordelijken voor de apparatuur) en eindgebruikers, waaronder machinisten, wanneer zij problemen hebben. “Stilstaan kost geld. Daarom leren wij de mensen in het veld wat zij zélf kunnen doen qua onderhoud en kleine reparaties. Daar verdienen we op zich niets mee, maar zolang onze klanten geld verdienen gaat het ons ook goed.”
Omdat de gebruikers in het veld veelal technisch zijn aangelegd en ‘houden van hun gadgets’ zoals Joey het verwoordt, geeft Topcon trainingen voor kleine reparaties. Immers: stilstaan is geld verspillen. Dus waarom onnodig wachten tot Topcon op locatie kan zijn, als je het in no-time ook zelf kan repareren?
De trainingen worden aangeboden in verschillende vormen:
Belangrijk is wel dat eigen reparaties alleen aan de infrastructuur (kabels en sensoren) mogen plaatsvinden: de hoofdcomponenten (bedieningsscherm, roverbox en ontvangers) mogen NIET door klanten zelf worden gerepareerd. Dan vervalt de garantie.
Deze handzame tas voor in de cabine bevat onderdelen zoals tie-ribs, kabels, adaptors enz. waarmee je zelfredzamer wordt met je machine. Je kunt de kit bestellen door naar het kantoor van Topcon te bellen +31 33 299 29 39 of te mailen.
Op ons Vimeo kanaal zijn alle instructiefilmpjes terug te vinden.
Download deze app in de Play/Appstore en maak een account aan met je gegevens en je apparatuur. Je vindt hier veel informatie die van meerwaarde zal zijn voor je dagelijks werk; van software-updates, handleidingen tot aan een kennisbank.
Software- en firmware-updates zijn erg belangrijk om een goede functionaliteit te behouden. Joey: “Het doorvoeren van updates kan niet op afstand bij apparatuur die niet verbonden zijn met het internet. We berichten eigenaren over deze updates in hun account zodra ze onze website bezoeken, maar helaas worden deze soms gemist. Deze push alerts zijn daarom ontzettend handig.”
“Soms doet zich ineens een probleem veelvuldig voor. Laatst wilden de tablets niet meer opstarten nadat mensen een problematische update van Windows hadden doorgevoerd. Dan waarschuwen we mensen om die update niet te installeren of we bieden direct een oplossing voor als je die update al wel hebt gedaan en problemen ervaart.”
Toegang tot kennisbank met antwoorden op veelgestelde vragen rondom het gebruik en onderhoud van Topcon apparatuur.
“Als daar afwijkingen inzitten, kom je echt in de knoei met je maatvoering.”
“Wees daar consequent in want GPS apparatuur wordt heel veel gestolen. Klaar die dag? Ontkoppel de roverbox, ontvangers en het bedieningsscherm, even schoonmaken met een zachte doek en neem de set – in de bijgeleverde koffer tegen beschadiging – mee naar huis.”
Ten slotte een kort overzicht van wat Topcon aan service biedt. Joey zegt hierover:
“Als een klant ons belt, is de eerste focus hem direct weer op weg te helpen. Pas als we echt actie moeten ondernemen, kijken we welke afspraken hij met ons heeft gemaakt. En dat pakken we op met de contracthouder; de machinist die ons belt vallen we daar niet mee lastig.”
Standaard bij elke set: service met een professioneel ticketsysteem. De Support afdeling helpt altijd bij vragen of biedt hulp of afstand (bij een Sitelink abonnement). Pas bij reparatie, vervangende onderdelen, apparatuur in bruikleen etc worden servicekosten doorberekend. Daarnaast krijgt men 25% korting bij trainingen.
Het Premium Care contract wordt relatief weinig afgenomen, omdat de apparatuur betrouwbaar is en weinig kuren heeft. Toch raadt Joey dit contract juist aan: “De jaarlijkse controles en updates verlengen de levensduur en het behouden de functionaliteit aanzienlijk.”
Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.