Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Onderdoorgang Heiloo geopend voor verkeer

Onderdoorgang Heiloo geopend voor verkeer

De onderdoorgang aan de Vennewatersweg in Heiloo is vandaag geopend voor al het verkeer. Sinds eind 2018 is door de combinatie Mobilis-Hegeman gewerkt aan de onderdoorgang. Dit heeft de combinatie gedaan in opdracht van ProRail en de Gemeente Heiloo. Na de onthulling werden de hekken weggehaald en kon het wachtende verkeer voor het eerst door de tunnel.

Online opening

Vanwege de coronamaatregelen werd er een alternatieve openingshandeling bedacht. Er is een video gemaakt waarbij Bart van den Heijkant, projectmanager bij Mobilis, bezoekers een kijkje geeft in de tunnel. Velen hebben inmiddels de video bekeken en zijn zo als één van de eersten door de tunnel ‘gereden’. Hier is de film te bekijken:

De bouw van de onderdoorgang

Sinds eind 2018 is door ProRail en bouwcombinatie Mobilis-Hegeman gewerkt aan de spooronderdoorgang aan de Vennewatersweg. Anderhalf jaar later is het zo ver. Robert Jan Feijen, directeur Mobilis: “Mobilis is trots op het resultaat en bedankt de gemeente en ProRail voor de ruimte die wij hebben gekregen om het innovatieve Geo-beton toe te mogen passen in deze onderdoorgang. Door deze stap hebben we het project gezamenlijk een duurzaam karakter gegeven”. “De buitendienststelling waarbij het spoordek werd ingereden blijft het meest indrukwekkende moment van het project. Dit was een extra uitdaging, want ondanks het zonnige weer was er veel wind, toch verliep deze prachtig”, aldus Kees Takkebos namens directie van Hegeman. Ook regiodirecteur Kees Rutten van ProRail kijkt terug op een succesvolle samenwerking en afronding van het project. “Door deze spooronderdoorgang zorgen we ervoor dat er weer een veilige kruising met een drukke spoorweg bij komt. Hier zijn wij heel blij mee.” De nieuwe spooronderdoorgang zorgt voor meer verkeersveiligheid en bereikbaarheid.

Geo-beton

Mobilis heeft als eerste civiele aannemer in Nederland een duurzaam beton toegepast in dit project: Geo-beton. Nooit eerder werd geopolymeerbeton in een hoofddraagconstructie van een overheidsproject toegepast. Geopolymeer heeft een groot voordeel: de CO2-footprint. Deze is fors lager dan van traditioneel beton.

‘Door de Strandwal’

De onderdoorgang heeft de naam ‘Door de Strandwal’ gekregen. Dit verwijst naar de strandwal waar de onderdoorgang doorheen is gebouwd. Een dwarsdoorsnede van de grondlagen wordt getoond in het tegelwerk van de tunnel.

Fietsbrug

Naast de spooronderdoorgang is ook de fietsbrug over de Vennewatersweg open. Deze verbindt de Hoogeweg met de Groeneweg. Zo kunnen fietsers veilig de Vennewatersweg oversteken.

Werkzaamheden

Na 20 mei worden nog enkele werkzaamheden uitgevoerd. Ook zijn tijdelijke snelheid remmende drempels aangebracht op de kruisingen Vennewatersweg – Hoogeweg en Vennewatersweg – Westerweg. De drempels blijven liggen tot het moment dat de Vennewatersweg opnieuw ingericht wordt.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.