Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Ombouw N264 vraagt om slimme oplossingen van BAM Infra Nederland
De speciale asfaltscheider draait op een elektrische aandrijving bestaande uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren.

Ombouw N264 vraagt om slimme oplossingen van BAM Infra Nederland

In opdracht van de provincie Noord-Brabant is BAM Infra Nederland druk bezig met het verbeteren van de doorstroming van het verkeer en het verhogen van de verkeersveiligheid op de N264. Dit project omvat verschillende ingrepen, zoals het vervangen van rotondes door kruispunten met intelligente verkeerslichten, evenals de transformatie van een fietstunnel naar een fietsstraat. Dit project is volgens Rick van der Wielen, projectmanager BAM, een mooi voorbeeld hoe zij samen met de Provincie vooruitstrevend durven zijn. Hoe zich dit vertaalt naar de praktijk, daarover meer in dit artikel.  

“Het project N264 is geen gewoon project”, aldus Rick. “Door het vervallen van de bouwvrijstelling voor stikstofdepositie tijdens de ontwerp- en voorbereidingsfase, stonden we direct voor een belangrijke uitdaging. Namelijk: hoe reduceren we de stikstofdepositie op de omliggende Natura2000-gebieden tot nul? Na het nodige rekenwerk zijn we gekomen tot een goede oplossing. Ten eerste is het project opgesplitst in twee fasen en ten tweede zetten we elektrisch materieel in. Bij dit laatste moet je onder meer denken aan elektrische asfaltsets en graafmachines tot aan asfaltspreidmachines met waterstofverbrandingsmotoren en bouwketen die draaien op zonnepanelen. Ons materieel bevat minimaal Stage IV-motoren en het overige niet-elektrische materieel draait op HVO-biobrandstof.”

BAM past speciaal hergebruikt asfalt toe in de asfaltdeklagen, het zogenaamde PA-stone.

Speciale laadhub

De inzet van elektrisch materieel zorgde meteen voor een volgende uitdaging, en wel een logistieke. Want niet alle materieel beschikt over dusdanig grote accu’s dat ze de hele dag door kunnen draaien zonder tussentijds de accu’s te wisselen en op te laden. “Om tussentijds opladen mogelijk te maken, hebben we een speciale laadhub gecreëerd bij één van onze partners, Gebroeders van den Brand en van Oort in Uden. Zij beschikken over een grote transformator waar wij een aantal laadstations hebben neergezet.” De inzet van elektrisch materieel vraagt niet alleen van BAM de nodige logistieke aanpassingen, ook van de diverse betrokken aannemers vereist dit commitment. “De inzet van elektrisch materieel vraagt een andere manier van werken. Je moet heel goed plannen en nadenken over welk materieel je waar en wanneer inzet om het tussentijds wisselen van accu’s zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. De inzet van alle materieelstukken wordt bijgehouden om zo de stikstofdepostie te monitoren. Dit doet één van onze teamleden door na een fase een Aerius-berekening te maken met de werkelijke inzet. Zo weten we dat we nog steeds voldoen aan de wettelijke norm.”

De verkeersveiligheid en doorstroming wordt straks verbeterd op de N264.

Hergebruikt asfalt

Behalve elektrisch materieel past BAM ook speciaal hergebruikt asfalt toe in de asfaltdeklagen, namelijk het zogenaamde PA-stone. Deze steenslag heeft een intensievere behandeling ondergaan en is in een speciale centrifuge ontdaan van bitumen en zand, de mastiek. De steentjes die overblijven is het zogenaamde PA-stone, afgeleid van porous asphalt, het Engelse woord voor zoab. Volgens een uitvoerig onderzoeks- en certificeringstraject doet de PA-stone niet onder voor nieuwe stenen. “De inzet van hergebruikt asfalt betekent een lagere MKI-score. Tel daarbij op dat we hiervoor ook onze speciale asfaltscheider inzetten, die draait op een elektrische aandrijving bestaande uit een vaste batterij van 270 kWh en twee slim geschakelde elektromotoren.”

Wisselen van de waterstof elementen van de waterstof asfaltmachine.

Vooruitstrevend met elkaar

Inmiddels zijn twee van de drie rotondes vervangen door kruispunten met intelligente verkeerslichten (iVRI’s). Door het gebruik van verzamelde voertuigdata en prioriteringsinstellingen kunnen deze iVRI’s de doorstroming van het verkeer op de N264 efficiënter regelen. “Door verkeerslichten, smartphones en navigatiesystemen met elkaar te laten communiceren, kunnen we bijvoorbeeld het vrachtverkeer zoveel mogelijk door laten stromen.” Na de zomer van 2024 staat de derde rotonde, die bij de Velmolenweg, op de planning. Daar worden tevens de twee fietstunnels voorzien van nieuwe wanden en daken. Rick: “Terugkijkend op het project tot nu toe, zijn we vooral trots op het feit dat we samen met de provincie Noord-Brabant ervoor gezorgd hebben dat de ombouw van de N264 door kon gaan. Doordat we al jaren samenwerken en door opgedane ervaringen op eerdere projecten, zoals de N395, kunnen we op huidige en toekomstige projecten vooruitstrevend zijn met elkaar.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.