Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Non-stop veeg- en reinigingsassistentie

DSC_0739-(2)
Voor het aanbrengen van nieuw asfalt op de landings- en taxibanen van Schiphol is het cruciaal dat de ondergrond ‘brandschoon’ wordt opgeleverd.

Tekst | Roel van Gils

Beeld | Appeldoorn BV

23 juli 2021 Leestijd 4 minuten

Deel dit artikel

Appeldoorn BV is al vele jaren dé partner voor Heijmans als het gaat om de inzet van veegmachines en wegdekreinigers op de luchthaven. Ook voor project VDR en het vernieuwen van de asfaltlaag van de Polderbaan verleent Appeldoorn 24/7 non-stop assistentie met soms wel 17 bemande machines tegelijkertijd.

Het asfalt van de Polderbaan dateert uit 2001 en was aan vernieuwing toe. Aan Heijmans de taak om het 6 kilometer lange en 60 meter brede tracé te voorzien van nieuw asfalt. “Wij zijn al in het voortraject gevraagd om mee te denken over de planning en uitvoering, en dan met name voor wat betreft de inzet van ons materieel”, zegt Johan van Lagen van Appeldoorn BV. “Er werd namelijk in korte tijd een enorme hoeveelheid aan asfalt (150.000 ton) gefreesd. Alvorens de kleeflaag voor het nieuwe asfalt kon worden aangebracht, diende de ondergrond geveegd en met 250 bar waterdruk gereinigd te worden. Dat is waar wij goed in zijn.”

Appeldoorn is op de luchthaven vrijwel non-stop actief voor Heijmans.

Wij ademen wegenbouw

“Als je met alle belanghebbenden naar een planning kijkt, komen er altijd onvoorziene zaken naar boven”, vervolgt Van Lagen. “Zeker bij zo’n omvangrijk project en doorgaans drukke luchthaven als Schiphol is het essentieel dat alles tot in de puntjes wordt uitgedacht. Uitloop of vertragingen zijn niet wenselijk. Overigens zijn wij in het hele traject enkel volgend. Neemt niet weg dat we er wel voor moeten zorgen dat we op piekmomenten voldoende capaciteit beschikbaar kunnen maken. Op de Polderbaan stonden we op een gegeven moment met 17 machines in drie shifts 24 uur per dag te draaien. Ook op zon- en feestdagen. Er zijn weinig bedrijven die dat op een locatie als Schiphol voor elkaar weten te krijgen. Een hele organisatie om iedereen op de juiste plek te krijgen. Met dank ook aan onze medewerkers. Ze ademen wegenbouw, hebben een enorme berg aan kennis en ervaring en vinden het prachtig om op dergelijke projecten actief te zijn. In totaal hebben we met het vegen en reinigen van de Polderbaan zo’n zestien weken non-stop assistentie verleend, waarvan de bulk in de eerste vier weken vanaf begin februari dit jaar.”

Appeldoorn is op de luchthaven vrijwel non-stop actief voor Heijmans. “Ook voor het aanpassen van knooppunt Zulu, onderdeel van project VDR, verlenen we de nodige assistentie. We zijn trots dat we als bedrijf onze medewerking mogen verlenen aan deze aansprekende projecten. Overigens zijn we ook buiten Schiphol actief in de wegenbouw voor diverse kleine en grote infra-aannemers met een machinepark van inmiddels 33 veeg- en wegdekreinigers.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht