Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe toplaag voor A50
De nieuwe toplaag op de A50 tussen knooppunt Waterberg en knooppunt Beekbergen is grotendeels aangebracht door Gebroeders Jansen.

Nieuwe toplaag voor A50

De nieuwe toplaag op de A50 tussen knooppunt Waterberg en knooppunt Beekbergen is grotendeels aangebracht door Gebroeders Jansen. Het familiebedrijf onderhoudt sinds 2009 een innige samenwerking met BAM Infra Nederland. En dat heeft op verschillende projecten reeds zijn vruchten afgeworpen, waaronder ook bij het integraal groot onderhoud (IGO) aan de rijkswegen in Gelderland en Overijssel.

In totaal is er op de A50 alleen al zo’n 100.000 ton asfalt verwerkt.

Gebroeders Jansen is een bedrijf met drie asfaltploegen met gemiddeld tussen de 80 en 110 medewerkers in de asfaltverwerking en transport. “Infra-aannemers ‘kopen’ bij ons specialisme, kennis en zekerheid”, begint Joost Jansen, directeur van Gebroeders Jansen. “Voor BAM Infra Nederland fungeren we als flexibele schil met kennis en kunde in een breed aspect. We denken vaak in de tenderfase al mee om de kwaliteit en robuustheid van de plannen te verbeteren met als resultaat minder faalkosten, minder opleverpunten en dat alles tegen een eerlijke prijs. Op die manier weten we elkaar telkens weer te versterken en dat leidt tot mooie resultaten. Zo hebben we gezamenlijk GVO zuid in Limburg gemaakt, IVOD in Zuid-Holland, het vernieuwen van de weg van het Tolplein naar de Westerscheldetunnel en dus ook de nieuwe deklaag voor het IGO-project 2021-2022.”

Kennis en expertise

Ook voor dit project is al in de tenderfase gebruik gemaakt van de brede expertise van Gebroeders Jansen. “In de beginfase hebben we in vele sessies van meerdere uren per dag invulling gegeven aan de plannen”, weet Jansen. “En vanwege coronatijd was dat overwegend digitaal. Daaruit is de rode draad ontstaan om het project gecontroleerd tot een goed einde te brengen.” De druk was behoorlijk hoog, volgens Jansen. Om diverse redenen is de deklaag uitgevoerd met een reguliere toplaag en is er niet gekozen voor het dubbellaags asfaltsysteem (Inline pave). Gebroeders Jansen heeft dat asfaltsysteem in 2016 ontwikkeld en er ook specifieke machines voor gebouwd. Na validatie door Rijkswaterstaat mocht het op onze vaderlandse rijkswegen worden toegepast. Grote voordeel van dit systeem? “Voor de verwerking zijn minder vakmensen nodig én minder grondstoffen omdat we twee werkgangen in één keer draaien. Daardoor is de kans op verbrijzeling nihil. De weg gaat bovendien langer mee én deze techniek maakt dat je de deklaag in een langer seizoen kunt aanbrengen, dus ook in februari.”

In totaal is er op de A50 alleen al zo’n 100.000 ton asfalt verwerkt. “Zo’n 75% van de asfalteringswerkzaamheden hebben wij voor rekening genomen en keurig volgens planning opgeleverd”, zegt Jansen. “Waarmaken wat we beloven, dat is onze grote kracht. En dat doen we zowel voor grote infra-aannemers zoals BAM Infra Nederland, maar zeer zeker ook voor de kleinere, lokale aannemers. Zij liften mee op de schaalvoordelen.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.