Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe laklaag voor bestaande staalconstructie van station Leeuwarden
Alle elementen worden voorbehandeld en in drie lagen nat gelakt, in een klassieke, donkergroene kleur.

Nieuwe laklaag voor bestaande staalconstructie van station Leeuwarden

Het is een bijzonder klus voor Leon Burger en zijn medewerkers. De directeur en mede-eigenaar van Straalbedrijf Holland West uit Heerhugowaard ziet het conserveren van de her te gebruiken materialen van de stationskappen van station Leeuwarden als een mooie uitdaging. Een die niet vergeleken mag worden met het verduurzamen van metaal voor nieuwbouw.

“Bij nieuwbouw moet je aan veel eisen voldoen, om samen met de klant het werk op de duurzaamste manier weg te zetten. Bij hergebruik van oud metaal is het uitgangspunt hetzelfde, maar komen er extra uitdagingen naar voren. 130 jaar geleden stelde men andere eisen aan de afwerkingsgraad. Met name de bereikbaarheid om het gehele oppervlakte te conserveren is een uitdaging. Om de kieren en spleten in de constructie te conserveren hebben we een effectieve methode gevonden. Er vindt op dat vlak veel overleg plaats met Anton Rail & Infra en Movares.”

Repareren, stralen en lakken

Straalbedrijf Holland West ontvangt de gerepareerde palen de palen eerst, waarna ze gestraald worden, om vervolgens te worden voorzien van een nieuwe laklaag. “We passen een drie-laags natlak toe”, schetst Burger. “In de kleur die ons wordt doorgegeven, na goedkeuring door de Rijksmonumenten Commissie. We conserveren niet alleen de oude palen op deze manier, maar krijgen ook de nieuw gegoten palen aangeleverd. Alle elementen worden voorbehandeld en in drie lagen nat gelakt, in een klassieke, donkergroene kleur.”

De eindlaag.

Overigens zijn de palen niet de enige metalen delen die door Straalbedrijf Holland West geconserveerd zullen worden. Ook de spanten worden door het bedrijf voorzien van nieuwe lak, met dezelfde voorbehandeling. Burger rekent uit: “In totaal krijgen we hier circa 4.700 m2 welijzer, smeedijzer en gietijzer om te conserveren, van dit project. De nieuwe laklaag die we erop zetten geeft een bescherming voor de komende 25 jaar. Dat is conform de ISO 12944-5, de langste af te geven beschermingsduur. Deze strekt van ‘low’, ‘medium’, ‘high’ tot ‘very high’.”

Bekend in de GWW

Voor Straalbedrijf Holland West is deze opdracht bijzonder vanwege de historische waarde en de omvang. “We zijn echter een bekend bedrijf in de GWW”, schetst Burger. “We conserveren veel nieuwbouw brugdelen, we schooperen (dat is het thermisch aanbrengen van een legering van zink met aluminium (85/15) en dit op een Sa 3 gestraald metaaloppervlak) en coaten veel voor de GWW. Ons specialisme is het coaten van staal dat blootstaat aan immersiebelasting of staal dat blootstaat aan atmosferische invloeden C4/C5 of CX . Dan spreken we over zware corrosieve omstandigheden. Daarom zie je ons werk vaak terug bij remmingswerken.” Inmiddels heeft Straalbedrijf Holland West de eerste proeven gedaan voor station Leeuwarden en verwacht men half 2021 te starten.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.