Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Nieuwe kolommen in nodulair gietijzer voor station Leeuwarden
Er is niet alleen ambachtelijk metaalgietwerk nodig, de opdracht moet ook vanuit de hightech hoek aangevlogen worden.

Nieuwe kolommen in nodulair gietijzer voor station Leeuwarden

In 1996 nam Luuk Dekens de metaalgieterij -waar hij zelf in 1982 begon met werken- over van zijn vader, die hem zelf al in 1956 had overgenomen. Vader Luuk en moeder Marjan Dekens werken vandaag de dag met passie in het bedrijf, samen met hun zonen Harold en Herman.

Niet voor niets viel Dekens de eer ten deel om de gietijzeren staanders na te maken, die ter vervanging geleverd moeten worden op het renovatieproject van station Leeuwarden. Er is namelijk niet alleen ambachtelijk metaalgietwerk nodig, de opdracht moet ook vanuit de hightech hoek aangevlogen worden. Luuk en Harold leggen
uit waarom.

Eigen modelmakerij

“De kolommen worden met de hand door onze medewerkers gemaakt met behulp van hightech machines”, opent Harold het gesprek. “We maken eerst het model, waarna we deze in zand gieten en uiteindelijk bij onze machinefabriek kunnen nabewerken. De leek zal denken dat we simpelweg een bestaande gietijzeren paal afdrukken in een mal en die volgieten, maar zo werkt het niet. Om dit goed te kunnen doen, engineeren we de nieuwe paal volledig in 3D, aan de hand van nauwkeurige meetgegevens van de bestaande paal. Daarna maken we het gietmodel met die gegevens. Aan de hand van het gietmodel worden zandvormen gemaakt en middels het smelten van materiaal met inductieovens worden deze gegoten. Ambachtelijk gietwerk wordt door ons dus gekoppeld aan hightech technieken.”

In 2021 de hand kunnen leggen op gietijzer uit 1891, dat is bijzonder.

Nodulair gietijzer

De nieuwe palen voor station Leeuwarden worden gegoten in nodulair gietijzer. Luuk legt uit: “Gietijzer is per definitie duurzaam. Vroeger had je grijs gietijzer, tegenwoordig nodulair gietijzer. Nodulair gietijzer is in sterkte vergelijkbaar met staal 37. Door te gieten in een zandvorm die een temperatuur van 25˚C heeft, met gesmolten gietijzer van 1.400 ˚C, ontstaat er een giethuid op het metaal. Dat beschermt het materiaal.” Inmiddels is er al gegoten voor station Leeuwarden”, vertelt Herman. “Wat mooi is, is het feit dat er bij het smelten deels gebruik wordt gemaakt van de oude bestaande kolommen en oud gietijzer zoals onderlegplaten van het spoor en oude spoorrails. Dit komt straks in nieuwe vorm terug en zo zijn we circulair bezig. Spoor voor spoor, zullen we maar zeggen.” Wanneer de kolommen gegoten zijn, vindt er nog nabewerking plaats in de vorm van het boren van de montagegaten en het boren van gaten in de grondflens. Dit kan Dekens in eigen beheer doen bij de eigen machinefabriek.

‘Eer van je werk’

Ondanks dat dit soort restauratiewerkzaamheden slechts een klein deel uitmaakt van de dagelijkse werkzaamheden bij Dekens, is de familie er wel heel erg blij mee. “Ieder jaar hebben we wel restauratiewerk”, zegt Luuk. “Ramen, dakgoten en in dit geval kolommen… We zijn trots op ons vak en kunnen juist met dit soort werk onze expertise tentoonspreiden. Bovendien hebben we gevoel bij historisch werk, we zijn er graag onderdeel van. De meeste producten die we maken, verdwijnen als onderdeel in machines. Dit werk is tastbaar, zichtbaar en we kunnen het trots aanwijzen. Eer van je werk dus.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.