Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuwe generatie DAF bouwtrucks beproefd

Nieuwe generatie DAF bouwtrucks beproefd

XDC en XFC: robuust, krachtig en tegelijk uitermate comfortabel

De Nieuwe Generatie DAF-modellen hebben de transportindustrie in anderhalf jaar ingrijpend veranderd. De Nederlandse truckfabrikant maakt namelijk als eerste gebruik van de nieuwe Europese wetgeving op het gebied van maten en gewichten. Nu wordt ook de markt voor bouwvoertuigen opgeschud met de XDC en XFC, specifiek ontwikkeld voor toepassingen waarbij regelmatig off-road wordt gereden en extra tractie onder zware omstandigheden noodzakelijk is. In Zuid-Limburg konden we de Nieuwe Generatie DAF-bouwvoertuigen eens duchtig aan de tand voelen, zowel on-road als off-road in een kleddernatte zand- en kleigroeve. En dat was genieten!

Ondanks de kleddernatte condities loodsten we de trucks met speels gemak door de klei in de Limburgse groeve.

De Nieuwe Generatie DAF-trucks is, zoals de naam al doet vermoeden, een compleet nieuwe serie voertuigen die nieuwe standaarden zet op het gebied van efficiëntie, veiligheid en chauffeurscomfort. Zo sleepten de XF en XG(+) voor langeafstands- en zwaar transport eerder al de titel ‘Truck of the Year 2022’ in de wacht en ontving de XD voor distributietransport deze prestigieuze erkenning voor 2023. Het heeft de Nederlandse truckfabrikant tot op heden geen windeieren gelegd; er zijn reeds 80.000 orders geschreven voor de NG-serie. Daarmee kwam het Europese marktaandeel van DAF in 2022 in het zware segment uit op een record van 17,3%. En dat smaakt naar meer, want DAF is voornemens ook in het segment van bouwvoertuigen hoge ogen te gaan gooien met de Nieuwe Generatie trucks. 

Door de toegenomen afmetingen biedt de cabine een zee aan binnen- en opbergruimte.

Stoer uiterlijk 

De XDC en XFC-bouwvoertuigen kenmerken zich door een tot 40 centimeter hogere bodemvrijheid en een oploophoek van 25 graden. Het stoere uiterlijk wordt geaccentueerd door een opvallende zwarte grille, een dito gekleurde 3-delige stalen bumper en een stalen beschermingsplaat voor de radiateur. De kop- en mistlampen zijn uitgevoerd in lexaan, een polycarbonaat dat tot wel 250 keer sterker is dan glas, en daarmee bestand tegen het zware werk. Alles is dus gericht op de laagst mogelijke reparatie- en vervangingskosten.

Verder profiteren ook de bouwvoertuigen van het nieuwe cabinedesign met een bollere ruit die zorgt voor 33% meer zichtveld, een lagere raamlijn en de optionele Kerb View Window, een extra ruit in het portier van de bijrijder die in combinatie met de opklapbare bijrijdersstoel (cinema seat) onbelemmerd zicht biedt op fietsers en voetgangers naast het voertuig. Verder hebben de buitenspiegels een andere positie gekregen en zijn meer aerodynamisch van vorm. In combinatie met het optionele DAF Corner View-systeem met 285 graden zicht rondom de A-stijl aan de bijrijderszijde, behoort de dode hoek tot het verleden.

De DAF XDC 450 FAD 8×4 met een Liebherr betonmixer opbouw.

Eersteklas comfort

In de cabine is alles gericht op het chauffeurscomfort. Omdat de stuurkolom in een verticale ‘parkeerstand’ kan worden geplaatst, is er alle ruimte om in te stappen. Wat dan direct opvalt, is de zee aan binnen- en vooral opbergruimte, te danken aan de toegenomen afmetingen van de cabine. Het verstelbereik van zowel de chauffeursstoel als het stuurwiel is ongekend, wat resulteert in een veel betere zitpositie.

DAF Corner View zorgt voor 285 graden zicht rondom de A-stijl aan de bijrijderszijde.

Vanuit de chauffeursstoel is zicht op een volledig digitaal instrumentarium dat helemaal naar wens is in te stellen. Verder oogt het dashboard fraai en opgeruimd. De ergonomie laat dan ook niets te wensen over en is in lijn met DAF’s filosofie ‘handen aan het stuur, ogen op de weg’. Alle rijgerelateerde functies worden bediend vanaf het stuurwiel of de hendels aan de stuurkolom. Nieuw zijn ook de armleuningen aan weerszijden van de stoelen voor nog meer comfort.

Euro 6-motor

Genoeg over het design, tijd om te gaan rijden. We nemen plaats in de DAF XDC 450 FAD 8×4 met een Liebherr betonmixer opbouw. Het demovoertuig wordt aangedreven door een uiterst efficiënte PACCAR Euro 6 MX-11 motor met 449 pk, gekoppeld aan een TraXon 12 speed geautomatiseerde versnellingsbak.    

Door de toegenomen afmetingen biedt de cabine een zee aan binnen- en opbergruimte.

Die automaat is overigens standaard op alle modellen en kan optioneel worden uitgerust met speciale off-road software. Daarover later meer vanuit de groeve.

Eenmaal op weg met de XDC is het vooral de serene rust die opvalt aan boord. De 10,8-liter motor laat nauwelijks van zich horen en draait uiterst soepel zijn rondjes. Sowieso blinkt de truck uit in wendbaarheid en bedieningsgemak. Zo kent de motorrem drie standen en werkt vooral in de lage toerenregionen veel krachtiger dan in de vorige serie. Ook manoeuvreren is een fluitje van een cent met de urge-to-move ‘schildpadfunctie’. Het toerental wordt dan begrensd op maximaal 1.200 omwentelingen per minuut, te doseren met het rempedaal. Het resulteert in een kruipsnelheid van maximaal 5 km/u zowel voor- als achteruit. Een handige en bovenal veilige functie.

Brede range 

De XDC en XFC-bouwvoertuigen zijn leverbaar in een breed scala aan tandems met dubbele aandrijving en voor het eerst ook in een 4×2-asconfiguratie voor de lichtere kippertoepassingen. De range begint met een 19-tons tandem met enkele reductie (SR1132T), bladvering en schijf- of trommelremmen. Deze set is ideaal voor lichte 6×4 en 8×4 kippers en betonmixers. Voor zwaardere toepassingen biedt DAF 21- en 26-tons varianten van de SR1360T tandem met enkele reductie aan. De SR1360T is uitgerust met schijfremmen en luchtvering.

 Voor zware en off-road toepassingen zijn de tandems van 21 en 26 ton ook beschikbaar met naafreductie (HR1670T), met lucht- of bladvering en trommelremmen. Voor lichtere kippertoepassingen heeft DAF de XDC en XFC-serie uitgebreid met een 2-assige (4×2) bakwagen en trekker. Beide zijn leverbaar met 8- en 9-tons vooras en 13-tons achteras met luchtvering en schijfremmen. 

Hydraulische voorwielaandrijving

Voor wie zich regelmatig op onverhard of op steile hellingen begeeft, levert de constructeur een inschakelbare hydraulische voorwielaandrijving op de 4×2-trekkeruitvoeringen. Inschakelen van het zogenaamde PXP-systeem gaat met een druk op de knop. De hydraulische voorwielaandrijving kan gebruikt worden in de eerste vier versnellingen vooruit en in de eerste en tweede versnelling achteruit. Hoe groter de slip achter, des te meer tractie de voorwielen bieden. Het systeem werkt verrassend goed, zo bleek tijdens een ritje met de XFC 530 FT 4×2 met kippertrailer in de groeve. De trekker is gezegend met een efficiënte PACCAR MX-13 12,9-liter Euro 6 motor met 530 pk. Het is daarmee de meest krachtige versie van de Nieuwe Generatie DAF-modellen. 

Rock Free

Even later maken we de overstap naar de XFC 530 FAT 6×4 met een Meiler kipperopbouw. De PACCAR MX-13 krachtbron is opnieuw gekoppeld aan de TraXon 12-speed geautomatiseerde versnellingsbak, maar in dit geval voorzien van off-road software. Behalve ASR Off voor het probleemloos wegrijden op gladde ondergrond blijkt ook de Rock Free modus een interessante functie op onverhard.

Deze functie simuleert als het ware het ‘schommelen’ van een handbak, zodat de truck ook onder extreem zware omstandigheden niet vast komt te zitten. Ondanks de kleddernatte condities loodsten we de trucks dan ook met speels gemak door de klei in de groeve. En dat in alle rust, hoog en droog zittend in de sfeervolle cabine. Wat een knap staaltje techniek, ook nog eens van vaderlandse bodem!

Extra Robust

De Nieuwe Generatie DAF XDC- en XFC-bouwvoertuigen maken absoluut indruk. Voor ondernemingen in de bouw en de gemeentelijke sector die geen behoefte hebben aan de off-road capaciteiten is er trouwens een Extra Robust-serie voor beide modellen in het leven geroepen. Het concept van de cabine met de laagste schadegevoeligheid is feitelijk hetzelfde als die van de off-road versies, terwijl ze het chassis lenen van de on-road XDC en XFC, dus zonder grotere bodemvrijheid of oploophoek.

Verder zijn de trucks leverbaar met een brede range aan PTO’s en heeft DAF zijn nauwe samenwerking met 25 toonaangevende carrosseriefabrikanten in heel Europa versterkt. Dat zorgt volgens zijn makers voor een ‘plug and play’ opbouwproces en een naadloze integratie met het mainframe. Het garandeert een snelle levering van de gewenste truckconfiguratie. Tot slot heeft DAF het MultiSupport Reparatie- en Onderhoudscontract afgestemd op de bouwvoertuigen, inclusief een speciaal Uptime Plus pakket. Bij dat laatste krijgen voertuigen voorrang bij de DAF International Truck Service en is de mobiliteit gegarandeerd. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.