Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nieuw elan in ‘grijze’ sector
Over het totale traject van bijna 13 kilometer neemt Gijben Aannemers- & Verhuurbedrijf de zorg over de vernieuwing van de bestrating op zich, compleet vanaf de fundering.

Nieuw elan in ‘grijze’ sector

Met de reconstructie van de N395 blijft ook het straatwerk niet ongemoeid. Over het totale traject van bijna 13 kilometer neemt Gijben Aannemers- & Verhuurbedrijf de zorg over de vernieuwing van de bestrating op zich, compleet vanaf de fundering. Een gesprek met directeur-eigenaar Peter Gijben over het project en vooral over de manier waarop ze nieuw elan geven aan de van oudsher ‘grijze’ sector.

Van origine is Gijben Aannemers- & Verhuurbedrijf stratenmakersbedrijf, maar de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich ook verder gespecialiseerd in reconstructies van complete rioleringsstelsels en het uitvoeren van grootschalige perronrenovaties.

“Twee jaar geleden zijn we door BAM Infra Nederland benaderd met de vraag of we ons licht zouden willen laten schijnen op het aandeel bestrating in het project”, begint Gijben. “We hebben in de tender veel overleg gehad om het project zo efficiënt mogelijk te kunnen aanvliegen. We hebben al een hele lange geschiedenis met de BAM en kennen elkaar goed. We weten wat we aan elkaar hebben. Dat betaalt zich uit, zo ook bij de N395. We werken echt als partners samen om te komen tot een hoogwaardig eindresultaat, met zo min mogelijk hinder voor de omgeving.”

Machinaal bestraten

Gijben Aannemers- & Verhuurbedrijf is verantwoordelijk voor het realiseren van de fundering van de fietspaden alsmede voor het aanbrengen van de bestrating en de kantopsluiting met het asfalt. “Het is een behoorlijk groot werk voor ons”, erkent Gijben. “Het gehele werkvak beslaat zo’n 13 kilometer waarop we in totaal zo’n 75.000 eenheden verwerken. Dat doen we grotendeels machinaal. We beschikken over een modern machinepark, waarmee we zowel de kantopsluiting door middel van een klem als de vele tienduizenden eenheden kunnen aanbrengen. Dat maakt bovendien dat we een zeer hoge kwaliteit kunnen garanderen en de collega’s buiten lichamelijk kunnen ontlasten, wat resulteert in duurzaam inzetbare krachten. Ook is er al tijdens de tender veel aandacht uitgegaan naar het zoveel mogelijk beperken van de overlast voor de omwonenden. Dat is af en toe best een puzzel, vooral plannings-technisch, maar we komen altijd wel tot een oplossing. Los van enkele weken reces rond de Kerstperiode vorig jaar, zijn we sinds de zomer van 2021 permanent met twee ploegen actief op het project. De werkzaamheden duren nog zeker tot volgend jaar.”

Gijben 2.0

Van origine is Gijben Aannemers- & Verhuurbedrijf stratenmakersbedrijf, maar de afgelopen jaren heeft het bedrijf zich ook verder gespecialiseerd in reconstructies van complete rioleringsstelsels en het uitvoeren van grootschalige perronrenovaties. “We zijn op dat gebied zeer actief en staan veelal als partner zij aan zij met vele infra-aannemers”, zegt Gijben trots. “Met onze teams zijn we veelal 7 dagen per week, 24 uur per dag actief op allerhande projecten. Mijn grote droom is een eigen opleidingscentrum, want de jeugd heeft de toekomst. Daarbij hebben we veel kennis en ervaring in huis om van diezelfde jeugd echte vaklieden te maken. Momenteel zijn er vijf jonge leerlingen in opleiding en hebben we enkele zij-instromers aan ons weten te binden die op zoek waren naar een nieuwe uitdaging. We brengen als Gijben 2.0 nieuw elan in de sector en nemen nadrukkelijk afstand van het suffe, grijze imago. Mensen zijn schaars, maar we zijn ervan overtuigd dat er genoeg animo is om ons mooie vak te leren, waarbij mensen met innovatieve materialen lekker in de buitenlucht bezig zijn. Een mooiere werkplek bestaat er haast niet.”   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.