Platform over civiele techniek & infrastructuur
Nieuws

Niet alledaagse voorspanning voor Maasdeltatunnel

De tunnelelementen zijn voorzien van zowel een dwarsvoorspanning (constructief) als een langsvoorspanning (voor het transport).

Tekst | Roel van Gils

Beeld | DYWIDAG

21 juli 2022 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

De nieuwe A24 Blankenburgverbinding verbindt vanaf 2024 de A20 bij Vlaardingen met de A15 bij Rozenburg. Onderdeel van dit omvangrijke infrastructurele project is een afzinktunnel onder het Scheur, de zogenaamde Maasdeltatunnel. Deze tunnel is in twee elementen in het enorme droogdok van Damen Verolme in Rotterdam gebouwd en voorgespannen. Met name dat laatste was een ‘dingetje’. Ondanks het gigantische formaat van het droogdok bleek het uiteindelijk toch weer centimeterwerk en werden door DYWIDAG zelfs vijzels ingevlogen uit Amerika. 

DYWIDAG is een bekende speler op de Blankenburgverbinding en verantwoordelijk voor de voorspanning van vrijwel alle kunstwerken. “De voorspanning van de Maasdeltatunnel spant daarbij de kroon”, zegt Robert Jansen van DYWIDAG. “Het is een verre van alledaagse constructie. In eerste instantie was het idee om beide tunnelelementen op de toeritten te bouwen, maar daar is later toch van afgeweken. Planningstechnisch natuurlijk een verademing om de tunnelelementen op een voorbouwlocatie te fabriceren, want daarmee wist men de start van de bouw van de tunnel met zes maanden te vervroegen. Desondanks was het uitvoeringstechnisch toch nog een complexe puzzel.”

Vijzel uit Amerika

Beide tunnelelementen zijn licht gekromd en met de ‘tenen’ bijna tegen elkaar in het dok gebouwd. “Het paste allemaal maar net”, weet Jansen. “Daar zat voor ons ook de grootste uitdaging: het was een hele puzzel om de meest maatgevende kabel te kunnen spannen, omdat er nauwelijks ruimte was voor het positioneren van het vijzel. We hebben daarom speciaal een korter vijzel vanuit onze unit in Amerika laten overkomen om de klus te klaren. De tunnelelementen zijn overigens voorzien van zowel een dwarsvoorspanning (constructief) als een langsvoorspanning (voor het transport). Bijzonder is verder dat de kabels gespannen zijn in het droogdok, maar dat de laatste injectieslag van de langsvoorspanning pas is uitgevoerd na het uitvaren. Op die manier hadden de elementen nog de mogelijkheid om zich te zetten na het loskomen van de vloer in het droogdok. Elk element bestaat namelijk uit verschillende moten met ertussen een flexibele voeg. De dwarsvoorspanning daarentegen is volledig afgewerkt in het dok.”

Drijvend injecteren 

“Injecteren in een drijvend element brengt vanzelfsprekend de nodige uitdagingen met zich mee”, zegt Jansen. “Hoe ga je bijvoorbeeld om met het overtollige water, waar komen de injectieslangen uit, hoe ga je die bereiken? We hebben gekozen voor silo’s op de kade waarvandaan we met slangen de tunnelelementen in gaan om zo met een continustroom de injectiemortel te injecteren. Op die manier wordt het element als één starre constructie naar zijn eindpositie gevaren en afgezonken. Vervolgens wordt de langsvoorspanning doorgeslepen, zodat de elementen (lees: moten) zich kunnen zetten naar de bodem.” Al met al heeft DYWIDAG ook bij dit project weer imposante hoeveelheden aan staal verwerkt, ruim 1.300 ton voor alleen de Maasdetltatunnel en 2.500 ton staal voor het gehele project. “We hebben binnen dit project de opgedragen milestones aangetikt zonder vertragingen”, blikt Jansen terug. “En dat is in een tijd waar staal niet eenvoudig te verkrijgen is, best een uitdaging. Samen met BAAK hebben we dat goed weten op te lossen, onder meer door op momenten een buffer aan te leggen.”   

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht