Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Negen modulaire bruggen voor Linkeroever – Ring Antwerpen

Negen modulaire bruggen voor Linkeroever – Ring Antwerpen

Er wordt goede sier gemaakt in het buitenland met Nederlandse modulaire brugsystemen. Het Nederlandse Retro Bridge BV zet  maar liefst negen tijdelijke bruggen in voor de reconstructie van de ring rond Antwerpen (R1), om het verkeer gedurende de ingrijpende werkzaamheden in goede banen te leiden. Er werd zelfs speciaal voor dit project een nieuwe vangrailconfiguratie ontwikkeld met crashtestcertificaat en CE-markering.

De tijdelijke bruggen komen in het klaverblad aan de oostzijde van Antwerpen op de Linkeroever te liggen, zegt Han Kastermans van Retro Bridge. “Op die manier kan de Belgische aannemerscombinatie het klaverblad zodanig renoveren en aanpassen om straks de aansluiting te maken op de nieuwe Oosterweelverbinding, een tunnel onder Antwerpen. De Oostweelverbinding vormt het sluitstuk van de Antwerpse Ring en maakt de R1 volledig.”

Negen brugsystemen
Retro Bridge heeft de opdracht gekregen om vanaf medio mei verspreid over zo’n anderhalf jaar negen modulaire brugsystemen te plaatsen. “De eerste brug die we in mei gaan plaatsen betreft een 700 meter lange voetgangersbrug”, licht Kastermans toe. “De volgende brug plaatsen we in de bouwvakvakantie, een modulair systeem van het type Retro Heavy Bridge (RHB) in een lengte van 40,5 meter en 7,5 meter breed. Gedurende de komende anderhalf jaar zullen we nog eens twee RHB-systemen plaatsen, waarvan een vergelijkbaar exemplaar als in de komende bouwvak en een brug met een lengte van 75 meter bij 7,5 meter breed. Daarnaast plaatsen we twee bruggen van het type Retro Beam Bridge van elk 7,5 meter breed en variërend in lengte van 19 en 10,5 meter en drie van het type Retro Light Bridge, ook weer 7,5 meter breed en in lengtes van 34,5 meter (2 stuks) en 27 meter.” 

Retro Bridge

Crashtestcertificaat
Speciaal voor dit project heeft Retro Bridge een nieuw type vangrail ontwikkeld voor toepassing in snelwegen. Kastermans: “Het was voor ons de eerste keer dat we niet uit de voeten konden met onze standaard vangrail. Reden om een nieuwe vangrail te gaan ontwikkelen conform capaciteitscode H2W2. De nieuwe vangrailconfiguratie is ook voorzien van een crashtestcertificaat en CE-markering. Alle tijdelijke bruggen in dit project worden voorzien van dit type vangrail, met uitzondering van de voetgangersbrug.” De modulaire brugsystemen van Retro Bridge blijven tot 2023 in bedrijf. “Daarna gaan we ze demonteren en gaan ze naar een ander project. Zes van de negen bruggen hebben we overigens via een koop-terugkoop constructie aangeboden aan de aannemerscombinatie. Dat is voordeliger voor de klant.”

Retro Bridge verhuurt zijn modulaire brugsystemen in heel Europa. “We kunnen met standaard modules vrijwel altijd invulling geven aan de gestelde criteria en vraagspecificatie. De elementen voldoen aan de Eurocode-belastingsmodellen en maakt dat we niet telkens opnieuw hoeven te dimensioneren. Een win-win,” besluit Kastermans.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.