Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Nadruk op emissieloos en de compacte ruimte

Nadruk op emissieloos en de compacte ruimte

Veel nieuws van Hitachi op TKD, waar 17 machines worden getoond

Hitachi Construction Machinery Nederland pakt tijdens de TKD in Almere flink uit. Niet alleen zijn er op stand nummer 156 verschillende graafmachines en wielladers te aanschouwen, als importeur van het merk Bell neemt Hitachi ook twee dumptrucks (B30E) mee: één is er op de stand te zien, de ander draait zijn rondjes op het demoterrein. Daarnaast heeft Hitachi het nodige nieuws te melden.

Eerst het nieuws: afgelopen najaar tijdens BAUMA presenteerde Hitachi al de eerste 5-tons elektrische graafmachine van Europa. En natuurlijk wordt die tijdens de TKD ook uitgebreid voor het voetlicht gebracht. “De nieuwe ZX55U-6EB heeft dezelfde kleine draaicirkel als de ZX55U-6 met dieselmotor. Hierdoor is de machine uitstekend bestuurbaar wanneer er beperkte ruimte is. Ook de prestaties zijn even krachtig”, stelt marketing manager Evert van den Broek. “Naast het werken zonder uitstoot biedt de minigraver lagere geluidsniveaus, meer efficiëntie, exceptionele prestaties bij weinig manoeuvreerruimte en minder behoefte aan onderhoud dan conventionele modellen.” 

De ZX55U-6EB is de eerste in zijn soort die door Hitachi is geproduceerd en maakt gebruik van hetzelfde concept als de ZX85 elektrische graafmachine van 8 ton. “De elektrische ZX85-6EB gaat 5,5 uur mee met 1 accu en kan in 30 minuten voor 80 procent opgeladen worden”, licht Van den Broek toe. “En we produceren deze machines ondertussen in onze fabriek in Amsterdam.” Tenslotte zal ook de ZE135 gepresenteerd worden. Deze elektrische 15-tonner is voorzien van een 198 kWh accu, maar kan daarnaast ook werken aan een kabel.

Diverse primeurs

Tijdens de TKD kondigt Hitachi Construction Machinery als primeur een 10-tons mobiele graafmachine aan, die binnenkort geleverd kan worden. De ZX95W-7 is uitgerust met de bekende 55,4 kW (75,3 pk) sterke Stage V Deutz TCD 2.9L4 krachtbron. De vierwielgestuurde machine heeft een pompopbrengst van 145 liter per minuut voor het rijden en een aparte pomp met 117 liter per minuut voor het werken. De tweedelige offsetgiek zorgt voor een reikwijdte van 7,75 meter en een graafdiepte van 3,78 meter.

In de vorm van de ZX95US-7 en ZX95USB-7 neemt Hitachi een absolute primeur mee naar Almere. De opvolgers van de succesvolle ZX85-6 komen later dit jaar op de markt en zijn grondig vernieuwd. Zo biedt een ruimere cabine extra comfort. Verder beschikt de midigraver met 50,4 kW plus 185 Nm over bijna 19% meer motorvermogen en 14% meer koppel, terwijl de stabiliteit met 4% (US-versie) en 10% (USB) toeneemt. De ZX95 is het eerste compacte model dat de fabrikant omturnt naar de ZX-7 serie.

Wielladers

Op de Hitachi-stand wordt ook de aandacht gevestigd op een tweetal wielladers: de ZW160-7 en ZW250-7, waarmee de complete reeks wielladers nu is vernieuwd door de -7 modellen. Beide modellen kennen volgens de fabrikant uitzonderlijke laadprestaties, lage totale eigendomskosten en efficiëntie. De hoge productiviteitsniveaus worden gegarandeerd door snelle cyclustijden, veel kracht en laadvermogen en verbeterde acceleratie op hellingen dankzij sensoren die op verschillende machinecomponenten zijn geïnstalleerd. Het toerental wordt automatisch verhoogd dankzij de automatische startfunctie, die de rijsnelheid van de machine handhaaft bij het bergopwaarts rijden. Dat verkort de cyclustijden, verhoogt de productiviteit en vermindert het brandstofverbruik.

Naast de merken Hitachi en Bell is Hitachi Construction Machinery Nederland ook dealer van HSC Cranes. Die zijn echter niet live te aanschouwen tijdens TKD. Van den Broek: “Momenteel wordt er een langdurige praktijktest uitgevoerd met een elektrische SXC800A-3, daarom is deze helaas nog niet beschikbaar voor de TKD.” 

Dumptrucks

Dan nog de dumptrucks van het Zuid-Afrikaanse Bell. De 6×6 uitgevoerde B30E wordt in Duitsland geproduceerd en Hitachi Construction Machinery Nederland is sinds 2020 importeur voor de Nederlandse markt. Groot voordeel van dit model is het feit dat de machines veel lichter zijn dan andere machines op de markt. Volgens de RDW mag alleen een Bell over de weg met kenteken vanwege de lage aslast van slechts 12 ton. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.