Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
N737 wordt de slimste weg van Nederland

N737 wordt de slimste weg van Nederland

De provinciale weg N737 tussen Enschede en Deurningen (Overijssel) gaat op de schop. Vanaf medio tot eind 2019 vindt over een lengte van 6 km groot-onderhoud plaats met als doel een veilige, duurzame en de meest innovatieve weg van Nederland te realiseren.

De N737 is een provinciale weg waarvan Strukton Civiel Noord & Oost in opdracht van Provincie Overijssel een veilige, duurzame en innovatieve weg gaat maken. Daarvoor heeft Strukton met enkele regionale partijen innovaties ontwikkeld waaronder MOTIS. Deze zorgt voor een duurzame en betere doorstroming van het verkeer. Zo komt er een slimme kruising met een verkeersregelinstallatie (VRI) die met het verkeer ‘meedenkt’. Voertuigdetectie vindt bij deze intelligente verkeersregelinstallatie plaats via geluidssensoren. Jan Hendrik Fischer, rayonmanager bij Strukton Civiel Noord & Oost noemt dit een unieke ontwikkeling: “De VRI kan gekoppeld worden aan een app die jou ‘herkent’ als je iedere dag op een vast tijdstip langskomt. Door gebruik te maken van de SMART+ app en de detectie via geluidssensoren weet de VRI precies wanneer er verkeer passeert, of dit nu langzaam, snel of zwaar verkeer is. Alles om te zorgen voor minder wachttijd bij de verkeerslichten en een milieuvriendelijke afwikkeling van de verkeersstroom.”

Aanbrengen asfalt deklaag N737.

 

Dynamische rijstroken

Daarnaast brengt Strukton een dynamische rijstrookindeling aan. Twee rijstroken worden dynamisch uitgevoerd wat betekent dat het verkeer afhankelijk van het aanbod verschillende richtingen wordt opgestuurd. Zo wordt de rijstrook voor rechtdoorgaand verkeer tijdens de spits ingezet voor grote verkeersstromen die linksaf gaan, waardoor er een betere doorstroming ontstaat. Ook voor langzaam verkeer heeft Strukton een oplossing bedacht. “Landbouwpasseerhavens met geluidsdetectie die het verkeer meet”, vertelt Fischer. “Als er een tractor op de weg rijdt, krijgen de medeweggebruikers daarvan een melding. Het landbouwvoertuig kan zo veilig uitwijken naar een passeerlocatie en het andere verkeer kan doorrijden zonder gevaarlijke inhaalmanoeuvres.”

Circulariteit en een lager CO2-verbruik

Verder wordt de weg uitgevoerd in asfalt met 97% aan secundaire materialen. Dit Greenfalt wordt voor alle lagen inclusief deklaag gebruikt. Fischer: “Heel duurzaam. Dit asfaltmengsel, gemaakt van gerecycled ZOAB en spoorgrind, geeft hierdoor een lager CO2-verbruik.”

Duurzame verbreding

Tot slot wordt de asfaltweg duurzaam verbreed met cementloos beton, zodat zo min mogelijk bestaand asfalt verwijderd hoeft te worden. “Hetzelfde materiaal als de eerste cementloze betonrotonde in Europa, die wij hebben ontwikkeld en anderhalf jaar geleden ook in de N737 hebben gerealiseerd”, aldus Fischer.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Kunnen we je helpen met zoeken?