Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Mooi werk maak je met elkaar bij vervanging Langebrug Oud Ade
LeKa-boorstelling KSC856RB met hulpmaterieel op ponton bij project vervanging Langebrug in Oud Ade.

Mooi werk maak je met elkaar bij vervanging Langebrug Oud Ade

Hoofdaannemer Hegeman Bouw & Infra is afgelopen september – na de ontwerpfase welke in bouwteamverband met de gemeente en ingenieursbureau Nebest Adviesgroep is doorlopen – gestart met het vervangen van het dek van de houten fietsbrug. 

Tegelijkertijd zijn de damwandschermen langs beide aanbruggen vernieuwd. Aansluitend wordt de betonnen autobrug in zijn geheel vervangen: zowel de paalfundatie, de pijlers, landhoofden, als het brugdek. Voor de funderingswerkzaamheden is Kandt Aannemings- en Funderingsbedrijf ingeschakeld.

Vroegtijdig meedenken in oplossingen

Kandt heeft al meer dan 40 jaar ervaring in funderingswerken. “Geen uitdaging gaan we uit de weg”, zegt Bastiaan Verheul, projectleider bij Kandt. “Bij dit project zit de uitdaging vooral in de bereikbaarheid, fasering en beschikbare werkruimte bij het aanbrengen van fundatiepalen en damwanden. Hoofdaannemer Hegeman Bouw & Infra heeft na eerdere positieve ervaringen met Kandt besloten ons in de tenderfase al bij het project te betrekken. Op basis van de ervaringen die we hebben met elkaar, denk je als onderaannemer mee met de (on)mogelijkheden van elk specifiek project. Door vroegtijdig uitvoeringstechnisch te ondersteunen en het soms net iets anders te doen, maak je een project haalbaar en maakbaar.”

Mini-drukstelling KSC8RB waarmee Kandt in beperkte ruimte een damwandplank drukt.

Inzet juiste materieel

Kennis en kunde zijn belangrijk, het juiste materieel ook. Kandt beschikt over een uitgebreide vloot aan materieel en biedt voor elk specifiek project een passende oplossing. “Bij het aanbrengen van de 38 LeKa-palen (lengte 18,00 – 21,00m) voor de landhoofden en steunpunten die in het water zijn aangebracht, is onze 65-tons boorstelling ingezet”, zegt Verheul. “Bij palen met die lengtes, heb je normaal gesproken een grote makelaarstelling nodig, maar wanneer daar –zoals bij dit project– geen ruimte voor is, heb je een compacte machine met vermogen nodig.” De KSC856, die Kandt in eigen ontwikkeling heeft gebouwd, heeft voldoende power om de palen deels vanaf een ponton, deels vanaf het bestaande landhoofd te boren. “Het 150m lange damwandscherm (planklengtes tussen 6,00 – 17,00m) is deels gedrukt en deels getrild. Voor het drukken in een zeer beperkte ruimte werken we met behulp van een kleine mini-drukstelling. Voor de grotere damwanden is weer ander materieel ingezet.” Ook de verankering en laswerk aan de gording en deksloof zijn door Kandt opgepakt. Verheul: “Een mooi project waarbij veel verschillende disciplines zijn toegepast, wel vijf soorten materieel zijn ingezet en waar er door mee te denken een maakbaar ontwerp is ontstaan naar tevredenheid van alle partijen.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.