Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Moderne variant van beproefd concept
Als er in een dijkbestek zetsteen wordt uitgeschreven dan is Basalton veelal standaard in de uitvraag aanwezig.

Moderne variant van beproefd concept

Tot eind jaren zeventig van de vorige eeuw was basalt hét product om dijken en kustlijnen te beschermen tegen erosie. Op voorspraak van Rijkswaterstaat ontwikkelde Holcim Coastal in 1976 een betonnen variant van het beproefde concept: Basalton®. In tegenstelling tot de aloude natuursteenvariant laat Basalton zich machinaal verwerken, heeft een vergelijkbare authentieke uitstraling, een goede inklemming en daarmee een prima stabiliteit. In de loop der jaren heeft Holcim het product steeds verder doorontwikkeld. Zo wordt bij de dijkversterking Wolferen-Sprok een variant ingezet voorzien van een ecodeklaag en werd enkele jaren geleden het Basalton Quattroblock gelanceerd, de meest stabiele steenzetting van dit moment.

De Basaltonbekleding die bij Wolferen-Sprok wordt toegepast, bestaat uit een set van 18 betonzuilen van verschillende afmetingen in polygoonverband die in één beweging machinaal wordt aangebracht.

Als er in een dijkbestek zetsteen wordt uitgeschreven dan is Basalton veelal standaard in de uitvraag aanwezig, begint Jean-Pierre Quataert van Holcim Coastal. “Ook Waterschap Rivierenland ziet graag Basalton op hun dijken. Voor het project Wolferen-Sprok leveren we in totaal zo’n 25.500 m² aan bouwcombinatie De Betuwse Waard, verdeeld over verschillende fasen. Vorig jaar is er 3.500 m² aangeleverd, dit jaar staat er 14.000 m² op de planning en voor volgend jaar nog eens 8.000 m². Transport van Basalton wordt tegenwoordig voor 98% rechtstreeks vanuit onze productielocatie in Alphen aan den Rijn per schip naar het werk uitgevoerd, waarna de producten direct bij de kraan worden geleverd om vervolgens op het dijktalud te worden geplaatst. Dit alles draagt bij aan een zo gering mogelijke MKI-score om zoveel mogelijk CO2-reductie te garanderen.”

Polygoonverband

De moderne Basaltonbekleding van Holcim Coastal is in verschillende varianten leverbaar. Bij Wolferen-Sprok is gekozen voor de STS-uitvoering, bestaande uit een set van 18 betonzuilen van verschillende afmetingen in polygoonverband die in één beweging machinaal wordt aangebracht. “Het zorgt voor een uiterst stabiele zetting op de dijken”, zegt Quataert. “De ruwe deklaag van lavasteen met 50 procent holle ruimte stimuleert de ontwikkeling van micro-organismes en zorgt ervoor dat beplanting en onkruid zich sneller nestelen voor een natuurlijke en groene toplaag. Ondanks de geringe hoogte van Basalton kunnen we 50 tot 100 jaar stabiliteit garanderen, daar waar voorheen vele hogere natuursteen zuilen benodigd waren.” Met het oog op een verdere verduurzaming is het Basalton Quattroblock ontwikkeld, een veel stabieler blok, waardoor er significant minder beton aan te pas komt. “Ook het plaatsen gaat stukken eenvoudiger en gebeurt met een standaard sorteergrijper.” 

De introductie van het Basalton Quattroblock eind 2018 is als een jongensboek. “Direct na de lancering scoorden we de grootste klus ooit in Nederland van zetsteen op een dijk. We leveren de komende jaren maar liefst 700.000 m² voor de reconstructie van de Afsluitdijk. Een geweldige beloning voor dit unieke product en tevens de meest stabiele steenzetting van dit moment.” Het succes in Nederland bleef niet ongezien door de Holcim Groep. Op dit moment wordt er volop ingezet door het hoofdkantoor in Zwitserland op slimmer ontwerp (bijv. Basalton Quattroblock) en slimme materialen (bijvoorbeeld bioreceptief en CO2 vrij beton) om de kust- en rivierengebieden veiliger en duurzamer te maken.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.