Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Minimale hinder, maximale effectiviteit
Tijdens een negendaagse buitendienststelling heeft Van Ooijen Gouda vier stations aan de spoorlijn Gouda – Alphen aan den Rijn compleet gedemonteerd en opnieuw opgebouwd.

Minimale hinder, maximale effectiviteit

“Stationsrenovaties worden door ons volledig turnkey opgepakt met minimale hinder en maximale effectiviteit. En dat door heel Nederland, van Leeuwarden tot Eijsden (Zuid-Limburg) en van Bad Nieuweschans tot Vlissingen.

Van Ooijen Gouda heeft recent in opdracht van de provincie Utrecht 23 haltes van de SUNIJ-sneltramlijn gerenoveerd.

Van Ooijen Gouda bestaat al zeventig jaar en is actief in twee takken van sport: railinfra en asfaltgerelateerde wegenbouw, inclusief bestrating, riolering en fundering. “De divisie railinfra focust zich op alle civiele werkzaamheden langs het spoor. In veel gevallen hebben deze werkzaamheden raakvlakken met perrons, maar we realiseren en onderhouden ook schouwpaden, plaatsen hekwerken en bouwen fietsenstallingen op pleinen van stations”, legt Eijkelenboom uit. “In hoofdzaak op ProRail-grondgebied (Heavy Rail), maar we zijn de laatste jaren ook steeds meer voor Light Rail-opdrachtgevers actief. Zo hebben we recent in opdracht van de provincie Utrecht 23 haltes van de SUNIJ-sneltramlijn gerenoveerd. In acht weken tijd hebben we non-stop (16 uur per dag) 46 perrons gesloopt en opnieuw opgebouwd.” 

Perronwerk SUNIJ-lijn.

Fantastisch team van mensen

Wat is volgens Eijkelenboom de reden dat Van Ooijen Gouda in de kopgroep huist van perronbouw Nederland? “Behalve verstand van techniek, beschikken we over drie sterke eigenschappen. Ten eerste is dat verstand van logistiek. Een railinfraproject vraagt een goede logistieke planning. Er moet in korte tijd zoveel gebeuren. We kunnen het niet veroorloven dat onze mensen ter plaatse misgrijpen. Op de tweede plaats mogen we ons gelukkig prijzen met een fantastisch team van mensen die niet te beroerd zijn om bij nacht en in de weekenden te werken. Onze werkzaamheden vinden bijna alleen maar plaats als de trein niet rijdt. De derde eigenschap waar we ontzettend bedreven in zijn, is het volgen van een hoog en strikt veiligheidsregime voor werken langs het spoor. Die drie facetten dragen er mede toe bij dat we soms in hele korte tijd (een weekendbuitendienststelling van slechts 52 uur) een volledig perron kunnen vernieuwen. Dat is een grote opgave. Maar door een zeer gedegen voorbereiding lukt het ons om met een relatief kleine club een enorme berg werk te verzetten.”

“Wij dragen de eindverantwoording met de focus op minimale hinder en maximale effectiviteit.”

Meerdaagse buitendienststellingen

Behalve tijdens weekendbuitendienststellingen, levert Van Ooijen Gouda ook regelmatig een bijdrage aan nóg omvangrijkere projecten waarvoor een 9-daagse buitendienststelling wordt gepland. “We zijn dan gedurende die periode 24 uur per dag non-stop bezig”, zegt Willem Meulman, senior projectleider voor railinfra bij Van Ooijen. “Een perron opnieuw opbouwen omvat doorgaans veel meer dan alleen de tegels en keerwanden vervangen. Ook de outillage, verlichting, omroepinstallatie en hekwerken worden veelal vervangen. Het is dus best wel een hele organisatie. Zo hebben we in 2019 tijdens een negendaagse buitendienststelling vier stations aan de spoorlijn Gouda – Alphen aan den Rijn compleet gedemonteerd en opnieuw opgebouwd met als extra uitdaging station Waddinxveen Noord waarvan zelfs alle funderingspalen zijn vervangen.   

Aan het einde van dit jaar voeren we een vergelijkbare operatie uit voor de stations Veenendaal, Veenendaal West en Rhenen. Behalve de voorbereiding en uitvoering, verzorgen we ook het ontwerp in eigen huis. Dat maakt ons sterker in de voorbereiding, zodat alles netjes geregeld wordt en de uitvoering keurig op rolletjes verloopt.”

Een groot deel van de werkzaamheden van Van Ooijen Gouda behelst perronvernieuwingen.

Perrons op Norm

Sinds medio vorig jaar heeft ProRail de vernieuwing van perrons in één raamovereenkomst uitbesteed aan vier aannemers onder de noemer Perrons op Norm. Dit betreft een contract waarin diverse stations op de juiste norm moet worden aangepast zodat mindervaliden zelfstandig gebruik kunnen maken van de trein. Voorheen gebeurde dat via verschillende aanbestedingen. Van Ooijen Gouda is een van die vier partijen. Een belangrijk punt in de aanbesteding was een stimulans om zoveel mogelijk gebruik te maken van duurzaam beton. ProRail gebruikt daarbij de Milieukostenindicator (MKI) om te meten en te monitoren hoe deze ambitie wordt waargemaakt. Het doel is de milieukosten met vier procent per jaar te laten dalen zoals afgesproken in het betonakkoord. “Wij gaan daarin nog een stapje verder en zijn een samenwerking aangegaan met Bosch Beton, marktleider op het gebied van prefab keerwanden en bekend om zijn uiterst duurzame productieproces”, zegt Eijkelenboom. “Bosch Beton produceerde nog geen keerwanden voor ProRail. Samen hebben we nu een uiterst duurzaam product ontwikkeld dat we inzetten bij nieuwe opdrachten. Daarnaast maken we gebruik van circulaire betontegels die voor 76% bestaan uit oude tegels.”

Willem Meulman en Harmen Eijkelenboom.

Een groot deel van de werkzaamheden van Van Ooijen Gouda behelst perronvernieuwingen. “Daar zijn we ook echt bedreven in, maar ook voor kleine(re) opdrachten worden we regelmatig ingeschakeld, zoals het vervangen van de geleiderail, van de outillage of voor een verlenging van een perron of aanpassing aan een fietsenstalling op ProRail-grondgebied. Daarnaast hebben we de afgelopen vier jaar vele tientallen kilometers hekwerk geplaatst conform het raambestek van anti-suïcideprogramma’s, vernieuwen we schouwpaden en asfalteren overwegen. Ook plaatsen we geluidsschermen en duikers onder het spoor. Kortom, een zeer grote diversiteit aan werkzaamheden. We voeren zelf geen werkzaamheden uit aan het spoor of de bovenleiding, maar het is soms wel onderdeel van ons contract, dat we uitbesteden aan onderaannemers. Wij dragen de eindverantwoording met de focus op minimale hinder en maximale effectiviteit,” besluit Eijkelenboom.     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.