Platform over civiele techniek & infrastructuur

Minder diesel, meer autonomie en Stage V belangrijkste nieuws Bauma 2019

bauma-2019-plattegrond

28 februari 2019 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Materieelvakbeurs Bauma wordt in 2019 gehouden van 8 tot en met 14 april. De belangrijkste onderwerpen worden het in werking treden van de Stage V emissie-eisen voor de kleinere machines en de onvermijdelijke trend richting elektrificatie, groengas, autonoom rijden en semi-zelfstandig graven.

Stage V wordt al op 1 januari van kracht voor machines tot 56 kW en vanaf 130 kW. Voor de machines daar tussenin, dus vanaf 57 kW tot en met 129 kW wordt dat een jaar later. Veel merken laten tijdens Bauma in alle categorieën machines zien die aan de strengere emissie-eisen voldoen en uiteraard gaan de motorenfabrikanten ze daarin voor. Meerdere fabrikanten hebben al aangegeven, dat door Stage V het toepassen van roetfilters en AdBlue onvermijdelijk wordt. We zijn nieuwsgierig of fabrikanten zoals Doosan en JCB hun inmiddels wereldberoemde kreet ‘No DPF’ gestand kunnen blijven doen. Trouwens, het laatste nieuws is, dat we JCB op Bauma niet zullen aantreffen. Nadat de Britse fabrikant in 2016 nog als grote innovatie de Hydradig graafmachine presenteerde, gaat hij in 2019 voor een show in eigen huis. Ook een vorm van Brexit eigenlijk. Best jammer, want er staan ons leuke nieuwtjes te wachten.

Stage V

Ook het wegenbouwmaterieel zal niet aan alternatieve brandstoffen en/of elektrificatie ontkomen voor werken in stedelijk gebied.

Elektrificatie
Elektrisch aangedreven machines zijn er nog maar mondjesmaat, maar de trend is onontkoombaar. Zoals de dieselauto langzaam maar zeker uit de steden wordt verdreven, zo vergaat het uiteindelijk ook ons (wegen)bouwmaterieel en het grote arsenaal aan hulpmiddelen voor hoveniers en gemeentelijke (onderhouds)diensten. Tijdens Bauma 2019 zullen bedrijven op dat vlak allerhande voorbeelden laten zien. Gaat het vooralsnog om kleine machines, er staan ons vast verrassingen te wachten uit het grotere segment. Zo is Volvo bezig met het testen van de geheel elektrische bouwplaats en krijgen we de (positieve) eindresultaten daarvan vast te zien. Ook Caterpillar is met een forse elektrisch aangedreven graafmachine bezig, als voorloper op een hele lijn. Over hybride aandrijvingen gaan we steeds minder horen.

Groengas en waterstof
Bij de trucks loopt het anders, daar ligt het accent meer op groengas en waterstof als alternatief voor diesel. Een goed voorbeeld gaf Iveco onlangs op de grote vrachtautovakbeurs IAA in Hannover. Daar was de gehele stand ‘dieselloos’ gemaakt, er stonden alleen trucks met alternatieve aandrijvingen. Het Zuid-Koreaanse Hyundai is al ver gevorderd met waterstofmotoren. Elektrisch rijden is vooral voor bestelauto’s en stadsdistributie weggelegd en niet voor het lange afstand transport.

Stage V

Meer dan ooit tevoren gaan we tijdens Bauma onder de motorkap kijken.

Autonoom bewegen
Ook autonoom ‘bewegen’ staat sterk in de belangstelling. Bij de trucks gaat dat sneller dan bij het bouwmaterieel, maar de richting is onmiskenbaar. Enerzijds vanwege groeiende tekorten aan vakbekwame chauffeurs en machinisten, anderzijds vanwege de hogere productie, (afwerk)kwaliteit en brandstofbesparing die ermee is te bereiken. Komatsu, Hitachi, maar ook Volvo CE zijn enkele voorbeelden van merken die op dit vlak de toon zetten.

Mediadialoog
Meer concreet nieuws over Bauma 2019 krijgen we eind januari, wanneer de internationale vakpers tijdens de Media Dialoog in München van een honderdtal bedrijven een voorbeschouwing krijgt van het nieuws en ontwikkelingen die we tijdens de materieelvakbeurs te zien krijgen. 

Stage V

Wanneer bij Liebherr de grote dumper gaat ‘brullen’, kun je bijna letterlijk over de hoofden lopen. Dat wordt dit jaar alleen maar meer, nu op Bauma meer dan 600.000 bezoekers worden verwacht.

 


Het wordt erg druk in München
Nog enkele maanden, dan reizen vanuit de gehele wereld honderdduizenden materieelexperts af naar Messe München. Daar wordt van 8 tot en met 14 april de Bauma 2019 gehouden, de nog altijd grootste materieelvakbeurs ter wereld.

Volgens de beursorganisatie is de belangstelling enorm. Er zijn twee nieuwe hallen, waardoor de expositieruimte met 9.000 vierkante meter is uitgebreid. Het aantal exposerende bedrijven kan daardoor stijgen tot de recordhoogte van ruim 3.500 uit 55 landen (3.423 in 2016). Ook het bezoekersaantal gaat een record breken, want er worden er meer dan 600.000 verwacht (ca. 580.000 in 2016).

Wat dat betreft: hotelkamers zijn nu al schaars en ongelooflijk duur tijdens de beursweek. En goed alternatief kunnen de organisatoren van beursreizen zijn, zoals TradeFairs.be en Anko beursreizen in samenwerking met Van Ekeris Expo Service, de vertegenwoordiging van Bauma in de Benelux. Bauma is van maandag 8 tot en met vrijdag 12 april 2019 geopend van 09:30 tot 18:30 uur, op zaterdag 13 april van 08:30 tot 18:30 uur en op zondag 14 april van 09:30 tot 16:30 uur. Uitgebreide informatie is te vinden op www.bauma.de.

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Wouter Jansen

Projectmanager

Uw organisatie promoten via het Grond/Weg/Waterbouw netwerk? Ik help u graag verder.

0%

    Stuur ons een bericht