Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Microtunnel onder de Donau
De AGRULINE-buizen van PE 100-RC in diameter 560 mm zorgen voor de drinkwatervoorziening op beide oevers van de Donau. (Beeld: AGRU)

Microtunnel onder de Donau

Klosterneuburg en Korneuburg zijn twee Neder-Oostenrijkse gemeenten die recht tegenover elkaar liggen aan de oevers van de Donau. Door middel van een microtunnel onder de rivierbedding werden de bevoorradingssystemen van de twee gemeenten Klosterneuburg en Korneuburg met elkaar verbonden. EVN heeft ongeveer 10 miljoen euro geïnvesteerd in de ondertunneling van de Donau en de aanleg van de leidingen voor drinkwater, natuurlijke warmte, internet, elektriciteit en gas. Dit moet de voorzieningszekerheid in de regio verbeteren en de uitbreiding van de duurzame energievoorziening verder bevorderen.

De voorgelaste buizen werden op een railsysteem in de duiker getrokken. (Beeld: EVN)

Om de gas-, water- en stadsverwarmingsleidingen van de twee gemeenten met elkaar te verbinden, heeft EVN een 460 meter lange microtunnel met een doorsnede van twee meter onder de Donau laten bouwen. De tunnel, die door middel van buizenvijzelen werd gebouwd, bevat de stalen hogedruk aardgastak Korneuburg-Klosterneuburg en twee AGRULINE drinkwaterleidingen van de hoogwaardige kunststof PE 100-RC in de afmetingen da 560 mm SDR 11 voor een bedrijfsdruk van maximaal 16 bar. AGRU Kunststofftechnik GmbH leverde in totaal meer dan 1.000 meter PE 100-RC buizen inclusief fittingen. Uit voorzorg werden in de Donau-tunnel ook twee leidingen voor stadsverwarming en een reserve hogedrukgasleiding van staal, alsmede 16 kabelbeschermingsbuizen van kunststof voor elektriciteit en optische vezels geïnstalleerd. AGRU Kunststofftechnik GmbH leverde in totaal 2.880 meter PE 100-RC-buis en hulpstukken in diameter 160 mm SDR 21 voor de kabelbeschermingsbuizen.

De wagen, gemaakt van staal en hout, maakte het mogelijk de pijpleidingen naar binnen te trekken. (Beeld: AGRU)

Sleufloze pijpleidingbouw voor infrastructuur

De 460 meter lange Donau-doorlaat begint aan de kant van Klosterneuburg aan de noordelijke rand van de Rollfährensiedlung en eindigt aan de kant van Korneuburg in Tuttendörfl. Het werd geboord volgens de pijpdoorpersmethode met een boorkop van 40 ton en bekleed met betonnen buizen. De tunnelroute is niet recht, maar loopt in een straal van 1.600 meter. Deze ‘banaanvorm’ resulteert in verschillende bedekkingshoogten tot aan de Donaubedding van circa 5 meter in de oeverzone en maximaal 11 meter in het midden van de Donau. Dankzij de sleufloze bouwmethode kon de Donau veilig worden overgestoken en kon de betonnen buis met een binnendiameter van 2 meter efficiënt worden gelegd. De leidingen voor drinkwater, natuurlijke warmte en internet werden gelast, op een sledeconstructie in positie gebracht en via een railsysteem in de tunnelbuis getrokken. AGRU leverde 18 meter extra lange PE 100-RC-buisstaven in diameter 560 mm, waardoor de laswerkzaamheden aanzienlijk werden verminderd. In de verbindingszones werden mechanisch vervaardigde verwarmingsspoelhulzen gebruikt. 

EVN heeft ongeveer 10 miljoen euro geïnvesteerd in de ondertunneling van de Donau en de aanleg van de pijpleidingen voor drinkwater, natuurlijke warmte, internet, elektriciteit en gas. (Beeld: EVN)

Vervolgens werd de tunnel aan beide uiteinden afgesloten, met water gevuld en de leidingen op eventuele gebreken gecontroleerd. “Nadat de inspectie positief was afgerond, werd de tunnel gevuld met een betonsuspensie en permanent en onderhoudsvrij afgesloten”, legt EVN-bedrijfswoordvoerder Stefan Zach uit. 

Stadsverwarming en drinkwaternetwerk

Aan de kant van Korneuburg werden pijpleidingen aangelegd vanaf het terrein van de EVN-centrale en van een puttenveld tot vlak voor de oever van de Donau, en werden de nodige tunnelwerkzaamheden uitgevoerd onder de spoorlijn en de A22. De thermische centrale van Korneuburg werd in 2015 aangevuld met een EVN-verwarmingscentrale op biomassa. Het zet bosspaanders uit de regio om in duurzaam geproduceerde en milieuvriendelijke warmte. Dit is ook een reden voor de aanleg van de aanvoertunnel. EVN-woordvoerder Stefan Zach: “De biomassacentrales aan beide zijden van de Donau kunnen te allen tijde voor de andere centrale invallen in geval van een storing of revisie. Aangezien we aan beide zijden van de Donau ook grote putten en bronnen hebben, maakt de tunnel het mogelijk de drinkwaterreserves met elkaar te verbinden. Dit kan van essentieel belang zijn in geval van een storing in het puttenveld. Vooral in moeilijke tijden als deze blijkt hoe belangrijk regionale voorzieningszekerheid is.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.