Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Meer dan 60 jaar expertise vormt een stevige basis voor kunstwerken in de RijnlandRoute

Meer dan 60 jaar expertise vormt een stevige basis voor kunstwerken in de RijnlandRoute

‘Palen kraken’, zo worden de werkzaamheden officieel genoemd. Meer dan 60 jaar geleden werd in het familiebedrijf met de hand de kop van de heipaal gehaald. Adriaan van der Jagt, directeur en eigenaar van de Van der Jagt Groep, is de derde generatie in het familiebedrijf.

“Mijn opa is ermee begonnen, toen ging inderdaad alles met de hand. Vandaag hebben we er machines voor ontwikkeld, de zogenaamde ‘palenkrakercombinaties’”.

De van der Jagt Groep werkt gefaseerd aan het gereedmaken van de hei- en boorpalen bij een aantal kunstwerken in de RijnlandRoute. “In totaal praten we over meer dan 1.200 palen”, aldus Van der Jagt. “Anderhalf jaar geleden zijn we begonnen. Wij werken naast de A4 bij Leiden, waar de fly-overs voor het nieuwe knooppunt Hofvliet zich bevinden.”

Stekken beschikbaar maken

Per dag levert de Van der Jagt Groep tussen de 30 en 50 palen op. “De heicombinatie plaatst de palen, waarna wij -in fases- ervoor zorgen dat de betonnen koppen eraf gehaald worden. Zo maken we de stekken beschikbaar, om opgenomen te kunnen worden in de constructie. Er wordt nogal wat verwacht aan inzet. We werken soms met twee palenkrakercombinaties om de gevraagde planning te kunnen halen.” 

Naast het kraken van de circa 1.200 palen met doorsnedes van 500 en 600 mm, doet Van der Jagt nog veel meer voor bouwconsortium COMOL5. “Ook op het gebied van boren en zagen beheersen we alle disciplines”, legt Van der Jagt uit. “We worden dan ook dankbaar ingezet bij diverse werkzaamheden die op het project voorkomen.”

In vogelvlucht

Van der Jagt neemt ons even mee in vogelvlucht langs de kunstwerken waar zijn bedrijf wordt ingezet. “Nabij de A44 is dat bij het Robert Boyleviaduct, het viaduct Plesmanlaan, bij de Oude Rijnbrug, waar een nieuwe gebouwd wordt, bij het viaduct Ommedijkseweg en bij toekomstig knooppunt Ommedijk, deels bij de verdiepte ligging van de nieuwe N434, waar we koppen voor de diepwanden hebben gesloopt en bij de boortunnel. Daarnaast ook nog bij de tunneltoerit aan de A4-zijde.” Zoals vermeld loopt het werk in fases en staat de Van der Jagt Groep met beide laarzen stevig in de grond, tot het werk klaar is.

Tot besluit zegt Van der Jagt: “We zijn en blijven een echt familiebedrijf. Dat betekent dat we allemaal erg trots zijn op ons werk. Als straks het verkeer over de RijnlandRoute gaat, dan ziet niemand welk werk wij daar verricht hebben. De wetenschap echter dat we letterlijk hebben meegewerkt aan de basis van al dat moois, geeft een goed gevoel!”

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.