Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Maximale efficiëntie door selectief asfaltfrezen
Het asfalt van de A.C. de Graafweg wordt in verschillende fasen eruit gefreesd.

Maximale efficiëntie door selectief asfaltfrezen

Bij de herinrichting van de A.C. de Graafweg (N241) wordt het bestaande asfaltpakket van zowel de rijbaan als het fietspad over de gehele lengte van 12 kilometer selectief verwijderd door Aduco. Het schone freesasfalt wordt namelijk hergebruikt in het nieuwe asfalt. Hoe efficiënter er wordt gefreesd, hoe meer besparingen dat oplevert voor Boskalis én het milieu.

Aduco is specialist in asfaltfrezen en stabilisatie. “Daarin zijn we absoluut vooruitstrevend. En dat al sinds 1978”, benadrukt Otto Salomons, bedrijfsleider bij Aduco. “We proberen een project altijd nét iets slimmer en efficiënter aan te vliegen.” Boskalis is 20% aandeelhouder in Aduco en doet voor het onderdeel asfaltfrezen in principe altijd een beroep op de specialist. “Bij de herinrichting van de A.C. de Graafweg (N241) zijn we gevraagd om mee te denken over hoe we het asfaltpakket zo efficiënt mogelijk kunnen verwijderen met een duidelijke scheiding tussen het schone en teerhoudende asfalt. Het schone freesasfalt fungeert namelijk als grondstof voor het nieuwe asfalt.”

Freesplan

Aan de hand van het vooronderzoek van Boskalis is een freesplan opgesteld. “Hier is duidelijk aangegeven waar zich welk type asfalt bevindt. Het is bij wet geregeld dat het teerhoudend freesasfalt uit de keten wordt gehaald en gereinigd wordt”, zegt Salomons. “Aan ons de taak om het vervuilde asfalt zo selectief mogelijk eruit te frezen om te voorkomen dat er geen schoon asfalt naar de reiniger gaat. Het thermische reinigen van de teerfractie uit het freesasfalt loopt behoorlijk in de papieren. Zoveel selectiever wij frezen, des te beter voor de ‘portemonnee’ en het milieu.” Over besparingen gesproken, een andere specialiteit van Aduco is het stabiliseren van wegen en funderingen met bijvoorbeeld schuimbitumen. “Het gefreesde asfalt wordt dan ter plaatse opgewerkt tot een stabiele en draagkrachtige fundering. Het resulteert in veel minder transportbewegingen, een verdubbeling van de ontwerplevensduur en een dunnere asfaltlaag. Vanwege een funderingspakket met hoogovenslakken bleek deze optimalisatie op de A.C. de Graafweg helaas niet mogelijk.”

Aduco is specialist in asfaltfrezen en stabilisatie.

62.000 ton

Het asfalt van de A.C. de Graafweg wordt in verschillende fasen eruit gefreesd. “In totaal gaat het weliswaar om 62.000 ton, maar we volgen daarin de planning van Boskalis”, zegt Marcel Hermans, calculator bij Aduco. “Voor elke fase en elk vak plannen we heel nauwkeurig de juiste machines in, zodat we ook hier een maximale efficiëntie bereiken. Overigens voldoen al onze machines aan de hoogste milieuklasse en zijn maximaal 5 jaar oud. Daarnaast maken we zoveel mogelijk gebruik van de biologische HVO100 brandstof.”

Over de samenwerking met Boskalis zijn de heren uiterst tevreden. “Het voelt als familie. We werken als een eenheid. En dat is gewoon heel prettig. Boskalis heeft zijn zaakjes goed voor mekaar en altijd oog voor de voortgang van een project”, merkt Salomons op. “Bij een eventuele stagnatie worden zaken snel opgelost. Dat is voor ons een zegen en voor onze jongens buiten ook. Want zij moeten het freesasfalt wel kwijt kunnen in een kipper.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.