Platform over civiele techniek & infrastructuur
Waterwerk & Riolering

Maatwerk in waterkeringen op project De Entree

DJI_0003
Het bassin waarin getest wordt.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Aggéres

6 april 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Vierzijdige afsluiting houdt de metro vertrekhal droog bij calamiteiten

In eerdere edities van dit magazine hebben we verslag gedaan van project De Entree in Amsterdam, uitgevoerd door Max Bögl & Partners. In één van de artikelen viel te lezen over de muur die zich bevond in de tunnel tussen de fietsenkelder en de metro vertrekhal. In deze muur zat een tijdelijke deur, in afwachting van het volledig openbreken van de wand. Dat laatste kon alleen gebeuren als de officiële waterkering gereed zou zijn. Een waterkering die bij calamiteiten moet zorgen dat water vanuit de fietsenkelder geen toegang krijgt tot de metro vertrekhal. Aggéres, specialist in waterkeringen, kreeg de opdracht voor het ontwerpen en bouwen van deze waterkering. We spreken met de Oliver en Anthony Femont, eigenaren van het in België gevestigde Aggéres.

Ontwerp van de waterkering in 3D gerenderd.

Schotbalkensysteem

Aggéres is geen onbekende in Nederland en haalde meermaals de publiciteit met spraakmakende waterkeringsoplossingen in ons kikkerlandje. “Het mag wellicht ironisch overkomen dat wij vanuit België uitgerekend in Nederland zorgen voor waterkering, maar onze expertise en innovatiedrang maken ons nou eenmaal een speler om rekening mee te houden”, zegt Oliver. “Max Bögl had ons benaderd om mee te denken over een waterkering in de metroverbindingstunnel bij De Entree. De uitdaging was dat dit een afsluiting moest worden aan vier zijden. Dat is redelijk ongebruikelijk en hermetischer dan wat men gewend is van waterkeringen.” Anthony licht toe: “Het is ook logisch dat de afsluiting links, rechts, onder en boven moet zijn, de fietsenkelder, tunnel en metro vertrekhal bevinden zich zich ruim onder de te keren hoogte in geval van calamiteiten.”

Er werd gekozen voor het schotbalkensysteem van Aggéres, gemaakt van aluminium. “De totale oppervlakte van de afdichting bedroeg 6 meter breedte bij een hoogte van 4 meter. Samen met Max Bögl en enkele ingenieursbureaus hebben wij gerekend aan de constructie, om uiteindelijk tot een goedgekeurd ontwerp te komen. De schotbalken zijn in geprofileerd aluminium uitgevoerd, een extrusieprofiel. Binnen deze uitvoeringsklasse zijn wij momenteel een van de weinige bedrijven die dat aankunnen”, aldus Oliver. De uitdaging zat hem vooral in de laswerkzaamheden aan de onderdelen. “Dat op zich is al zeer specialistisch werk”, schetst Anthony. “De samenwerking met de opdrachtgever en de ingenieurs- en onderzoeksbureaus is zeer intensief. We trekken de Nederlandse regelgeving dan ook mee naar België, in verband met de uitgebreide faalkansberekeningen en risicoanalyses.”

De werking

De aluminium waterkeringslamellen liggen straks klaar op transportkarren in een technische ruimte in de metro vertrekhal. De verantwoordelijke mensen van de technische dienst van de gemeente Amsterdam zijn bevoegd om bij (dreigende) calamiteiten de lamellen te plaatsen. “Aan de bovenzijde bevindt zich een betonnen spiegelstuk in de tunnel”, legt Oliver uit. “Daar wordt de bovenste lamel waterdicht tegenaan geplaatst. Zo ontstaat de waterdichte afsluiting rondom.” Anthony voegt toe: “Uiteraard worden de mensen die met dit systeem moeten werken opgeleid, als alles klaar is.”

Ook al wordt er nog gewerkt aan de wand, het betreft slechts afwerking. De waterkering is namelijk al volledig operationeel. Oliver: “Zoals gezegd, de waterkering moest op tijd klaar zijn, omdat de betonmuur met nooddeur ging verdwijnen en alles daarna wel veilig moest zijn.”

Eigen testfaciliteiten

De schotbalken zijn voor Aggéres een stuk ‘proven technology’. Alleen qua maatvoering is deze situatie nieuw. Voor Aggéres een reden om goed te testen en dat kan, volledig in eigen beheer. “We beschikken over een eigen testlab, een bassin van 4 meter diep en een omtrek van 5 x 12 meter”, aldus Oliver. “Er gaat niets boven live testen. Je zult verbaasd staan over computerberekeningen die iets veilig verklaren, maar waarbij de praktijktest toch iets anders uitwijst. Er hangen mensenlevens af van onze oplossingen, dus reken er maar op dat wij niets aan het toeval overlaten.”

Tot besluit zegt Anthony: “Dankzij het testbassin kunnen wij verbeteringen in de ontwerpen aanbrengen, een boost voor onze innovatiekracht. Wij lossen problemen op met niet-standaard oplossingen.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht