Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Liftvoorzieningen voor Station Den Helder-Zuid

Liftvoorzieningen voor Station Den Helder-Zuid

Dit in het kader van de ambitie van ProRail om in 2030 alle stations in Nederland toegankelijk te hebben voor mensen met een functionele beperking (visueel, auditief en motorisch).

Iedereen in Nederland moet zelfstandig met de trein kunnen reizen vindt ProRail, ook mensen met een functiebeperking. In 2030 moet het zover zijn. Om deze ambitie te verwezenlijken, heeft ProRail middels een vierde Tranche twee contracten op de markt gezet (hellingbanen en liften), waarvan K_Dekker het liftencontract heeft aangenomen. “We realiseren de liftvoorzieningen van negen kleinere treinstations”, aldus projectleider Rob van ‘t Hoff. “Station Bloemendaal is inmiddels opgeleverd, Tilburg is bijna gereed en Den Helder-Zuid loopt op schema.”

Werkzaamheden in Den Helder

Waaruit bestaat het werk in Den Helder voor K_Dekker? Er loopt daar een bestaande voetgangers- en fietstunnel onder het spoor door die twee wijken met elkaar verbindt. Pal daarnaast heeft de aannemer aan beide zijden van het spoor een liftschacht gerealiseerd, zodat de perrons niet alleen per trap maar voortaan ook per lift bereikbaar zijn. Uitvoerder Dick Hendrikse: “De bouwkuipen met daarin het betonwerk, het civiele gedeelte, is inmiddels gereed. We hebben deze ruwbouwconstructie gerealiseerd door damwanden, onderwaterbeton, een verticale injectie en een kleine bemaling toe te passen. Verder is de bouwkuip gegraven, drooggemaakt en zijn de wapening en het betonwerk aangebracht. Al het beton is in het werk gestort, alleen op het te monteren stalen loopbordes komen prefab betonplaten.” De staalconstructies, bestaand uit loopbordessen, hekwerken, liftschachten (voorzien van glas) worden tot medio maart 2019 gemonteerd, waarna de liftinstallatie door een derde partij wordt aangebracht.

Station Den Helder-Zuid
De ontwerpen zijn middels de BIM-filosofie uitgewerkt.

Uitdagend project

Een bijzonder project noemt Van ‘t Hoff het. “Een UAV-Gc contract in de meest zuivere vorm. Aan de hand van de eisen van ProRail hebben we zelf oplossingen aangedragen voor de stations. We hebben samen met de architect en het ingenieursbureau een ontwerp en de bijbehorende ramingen gemaakt. De ontwerpen zijn middels de BIM-filosofie uitgewerkt. Een uitdaging!” Hetzelfde geldt voor de buitendienststelling van het spoor. Om de bouwkuipen te kunnen aanbrengen, moest het treinverkeer 52 uur stilgelegd worden tijdens een TVP. In die tijd moesten ook alle kabels omgelegd worden om de damwanden aan te brengen. Daarna moest het nieuwe installatiesysteem draaien op het station. Van ‘t Hoff: “Snelheid was geboden, maar het is, zoals altijd, weer gelukt.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.