Platform over civiele techniek & infrastructuur
Bruggen & Tunnels

Licht en slank dankzij staal

Opbouw en plaatsing met minimale verkeershinder

HIGH-RES-week-35-(aug-2020)-(71)
Om de brug op de SPMT’s te kunnen plaatsen, moest deze eerst worden opgevijzeld.

Tekst | Liliane Verwoolde Beeld | CSM

16 november 2020 Leestijd 3 minuten

Deel dit artikel

Als een brug lang, rank en slank is – zoals fietsbrug Tegenbosch – dan is hierin zeker veel staal verwerkt. Geen enkel materiaal is immers zo sterk en tegelijkertijd zo licht en slank als staal. 

De staalelementen voor fietsbrug Tegenbosch werden geëngineerd, geproduceerd en gemonteerd door CSM Steelstructures. “Met een lengte van 160 meter en een gewicht van 1600 ton, waarvan 700 ton staal, viel Tegenbosch bij ons onder de grote projecten”, vertelt Jules Vankevelaer, projectleider van CSM. “Bijzonder was de aanpak in bouwteam. Opdrachtgever gemeente Eindhoven, Dura Vermeer & Ploegam (DV/P) zijn gedurende het hele project betrokken gebleven. Samen hebben we de beste oplossingen bedacht.”

Met Mammoet-karretjes werd de brug klaargezet voor plaatsing.

Voorbereiding in BIM

CSM werkte eerst de volledige brug uit in BIM. In dit model werden alle details zoals materiaaldelingen, lasnaadvoorbewerkingen en hijsogen ingevoerd. Vankevelaer: “Uit zo’n BIM-model kunnen diverse tekeningen worden gegenereerd, waarmee wij de productie aansturen.“ In het programma is ook aangegeven hoe de platen gebrand, aan elkaar gelast en getransporteerd moeten worden. De afzonderlijke brugdelen werden in zo groot mogelijke onderdelen naar de bouwplaats gebracht waar het met talloze hulpconstructies onder de bogen en wegdekdelen tot een geheel werd gemaakt.”

Beschermlagen

Om roest te voorkomen, werd het staal geconserveerd aangevoerd. Bij de lasnaden werd met verflagen de opbouw gerealiseerd, die exact overeenkwam met de rest van de brug, zodat een monolithische afwerklaag ontstond. Deze laatste laag kreeg ook een anti-graffitibehandeling. Mocht hierop ooit graffiti worden aangebracht, dan kan dit met een speciale procedure eenvoudig worden verwijderd. 

De opbouw van de brug gebeurde langs de snelweg.

Stralen op de bouwplaats

Nadat alle onderdelen gelast waren op de bouwplaats, moest de conservering ter hoogte van de lasnaden opnieuw aangebracht
worden. “Om te voorkomen dat het straalgrid dat bij het stralen wordt ingezet overlast zou veroorzaken, hebben we deze activiteit evenals het metalliseren uitgevoerd in tenten.” Tot slot werd er nog een verflaag over de volledige brug aangebracht zodat wederom een monolithische afwerklaag ontstond. Ook deze laatste laag kreeg een anti-graffitifunctie.

Vijzelen en keren

“Het moment waarop de brug op zijn plaats werd gehesen was spectaculair”, besluit Vankevelaer. “Eerst hebben we de brug 5 meter opgevijzeld, om de karretjes (SPMT’s) eronder te kunnen rijden. Het heeft ongeveer een week gevraagd om de brug klaar te zetten voor installatie. Uiteindelijk heeft de plaatsing slechts een nacht werk gevraagd.”

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

louwers mediagroep
  • Z&R

    Z&R

    Platform over zon- en daglichtregulering, rolluiken, terrasoverkappingen en afsluitingen

    Naar website
  • Profiel

    Profiel

    Platform over raam-, deur-, kozijntechniek, hang- en sluitwerk, dak- en geveltechniek, veiligheid

    Naar website
  • I&L

    Instore & Livecomm

    Platform over beurzen, retail & online business

    Naar website
  • I&B

    Installatie & Bouw

    Platform over installatietechniek, klimaatbeheersing en elektriciteit

    Naar website
  • B&S

    Beton & Staalbouw

    Platform over beton en staal in de bouw

    Naar website
  • Gevelbouw

    Gevelbouw

    Platform over gevels, glas & daken

    Naar website
  • badz

    Bouwen aan de Zorg

    Platform over bouw en ontwikkeling in de zorg in Vlaanderen en Nederland

    Naar website
  • mediagroeplogo

    Binnenwerk

    Platform voor de interieurbouwbranche

    Naar website
0%