Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Langzaamverkeersbrug uit staal en composiet
De langzaamverkeersbrug is straks bedoeld om voetgangers, fietsers en servicevoertuigen, zoals strooiwagens, veilig het spoor te laten kruisen.

Langzaamverkeersbrug uit staal en composiet

Onderdeel van de grootschalige metamorfose van station Ede-Wageningen vormt de bouw van een drietal spoorkruisingen. Twee onder het spoor door en één boven het spoor. Die laatste is een bijzondere en voor Nederlandse begrippen behoorlijk uniek. Takke Breukelen werd ingeschakeld om samen met Van Hattum en Blankevoort, onderdeel van aannemerscombinatie EdesPoort, een forse gewichtsreductie door te voeren ten opzichte van het initiële ontwerp zonder impact op de esthetische kwaliteit van de langzaamverkeersbrug.

Takke Breukelen heeft samen met Van Hattum en Blankevoort de langzaamverkeersbrug volledig in 3D ontworpen in een geïntegreerd model.

De langzaamverkeersbrug is een kunstwerk van 50 meter lengte met een betonnen tussenpijler. “Vanwege een wissel in het spoor kan de tussenpijler niet in het midden van de brug worden gepositioneerd. Volgens de voorschriften mag er zich in een gebied van 10 meter rond de wissel geen obstakel bevinden”, legt Jorn van Herwijnen, ontwerpcoördinator bij Takke Breukelen uit. Dat heeft ertoe geleid dat de brug is opgeknipt in een deel van 32 meter en een korter deel van 18 meter. Het oorspronkelijke ontwerp ging uit van stalen vakwerkliggers in langsrichting en stalen liggers in dwarsrichting met een betonnen dek. Dat zou voor het 32 meter lange deel een dusdanig gewicht opleveren waarmee Van Hattum en Blankevoort het beoogde slanke ontwerp van de betonnen tussenpijler volgens het beeldkwaliteitsplan niet kon ‘recht rekenen’. Reden om samen te kijken naar een alternatief.”

Forse gewichtsreductie

Met meer dan 100 jaar kennis en ervaring in constructiewerken bouwt Takke Breukelen jaarlijks aan talrijke projecten. “Het initiële ontwerp van de langzaamverkeersbrug is in principe grotendeels gehandhaafd. De stalen vakwerkliggers zijn gehandhaafd, net als de composiet randelementen en de houten panelen aan de binnenzijde van de brug”, zegt Van Herwijnen. “Het constructieve dek daarentegen tussen de stalen vakwerken is aangepast, waarbij het beton met een asfaltdeklaag komt te vervallen ten gunste van een composiet dek met slijtlaag voor het fietspad. Aan het voetpad is niet getornd. Ook dat wordt in de nieuwe situatie uitgevoerd met tegels waarvoor een zandbed wordt aangebracht op het composiet dek. Met het composiet dek weten we een forse gewichtsreductie te realiseren en daarmee het slanke ontwerp van de betonnen tussenpijler te behouden.”

Eigen frequentie

Takke Breukelen heeft samen met Van Hattum en Blankevoort de langzaamverkeersbrug volledig in 3D ontworpen in een geïntegreerd model. Van Herwijnen: “Hierin zijn onder meer alle raakvlakken gedetecteerd (brugdek, voegen, pijler, landhoofden) en ook het wegalignement in relatie met het onderliggend spoor is hierin meegenomen. We hebben nu het ontwerp afgerond en zijn gestart met de uitvoering. De twee brugdelen worden compleet bij ons in Breukelen gemaakt en al in elkaar gezet vóór het conserveren. Op die manier kunnen we controleren of alles past en overeenkomt met het 3D-model, zodat we straks tijdens het inhijsen in de geplande treinvrijeperiode in mei 2023 niet tegen onvoorziene zaken aanlopen. Vervolgens wordt alles weer gedemonteerd, geconserveerd en op transport naar Ede gezet. De brug wordt hier naast het spoor opgebouwd, in een aantal hijsbewegingen op zijn plaats gelegd en is vrijwel direct te gebruiken. Trillingsdempers aan de stalen vakwerkliggers tot slot zorgen ervoor dat de brug nooit in zijn eigen frequentie komt.” 

De langzaamverkeersbrug is straks bedoeld om voetgangers, fietsers en servicevoertuigen, zoals strooiwagens, veilig het spoor te laten kruisen.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.