Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
“laat mij maar schuiven”

“laat mij maar schuiven”

…is de slogan die je terug vindt op de 2 nieuwe wagens van transport bedrijf Eiland uit Heerde.

De eerste kennismaking met het Fliegl schuifsyteem was in 2011 toen het toenmalige carrosseriebedrijf Degroot Franeker een demotoer deed met een Renault Kerax 8 x 4 met een opgebouwde schuifbak.

Toch duurde het nog tot 2023 tot John Bosman , eigenaar van Eiland, besliste om te investeren in dit revolutionaire transportsysteem, en dan wel ineens in 2 wagens die af fabriek geïsoleerd geleverd zijn.

Temperatuur van asfalt zakt

Gevraagd naar de reden van deze investering antwoordt John; er staan  steeds meer bomen langs de weg waar je met een kiepbak in komt te hangen, steeds meer bruggen en viaducten maar vooral het feit dat de maximum temperatuur van asfalt in de nabije toekomst gaat zakken naar 150 °C wegens emissie uitstoot.

Als je dan met een slecht geïsoleerde bak aankomt en het duurt een paar uur voordat je kan lossen zit je algauw met te koude asfalt waarbij de bitumen niet optimaal meer gaan werken.

Fliegl gebruikt als isolatie speciale schuimplaten van 7 tot 12 cm dik die geen vocht opnemen en geklemd worden tussen de stalen bak en de aluminium buitenwand. De gehele bak wordt dan ook geïsoleerd ; zijwanden , bodem , alsook de voor-en achterwand.

Doordat de temperatuur van het asfalt zakt zal men ook meer kleefmiddel gaan gebruiken wat dan problemen geeft van aankleven in  de traditionele kiepbak. Dit is een bekend probleem dat nu reeds voorkomt bij gebruik van ZOAB.

De schuifbodem en schuifwand zijn voorzien van hardstalen schrapers die de kist perfect proper schrapen bij het lossen. Chauffeur Jos hoeft niet meer de bak in om die proper te schrapen.

2-fasen schuifsysteem

Fliegl lost zijn lading in 2 fasen; eerst schuift de voorste helft van de bodem over de andere heen waarna dan het kopschot de rest van de lading uit de bak duwt. Door dit schuifprincipe wordt het product niet samen gedrukt en beperk je ook de druk op de zijwanden van de bak waardoor die lichter kunnen gebouwd worden. Een ander praktisch voordeel is dat bij het beëindigen van de klus het overschot van het asfalt terug kan naar voor worden geschoven zodat het gewicht mooi verdeeld wordt over de assen. Dat rijdt een pak comfortabeler.

Hogere asfaltkwaliteit door Mengeffect

Een ander zeer groot voordeel van het uitschuiven van het asfalt ziet John in het mengen tijdens het lossen. Bij een traditionele kieper zal eerst een 2-tal ton grove en koude grint in de verwerker vallen en pas daarna het warme asfalt met de bitumen wat resulteert in zwakke plekken in de weg. Bij een Fliegl schuifsyteem los je eigenlijk in “schijfjes” en komt grof en fijn materiaal en koude en warme asfalt op hetzelfde moment in de finisher zodat deze een egaal asfaltbed vormt.

Handige voertuigen

John koos voor 2 totaal verschillende rijgedeeltes: een vaste auto 10 x 2 met een 25 m³ bak en een 6 x 2 trekker met tandem oplegger met een schuifbak van 27,5 m³.

De 10 x 2 MAN heeft wide-spread assen waardoor het totale gewicht op 50 ton komt. Leeg weegt de combinatie 18.100 kg. Enkel de 4e as is aangedreven en de 3e en de 5e as zijn liftassen. Dat scheelt een pak brandstof en geeft minder bandenslijtage. Assen 1, 2, 3 en 5 zijn dan weer stuurassen wat de auto super wendbaar maakt. De DAF trekker-oplegger is dan meer een dubbel-doel wagen; op de trekker past een betonmixer én een schotel om een oplegger te trekken. Ook daarom is er gekozen voor een tandem trailer met een vaste as en een gedwongen stuuras. Door ook hier zowel op de trekker als op de oplegger gebruik te maken van wide-spread assen krijgen we samen 50 ton mtm. Leeg weegt deze combinatie 20.800 kg.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.