Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
L.A.W. Tol B.V. koopt Scania R660 6×4 zwaar transporttrekker

L.A.W. Tol B.V. koopt Scania R660 6×4 zwaar transporttrekker

Graafmachineverhuur L.A.W. Tol B.V. uit Piershil nam onlangs een bijzondere Scania R660 6×4 in gebruik. De zwaar transporttrekker is in meer dan één opzicht speciaal. Dat zit hem uiteraard in de sterke 660pk V8 motor van de nieuwste generatie. Maar ook in het bijzondere aangedreven tandemstel. De chauffeuse van deze zwaar transporttrekker wordt Esmeralda Tol. 

Een indrukwekkende combinatie: de nieuwe Scania R660 V8 6×4 zwaar transporttrekker van L.A.W. Tol uit Piershil met de 4-assige semi dieplader van Broshuis..

De nieuwe truck is een uitbreiding van het wagenpark en daarmee komt het wagenpark van L.A.W. Tol B.V. op 14 stuks. “Onze core business is het verhuren van graafmachines met en zonder machinist. Die brengen wij op verschillende locaties in de Benelux. Daarnaast is binnen onze transportafdeling het vervoer van machines van derden belangrijk. Want ons eigen materieel staat vaak wat langer op een project en je wilt je voertuigen natuurlijk optimaal benutten,” meent directeur Leo Tol. “Met 660 pk is dit de sterkste auto uit de vloot. Maar we hebben er meer in de 500 pk klasse dus past het wel bij ons. De nieuwe Scania gaat met mijn dochter achter het stuur en een 4 assige semi dieplader van Broshuis grondverzetmachines vervoeren.”

Esmeralda vertelt met passie over haar werk. “Tot nu toe reed ik met 460 pk en daarmee is de stap naar 660 best groot. En de eerste V8 van de huidige generatie. Hij is er gekomen omdat ik graag én een Scania wilde en dan natuurlijk het liefste een achtcilinder. Maar mijn vader gaat over het budget. Gelukkig is een V8 ook een verantwoorde investering. De verdere uitrusting heb ik met mijn vriend Martijn besloten in samenwerking met accountmanager Wilco van Herk, van Scania Hoogvliet. Want daar moest nogal wat bedacht worden.  

De keuze voor een ruime R-cabine in combinatie met een versterkt chassis, een retarder en de 900 liter tanks was nog redelijk straight forward. Het begon ingewikkeld te worden met het tandemstel. Voor het vervoer van onze graafmachines wil je een 6×4. Maar we rijden ook in het kiepertransport en stukgoed. Daar zou je eerder kiezen voor een 6×2 met een voorloopas,” vertelt Esmeralda. “We waren daarom blij dat de Scaniadealer met een mooie tussenoplossing kwam: een dubbel aangedreven tandemstel waarbij de achterste as zowel afgekoppeld als gelift kan worden. Ik kende het niet en het komt blijkbaar niet veel voor, maar Scania kan het wel af fabriek leveren.”

De overige aanpassingen vallen uiteen in de categorieën ‘handig en nuttig’ en ‘fraai en begerenswaardig’. Uiteraard kwam er een PTO met een hydraulische pomp: die heb je nodig voor het kiepertransport. Verder is dit de eerste truck in het bedrijf met een slanghaspel verbonden met de dieseltank zodat ik snel en zonder morsen graafmachines kan aftanken voor ze naar een volgend werk gaan. En natuurlijk is er veel aandacht geweest voor de opbergkisten want er moet nogal wat mee aan materiaal om de machines op transport mee te zekeren. Ook over de werkverlichting hebben we goed nagedacht. En we hebben een voorzichtcamera geplaatst. 

De categorie ‘fraai en begerenswaardig’ is behoorlijk uitgebreid. “Van Scania kozen we het King of the Road pakket. Maar het hele interieur wordt verder verzorgd door Special Interior uit Dronten, het spuitwerk door Dubbeldam uit Zwijndrecht en de opbouw door Vlastuin uit Renswoude. Verder wilde ik Alcoa velgen want die heb ik ook op mijn dieplader, een speciale achterbumper, een bullbar, extra verstralers op maat gemaakte skirts, een catwalk met mooie tranenplaten en noem maar op.

Esmeralda gaat proberen een plekje te scoren om mee te doen voor de Mooiste Truckverkiezing van Nederland. “Het is vreemd genoeg dat er in het transport nog maar weinig vrouwelijke chauffeurs zijn. In Nederland wordt er altijd wat apart tegenaan gekeken. En dan heb ik het nog niet eens over het besturen van al die grondverzetmachines. Maar dat vind ik juist zo mooi aan dit werk. Ik heb mijn hele leven al een fascinatie voor grote machines gehad. Als kind gingen mijn broer en ik al op zondag een stukje rijden met een shovel of probeerden we een berg zand te verplaatsen. Vanaf mijn 17de stond het voor mij vast dat ik chauffeur wilde worden. Inmiddels rijd ik fulltime voor het bedrijf.

Al was het in het begin wel even wennen om al die verschillende shovels en rupskranen op de semi te zetten. “Vanaf een rupskraan heb je nog wel redelijk zicht. Maar met een shovel moet je goed leren mikken. En kalm aan he? Beter een keer meer uitstappen dan ernaast zitten. Maar dat beheers ik inmiddels allemaal. Voor mij is dit werk dus héél normaal.”

Esmeralda deed mee aan het programma ‘Meiden die rijden’. Een programma dat juist heel klassiek rolbevestigend de vrouwelijke chauffeur tot iets bijzonders maakt. “Ik werd gevraagd omdat een collega mij daarvoor had opgegeven. Ik heb heel lang geaarzeld omdat ik eigenlijk het liefste zo min mogelijk wil opvallen”, vertelt Esmeralda. “Aan de andere kant vond ik het wel héél leuk om mijn werk te laten zien. Want ik vind dat ik een prachtig vak heb. En mijn vader vond het goede publiciteit voor de zaak. Nou, in die zin heeft het programma zeker goed bijgedragen aan de bekendheid van ons bedrijf.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.