Bij het project G-Kracht worden de achter de oorspronkelijke kademuur aangebrachte buizen aan de bovenkant met een gelaste constructie met elkaar verbonden. Voor dit specialistische werk is Lommers Welding Services uit Purmerend aangehaakt als lasbedrijf.
Lommers Welding werkt met onder andere VCA en de NEN 1090, ISO 3834-2 en ISO 9001 normeringen. “Een belangrijke eis bij dit project was dat we volledig gecertificeerd werken en ons werk volgens de gestelde normen uitvoeren”, vertelt Gerda Lommers.
Het bedrijf was al in een vroeg stadium bij het project betrokken. “We hebben meegedacht over de innovatie die vanuit onze opdrachtgever en de gemeente Amsterdam werd verwacht. Onze materialen en apparatuur worden met elektrisch vervoer getransporteerd naar Amsterdam-Noord. Van daaruit gaat alles per boot naar de locatie waar de werkzaamheden plaatsvinden.”
Lommers Welding is als familiebedrijf een begrip in de laswereld. Zij voeren op locatie en in de eigen werkplaats grootschalige projecten uit waarbij een totaalpakket van ontwerp tot en met uitvoering wordt geleverd.
Gerda: “In het project G-Kracht brengen wij de gordingen om de geplaatste palen aan. Wij lassen een plaat tussen de palen en een flens zowel aan de voor- als achterkant. Hierdoor wordt de constructie veel stijver gemaakt. Het vormt na onze werkzaamheden één geheel. Om de zoveel meter wordt vervolgens nog een anker aangebracht dat ervoor zorgt dat het totale kadelichaam gestabiliseerd wordt en de rijbaan op z’n plaats blijft.”
De aanpak van G-Kracht is anders dan standaard. “De constructie die hier wordt toegepast door een balk te integreren met de buizen, dat hebben wij nog niet eerder gedaan. Het gebruik van ankers met een hellingshoek van 70 graden is eveneens projectspecifiek.”
Met betrekking tot de verstijvingsconstructie werd door Lommers Welding zoveel mogelijk prefab gemaakt om minder tijd op locatie te hoeven doorbrengen. Dat heeft weer een positief effect op de overlast voor de omgeving. Ook het aanbrengen van de ophanging van de zogenaamde schorten, de prefab kademuren, werd door Lommers verzorgd. Alle materialen en toegepaste manier van lassen vallen onder CE-normen.
Over het algemeen geldt dat water en lassen niet samengaat. Lommers Welding werkt net boven de waterlijn onder natte omstandigheden vanaf een ponton. Binnen het pilotproject aan het Singel is inmiddels al het laswerk volbracht volgens executieklasse 2, conform NEN-EN 1090.
Gerda: “Het is een prachtig project geworden. Ik ben echt trots op wat we daar met elkaar hebben bereikt. We hebben de planning en kwaliteit volledig behaald. Een grote bonus is dat zowel de gemeente als de omwonenden zeer tevreden zijn. Voor onze medewerkers vormde het project een leuke uitdaging. We zijn blij dat alle betrokkenen positief zijn.”