Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmateriaal & bouwmachines
Kunst is om zo efficiënt mogelijk te rijden
Ook ontwikkelt Haarsma projecten variërend van woongebieden tot natuurbouw.

Kunst is om zo efficiënt mogelijk te rijden

Transport is planning van de dag

Voor de versterking en vernieuwing van de Afsluitdijk door Rijkswaterstaat is veel materiaal nodig, maar ook komt er veel materiaal vrij. Grote hoeveelheden zand, klei, grind en (on)gebroken puin en asfalt moeten van A naar B getransporteerd worden. Op die momenten komt de Haarsma Groep in actie. Zij zorgen in opdracht van bouwconsortium Levvel voor de aan- en afvoer en de op- en overslag van alle verschillende producten.

“Inmiddels rijden we al drie jaar af en aan op de Afsluitdijk”, vertelt Tjeerd Haarsma, directeur van de Haarsma Groep en de tweede generatie Haarsma. Vijf jaar geleden nam hij het bedrijf over van zijn vader die het bedrijf de afgelopen 48 jaar groot maakte. “Wij zijn actief op veel terreinen. Van grondwerk, natuurbouw, infrastructuur tot civiele betonbouw, transport en machineverhuur. Ook ontwikkelen we projecten variërend van woongebieden tot natuurbouw.”

De kunst is om grondmateriaal zo efficiënt mogelijk te vervoeren.

Planning van de dag

In 2019 reden ze de eerste twee vrachten met klei voor de Afsluitdijk. “In die periode werkten we samen met Natuurmonumenten aan de herinrichting van het Hegewiersterfjild bij Harlingen. Deze plek werd destijds heringericht als rust- en broedplaats voor de weide- en wadvogels. De klei die we hier hebben afgegraven is hergebruikt op de Afsluitdijk. In totaal hebben we toen een kleine 450.000 ton klei vervoerd naar de Afsluitdijk.” Ook het zand en klei dat uit de bouwkuipen bij Den Oever gegraven werd, heeft Haarsma naar elders getransporteerd. “Overal op het traject waar grondmateriaal aan- of afgevoerd moet worden, worden wij ingeschakeld. De ene dag rijden er acht vrachtwagen, de andere dag wel twintig. We proberen zoveel mogelijk vooruit te kijken en te plannen met Levvel. Maar uiteindelijk is het de planning van de dag.” Een tak van sport waarin Haarsma tevens sterk in is, is de verwerking van vrijgekomen asfalt en betonafval. Binnen haar bedrijfstak Wegen Bouw Recycling verwerkt Haarsma dit tot gecertificeerde grondstoffen voor de wegenbouw. In Franeker beschikt zij over een eigen laad- en loswal waar ze schepen kunnen ontvangen met een lengte van maar liefst 110 meter en een laadvermogen van circa 2.000 ton.

Overal op het gehele traject waar grondmateriaal aan- of afgevoerd moet worden, wordt Haarsma ingeschakeld.

Snel schakelen

Transport voor een project als de Afsluitdijk betekent snel schakelen, regelen, meedenken en plannen. “Dat is ook waar we sterk in zijn. We komen onze afspraken na, hebben onze administratie goed op orde en alle ritten goed en digitaal geregistreerd. De kunst is om het zo efficiënt mogelijk te vervoeren en zaken te combineren.” Het samenwerken met een familiebedrijf als de Haarsma Groep heeft volgens Haarsma het voordeel dat de lijnen kort zijn. “Levvel heeft één aanspreekpunt. En onze planner heeft één op één contact met de uitvoerder. Een geruststellende gedachte voor de opdrachtgever.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.