Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Koploper als ‘compact’ specialist

Koploper als ‘compact’ specialist

Compact bouwmaterieel staat weer sterk in de belangstelling, mede dankzij de toenemende verstedelijking en het upgraden van de (ICT)infrastructuur. Vijftig jaar geleden was dat in Japan ook al het geval en het toen al een halve eeuw oude Yanmar bedacht er een even simpele als toekomstbestendige oplossing voor: de minigraver.

In de jaren zestig van de vorige eeuw zochten de ingenieurs van Yanmar naar een manier om op arbeid te besparen en met machines te kunnen werken in de beperkte binnenstedelijke ruimte. Het werd de YNB300,een minigraver die terugkijkend een revolutionaire ontwikkeling was. Een ontwikkeling waaraan overigens een halve eeuw later nog geen eind is gekomen, want innovaties zorgen ervoor dat de minigraver steeds krachtiger, sneller, geluidsarmer, comfortabeler en niet te vergeten zuiniger in brandstofgebruik en uitstoot van emissies wordt. Het zijn vandaag de dag de belangrijkste eisen die we stellen aan machines die in stedelijke gebied moeten werken. Met de nieuwste generaties compact materieel komt Yanmar steeds meer aan die eisen tegemoet. 

Uitgebreide range machines

De uitgebreide range omvat meer dan dertig machines, waarvan het grootste deel voor de Europese markt wordt geproduceerd in twee fabrieken. Die bij het hoofdkwartier van Yanmar CEE in het Noord-Franse Saint-Dizier is al dertig jaar actief en jaren later kwam daar de fabriek in het Zuid-Duitse Crailsheim bij. Die capaciteitsuitbreiding was in 2016 het gevolg van de overname van Terex Compact Germany GmbH door Yanmar. Het programma omvat minigravers op rups van 1 tot 12 ton, met als nieuwelingen de ViO12-2A, ViO23-6, ViO26-6, ViO27-6, ViO33-6, ViO38-6, ViO80-2PB en de SV60, SV85 en SV120. Daarnaast omvat het programma een zevental compacte wielladers, met de V65, V80, V70S, V100 en V120 als nieuwkomers. De zwaardere lijn graafmachines op banden is geheel vernieuwd zoals we zien vbij de B75W, B95W en B110W. Tot slot bouwt Yanmar ook een vijftal compacte dumpers, waarvan de C30R-3 en C30R-3TV als eerste zijn vernieuwd.

Tijdens materieelvakbeurs Bauma liet Yanmar met de SV60 zien, wat het voor ogen heeft met de nieuwste generatie machines.

Zero Tail Swing

Om veilig en schadevrij werken in kleine ruimten te kunnen garanderen, is het handig wanneer een graafmachine bij het draaien met zijn ballastgewicht niet buiten de maximale breedte van de rupsonderwagen komt. Vanuit die visie bedachten de ingenieurs van Yanmar in 1993 de ViO50, ‘s werelds eerste ‘Zero Tail Swing’ minigraver (ZTS). De korte draaicirkel is nu niet meer weg te denken uit de materieelsector en zo’n beetje alle concurrenten hebben het idee overgenomen van compactmaterieel specialist Yanmar.

Compacte krachtpatsers

Tijdens de afgelopen voorjaar gehouden materieelvakbeurs Bauma München liet Yanmar met de SV60 zien, wat het voor ogen heeft met de nieuwste generatie machines. Minigraver op rups SV60 is ontworpen “om te voldoen aan de hoogste eisen op het gebied van comfort en stabiliteit” zo kregen de vakbezoekers te horen. Zo heeft de cabine van deze 5700 kg wegende machine het volume dat tot voor kort was voorbehouden aan de zwaardere categorie machines van 8 tot 10 ton. In die cabine vinden we een comfortabele, luchtgeveerde stoel met ergonomisch geplaatste bedieningselementen (joysticks) en schakelaars en niet te vergeten een monitor waarop onder meer het beeld van de achteruitrijcamera is te zien. Het machinistencomfort van een moderne minigraver gaat steeds meer richting dat van een bestelauto chauffeur. Bijzonder is verder het door Yanmar ontwikkelde ViPPS hydraulisch systeem. Om te komen tot een optimale combinatie van kracht, snelheid, flow en balans is het debiet van de verschillende pompen te combineren. Het resultaat is een zeer soepel verlopende bediening, ook bij gelijktijdige handelingen en daarmee ook tijdens het rijden.

Ook bij de wielladers

Een soortgelijke ontwikkeling als bij de moderne minigraver zien we ook bij de compacte wielladers. Neem de V65 met zijn knikbesturing. Dankzij de stuurhoek van 40 graden valt er prima mee te manoevreren. De machinist kan zelfs bij een maximale stuurhoek de laad/losplek in een rechte lijn benaderen. Omdat de oscillerende achteras een draaihoek van 12 graden heeft, blijven in ruw terrein alle vier de wielen netjes op de grond. Samen met de compacte afmetingen levert dat een grote wendbaarheid op. Door de krachtige motor, plus de hydrostatische transmissie, is het een efficiënt en betrouwbaar hulpmiddel geworden voor hoveniers, landbouwers en in de bouw- en gww-sectoren.    

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.