Energie Kenniscentrum Leeuwarden, het nieuwe duurzame en circulaire kantoor van Koninklijke Oosterhof Holman, waar o.a. de nieuwe groen ontwikkelingen worden uitgewerkt.

01:32
17-08-2020

Koninklijk familiebedrijf maakt digitalisatieslag

Oosterhof Holman is al meer dan 108 jaar (!) een begrip in het noorden en in ruim een eeuw tijd uitgegroeid tot een complete speler in de veelzijdige infrasector en milieutechniek. Mede dankzij een enthousiaste club jonge mensen maakt het familiebedrijf een digitale transitie door. Urenregistratie, planning van mens en materieel, werkplekinspecties, het gebeurt allemaal digitaal in één en hetzelfde platform: Cleverdesk.

Door de jaren heen heeft Oosterhof Holman een degelijke IT-infrastructuur opgebouwd. “Vanuit de wet- en regelgeving en de verschillende normeringen zijn we verplicht steeds meer informatie over onze werkzaamheden te registreren”, zegt Aletta Zwart van Koninklijke Oosterhof Holman. “Onze mensen buiten worden blij van mooie wegen en bruggen. Ze worden niet gelukkig van veel administratie. We waren dus op zoek naar een platform dat het administreren relatief eenvoudig en “meedenkend” systeem maakt, ook voor administratieve leken. Daarnaast moet het overweg kunnen met al onze disciplines, variërend van infra, milieutechniek en groen tot planontwikkeling en beton- en waterbouw én naadloos integreren met ons ERP-systeem Metacom.”

Het mooie aan Cleverdesk is dat het alle operationele processen integreert voor een totaaloverzicht.

 

Totaaloverzicht

Uit een woud aan verschillende oplossingen kwam Cleverdesk als meest geschikte oplossing naar voren voor Oosterhof Holman. “Het mooie aan Cleverdesk is bovendien dat het al onze disciplines integreert, zodat we uiteindelijk in één platform al onze operationele processen kunnen digitaliseren, ongeacht de divisie”, zegt Aletta. “Dat geeft ook één totaaloverzicht en koppelt met ons ERP-systeem, een vereiste. Bovendien vinden onze mensen het prettig werken met Cleverdesk; de software is gebruiksvriendelijk en laat zich intuïtief bedienen.” Cleverdesk is volledig toegespitst op het digitaliseren van de operationele processen van GWW-bedrijven. Denk aan de processen op de bouwplaats, maar ook de urenregistratie, de veiligheid en kwaliteit van mens en materieel. Zelfs maatwerk is mogelijk. “We werken met een key user groep aan nieuwe ontwikkelingen, een team van verschillende klanten die qua werkzaamheden de nodige raakvlakken hebben met elkaar”, licht Maarten Overeem van Idee101 uit, founder van Cleverdesk. “In co-creatie bouwen we steeds meer nieuwe modules. Zo zijn we nu bezig met de ontwikkeling van een KAM-module en een module voor materieelverhuur.”

IoT-module

Met de groenafdeling van Oosterhof Holman is gewerkt aan een IoT-module in Cleverdesk. “Met behulp van sensoren kunnen we via een LoRa-netwerk uitlezen wanneer een boom of andere beplanting bewaterd moet worden”, legt Maarten uit. “De groenvoorziening hoeft dus niet periodiek te bewateren, maar krijgt in Cleverdesk een melding als het zover is. Dit bevordert de efficiëntie. Het bespaart veel tijd én water. Softwarematig is de module nu klaar voor implementatie. Bij de groenbedrijven zien we een duidelijke innovatieslag en het gebruik van sensoren neemt snel toe. Door de uitwisseling van kennis en ideeën blijft ons platform voortdurend in ontwikkeling.”     

Tekst | Roel van Gils Beeld | Cleverdesk

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rondom civiele techniek & infrastructuur

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: Cleverdesk , Oosterhof Holman

GROND/WEG/WATERBOUW partners

Van Gelder Duurzaamheidsverslag 2019