Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Knikmops verovert Nederland, Duitsland, Scandinavië en de ABC-eilanden
Devierwielaandrijving zorgt ervoor dat de Knikmops ook in ongelijke terreinen zijn werk kan doen.

Knikmops verovert Nederland, Duitsland, Scandinavië en de ABC-eilanden

In 1994 bracht Reinoud van der Schans het merk Rollmops voor het eerst onder de aandacht. “Maar hij deed meer dan dat”, vertelt Jan-Willem Slegh, manager Sales van De Schans. “Hij zocht ook uit waar de gebruikers – de stratenmakers – behoefte aan hadden. Zo kwam hij aan de weet dat deze een sterke, compacte minishovel wilden met een laag scharnierpunt, makkelijke instap, vierwielaandrijving, diverse aanbouwdelen en goede transportmogelijkheden.”

De Knikmops een feit

Van der Schans verwerkte alle wensen in een ontwerp, waarna de gebroeders Geens in het Belgische Hoogstraten in 1997 het ontwerp in productie namen. Hiermee was de Knikmops een feit, de handzame minishovel die alles had waar de stratenmakers op zaten te wachten. 

De Knikmops, nu ook 100% elektrisch.

Toekomst is elektrisch

Toen in Nederland steeds meer vraag kwam naar een elektrische Knikmops, besloot De Schans ook deze in ontwikkeling te nemen. Partner Gebr. Geens nam hierbij het Stage V gereedmaken van de Knikmops-serie voor haar rekening. Voor de elektromotor en het accupakket werkte De Schans samen met UMS uit de automotive branche. De machines bestelde zij bij de Knikmops-fabriek in België, die deze zonder motor uitleverde.

Klaar voor de nieuwe regelgeving

Dit leidde in 2019 tot de presentatie van twee elektrische Knikmopsen, de KM130 (1650 kg) en de KM180 (2450 kg). “De machines kunnen een volle dag draaien”, vertelt Slegh, “afhankelijk van de manier waarop de machines worden ingezet. Daarbij voldoen de elektrische Knikmopsen aan de snel veranderende overheidsregels om emissiearm danwel emissievrij te werken.”

Een krachtig vermogen

De elektrische Knikmops is krachtiger dan zijn dieselvariant. De elektromotor levert een constant vermogen, terwijl bij de dieselmotor het maximale koppel alleen beschikbaar is bij een bepaald toerental. Met een accu-inhoud van 37 kWh beschikt de elektrische Knikmops over de grootste accu die op dit moment voor een compacte wiellader verkrijgbaar is. Deze inhoud wordt bereikt door een accuspanning van 350 Volt en een accucapaciteit van 105 Ah. “Dit brengt het elektrisch vermogen van de elektrische Knikmops op 36,75 kWh”, rekent Slegh voor.

Met het nieuwe bedrijfspand is De Schans voorbereid op de komende groei.

Verdere ontwikkeling

De ontwikkeling van twee elektrische Knikmopsen is voor De Schans geen reden om nu achterover te leunen. Om de werktijd te verlengen wordt de aandrijflijn van de elektrische Knikmops nu alweer verder ontwikkeld. Daarnaast blijft De Schans met de gebruikers in gesprek om nog meer behoeftes te ontdekken voor het elektrisch materieel.  

Bouwplaats van de toekomst

Het aantal projecten waarop emissieloos gewerkt moet worden neemt fl ink toe, toch blijft het emissieloos opladen van elektrisch materieel op locatie een uitdaging, zelfs in de bebouwde omgeving. De Hydrozine aggregaat van DENS biedt hier een oplossing. Deze aggregaat werkt op basis van de vloeibare waterstof drager hydrozine en wekt daarmee stroom op zonder de uitstoot van schadelijke emissies. Doordat de brandstof vloeibaar is kan deze aggregaat op een vergelijkbare manier worden getankt als bij een conventionele diesel aggregaat. Het eerste model waarmee DENS op de markt komt is de X2 die met een nominaal vermogen van 20kW, bijna een halve megawatt per dag kan opwekken. Door het interne batterij pakket van 60kW is het een hybride systeem waardoor efficiënt brandstof gebruik gegarandeerd is. Dit aggregaat is binnenkort via de verhuur verkrijgbaar via DENS, zie www.dens.one.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.