Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Klijn: ‘Dit project is complex: alle disciplines komen eraan te pas, precies waar BUKO Infrasupport sterk in is’
Tijdens de werkzaamheden op het Westerhoutplein realiseert BUKO Infrasupport de doorstroom middels een nieuwe VRI (tijdelijke verkeersregelinstallatie), die ervoor zorgt dat er nu een verkeersstroom is die gefaseerd aan beide kanten verkeer laat rijden. (Beeld: BUKOInfrasupport)

Klijn: ‘Dit project is complex: alle disciplines komen eraan te pas, precies waar BUKO Infrasupport sterk in is’

Verkeersplan en inzet tijdelijke verkeersregelinstallatie van BUKO Infrasupport aan de basis van voorspoedige rotonde-aanleg in Beverwijk

Verkeersmaatregelenspecialist BUKO Infrasupport begeleidt vanuit de regio Noord-West een groot project, namelijk de verandering van een kruispunt naar een rotonde in Beverwijk. Om tijdens deze werkzaamheden verkeersdoorgang te behouden heeft BUKO Infrasupport een gedetailleerd ontwerp van verkeersmaatregelen gemaakt in samenspraak met opdrachtgever KWS. Dit wordt nu uitgerold. In juli wordt het project opgeleverd.

Op het Westerhoutplein in Beverwijk maakt een kruispunt plaats voor een rotonde, voor een betere en veiligere doorstroom van fietsers, die een eigen fietspad krijgen. Op 19 april startte de aanleg. 

Eind vorig jaar ontwierp BUKO Infrasupport op verzoek van de gemeente Beverwijk reeds het verkeersmaatregelenplan conform de CROW voor dit project. Dit plan is toegevoegd aan het bestek dat in de markt is gezet. KWS heeft dit werk aangenomen en vervolgens kreeg BUKO de opdracht vanuit van aannemer KWS om het plan tot uitvoering te brengen.

Dennis Boes projectleider van opdrachtgever KWS: “Het oorspronkelijke verkeersmaatregelenplan was versnipperd in kleine werkgebieden. Dat zou lastig werkbaar zijn voor ons en de kwaliteit niet ten goede komen. Wij streven naar grote werkvlakken waarin we het werk goed kunnen maken. Met instemming van de opdrachtgever hebben we samen met BUKO Infrasupport het faseringsplan aangepast.” Vervolgens kreeg BUKO de opdracht vanuit aannemer KWS om het verkeersmaatregelenplan tot uitvoering te brengen. “We werken vaker met BUKO Infrasupport, altijd naar tevredenheid: ze reageren snel en denken mee. Bij dit project hebben we alle zaken goed afgestemd aan de voorkant en verloopt ook de samenwerking tijdens de uitvoering wederom prima.”

Behouden verkeersdoorstroom

Eric Klijn is Teamleider Commercie bij BUKO Infrasupport. Hij was betrokken bij de ontwerpfase voor de aanbesteding met KWS. “Het uitgangspunt was om de doorstroom te behouden, aangezien er een ziekenhuis in de buurt ligt en het een drukke doorgaande weg betreft richting het strand dat druk bezocht wordt bij mooi weer. Deze doorstroom realiseert BUKO Infrasupport middels een nieuwe VRI (tijdelijke verkeersregelinstallatie), die ervoor zorgt dat er nu een verkeersstroom is die gefaseerd aan beide kanten verkeer laat rijden. De VRI werkt op een accupakket met zonnepanelen. Hij is NEN-gecertificeerd met het oog op het weggebruik door de nood- en hulpdiensten en is nauwelijks van een permanente VRI te onderscheiden, zowel in uiterlijk als functionaliteit. Ook kan deze VRI slim meten. Zo kan er een KAR-systeem (groen licht voor hulpdiensten) in worden geplaatst.”

Om het verkeer af te wikkelen heeft BUKO Infrasupport één rijstrook vrijgemaakt. Het werk is opgeknipt in vier fases. Boes: “Tijdens fase 1 werd aan de zuidzijde het fietspad aangelegd. Dit fietspad is dusdanig breed, dat tijdens fase 2 (in de maand mei), het autoverkeer over dat fietspad wordt geleid. Hierdoor kunnen wij de hele rotonde maken. Fietsers worden over het parkeerterrein geleid. In fase 3 (juni) wordt alleen het fietsverkeer tijdelijk anders omgeleid, namelijk over de asfalt-tussenlaag van de nieuwe rotonde. Fase 4 (juli) is een volledige weekendafsluiting, om de deklaag van de rotonde te draaien.”

Materieelinzet

BUKO Infrasupport betonnen en kunststof barrières, hekwerken en geleide bakens ingezet en tijdelijke belijning toegepast om de verkeersdeelnemers veilig langs de werkzaamheden te begeleiden. Daarnaast is er in de omgeving een adviesroute geplaatst om het verkeer te spreiden. Vanuit KWS staan er verkeersregelaars op het werk. De gemeente Beverwijk heeft de werkzaamheden en omleidingen uitgebreid gecommuniceerd in de krant en op de gemeentewebsite.

Complexiteit: BUKO’s specialiteit

“Dit project is complex: alle disciplines komen eraan te pas, precies waar BUKO Infrasupport sterk in is”, aldus Klijn. “Het is ons werk om KWS en iedereen die betrokken is bij het project veilig te laten werken, maar ook om weggebruikers veiligheid en zo min mogelijk hinder te laten ondervinden en een zo hoog mogelijke kwaliteit van het eindproduct – de rotonde – te garanderen. Bovendien is BUKO van oorsprong een Beverwijks bedrijf. Het is een mooi visitekaartje dat wij hier werkzaam zijn.”  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.