Platform over civiele techniek & infrastructuur
Waterwerk & Riolering

Keuze in straatrioleringsproducten onderhevig aan omstandigheden

fotoTB03
1: Een kolk met een gietijzeren stankscherm, de traditionele kolk – 2: Een kolk met de nieuwe clickklep, nieuw en geschikt voor het vuilwaterstelsel – 3: De traditionele kolk met een gietijzeren stankscherm, in combinatie met de vuilvanger – 4: Een kolk met vuilvanger, zonder stankscherm, goed voor de meest optimale waterafvoer in combinatie met het voorkomen van vervuiling van het achterliggende systeem.

Tekst | Jan Mol

Beeld | Nering Bögel/iStock

22 november 2021 Leestijd 7 minuten

Deel dit artikel

Waarom je soms een stap verder moet denken (en zetten)

Als er één naam op straat ligt in Nederland, dan is het wel Nering Bögel. Of liever gezegd: in de straat. Het meer dan 250 jaar oude bedrijf levert innovatie oplossingen voor een optimale infrastructuur en is onder andere gespecialiseerd in afvoerputten en -goten, goten en rooster, vloerluiken, afdekkingen, kolken en putafdekkingen, terugslagkleppen, koppelingen en olie- en vetafscheiders. De kans is groot dat het eerste putdeksel dat u opzoekt in een willekeurige Nederlandse straat hun naam draagt. Voor de leek zien wellicht alle putafdekkingen en rioolroosters er hetzelfde uit, toch kunnen er verschillen zijn. Richard Janssen, directeur en eigenaar van Nering Bögel uit Weert, licht het een en ander toe.

“We kunnen de ruwheid van de betonvulling aanpassen, waardoor het putdeksel goede antislip eigenschappen krijgt.”

Soms kan een standaardoplossing overlast veroorzaken

“Putafdekkingen worden hoofdzakelijk van laminair gietijzer gemaakt”, opent Janssen het gesprek. “Ze dienen om toegang te verschaffen tot het rioolstelsel, voor inspectie en ontstopping. De afdekkingen voldoen weliswaar aan de Europese en nationale richtlijnen en keuringen, echter vijf procent van het totaal is niet geschikt voor de situatie waarin zij gebruikt zijn. Dat komt omdat de omstandigheden de uitvoering zouden moeten bepalen van straatrioleringsproducten.”

Als voorbeeld schetst Janssen welke problemen zich kunnen voordoen: “Allereerst kan er geluidsoverlast optreden. Dit fenomeen komt voort uit een verschil in geluid dat optreedt. Een autoband die over asfalt rolt is in principe luidruchtig. Door de continuïteit van het geluid dat er gemaakt wordt, valt dit geluid niet op. We horen het pas als er een verschil optreedt, bijvoorbeeld wanneer de band over een putdeksel rolt. Wij hebben een oplossing voor het zo goed mogelijk opheffen van het geluidsverschil, namelijk het putdeksel voorzien van een betonvulling. Daarmee wordt het verschil in resonantie tussen het wegdek en het putdeksel kleiner en is er daadwerkelijk sprake van minder geluidsoverlast.” Een ander bekend probleem is de verminderde grip die putdeksels bieden, met name gevaarlijk voor fietsers en motorrijders, omdat de band maar met een klein oppervlak contact maakt met de weg. Ook daar komt het putdeksel met betonvulling van pas. “We kunnen de ruwheid van de betonvulling aanpassen, waardoor het putdeksel goede antislip eigenschappen krijgt. Daarmee verminderen we niet alleen de geluidsoverlast, maar verhogen we ook nog eens de veiligheid.”

Lau voelt zich in zijn wijsheid soms net Albert Einstein.

Galm, verzakking en gasvorming

“Een ander probleem is dat door niet gevulde ruimte en waterresonantie er een galm kan ontstaan in het rioolstelsel. Het riool werkt op dat moment als een geluidsversterker, hinderlijk voor de omwonenden. Ook daar heeft Nering Bögel een oplossing voor, wie daar interesse in heeft moet gewoon even bellen. Kijken we naar de problematiek rondom verzakkingen, dan kunnen we constateren dat deze vooral op plaatsen voorkomen waar zwaar verkeer rijdt. Ook daar is iets aan te doen, door speciale conisch gevormde betonvoeten toe te passen, van NeBoplan.” 

Gietijzer en beton kunnen worden aangetast door gassen die in het riool gevormd worden, de zogenaamde H2S gassen. “Vooral beton kan daar last van hebben”, legt Janssen uit. “Om dat probleem het hoofd te bieden, beschikt Nering Bögel over mogelijkheden om de samenstelling van het betonmengsel aan te passen, zodat het resistenter wordt tegen de invloeden van deze gassen.”

Om de problematiek rondom verzakkingen tegen te gaan is er de speciale conisch gevormde betonvoet, van NeBoplan.

Efficiënt werken met de Multikolk

Duurzaam produceren staat hoog in het vaandel in Weert. Dat zien we aan veel dingen terug (niet in de laatste plaats aan de enorme hoeveelheid zonnepanelen op de daken van de panden), bijvoorbeeld aan de Multikolk. Janssen licht toe: “De Multikolk is een basiskolk van beton, die we slim kunnen uitrusten met accessoires als een gietijzeren stankscherm, een kunststof klik-klep of een rvs bladvanger, voor een optimale waterafvoer. Het slipvangdeel van de kolk is variabel tot maximaal twee keer de basisuitvoering. Op deze manier kunnen we efficiënt produceren.”

Tot besluit zegt Janssen: “Door te werken met beton en gietijzer appelleren we aan de wens om cradle to cradle te werken. Alles is 100% recyclebaar. Ook zijn we volop bezig met het aanpassen van het cementdeel in ons beton, door te experimenteren met toevoegingen en deels vervangers om op die wijze de milieu-effecten te beperken.”     

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Frank Wekking

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Grond/Weg/Waterbouw? Neem contact met mij op.

0%

    Stuur ons een bericht