Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Kades bij de Nieuwe Sluis in Terneuzen voorzien van 48 zware verkeersluiken
“Wij zijn tien jaar geleden begonnen met het produceren van luiken, omdat we zagen dat steeds meer gemeenten en waterschappen ondergrondse voorzieningen gingen aanleggen.”

Kades bij de Nieuwe Sluis in Terneuzen voorzien van 48 zware verkeersluiken

Veel techniek rondom de Nieuwe Sluis in Terneuzen speelt zich onder de grond af. Op alle kades bevinden zich toegangen tot daaronder gelegen ruimtes, zodat kelders, pompen, hydrauliek en andere technische ruimtes bereikt kunnen worden. Deze toegangen moeten veilig afgesloten kunnen worden. De luiken waarmee dit gebeurt moeten zwaar genoeg zijn om vrachtverkeer te kunnen dragen, moeten netjes weggewerkt zitten binnen het wegdek en, heel belangrijk, geen water binnenlaten.

Wemeco kreeg de opdracht van aannemerscombinatie Sassevaart om maar liefst 48 zware verkeersluiken te installeren. Richard van Heuven, mede-eigenaar en directeur van Wemeco, spreekt met ons over de levering die zijn bedrijf mag doen.

“De luiken die wij mogen leveren bij de Nieuwe Sluis zijn van het type wemDeck wemDeck T1, zwaar-verkeersluiken in de klasse D400.”

D400 verkeersklasse

“De luiken die wij mogen leveren bij de Nieuwe Sluis zijn van het type wemDeck wemDeck T1, zwaar-verkeersluiken in de klasse D400. Vrachtwagen-proof dus”, opent Van Heuven het gesprek. “Het unieke aan deze luiken is dat zij beschikken over een goot voor hemelwaterafvoer. Daardoor zijn ze 100% waterdicht.” De wemDeck T1 luiken worden geleverd in rvs 316, inclusief een zwarte coating. “De dagmaat van de luiken bedraagt van 800 mm x 800 mm, tot en met een dagmaat van 3000 mm x 2000 mm. De kleine luiken worden gewoon met de hand bediend, de grote luiken zijn hydraulisch bediend, met een schakelkast.”

De grote luiken hebben een formaat waar appendages doorheen passen. “Denk aan een pomp bijvoorbeeld”, licht Van Heuven toe. “In april doen we de eerste levering, we verkeren nu nog in de ontwerpfase. Als basis gebruiken we een standaard wemDeck luik, aangevuld met klantspecifieke wensen.”

Roosters zorgen voor veiligheid wanneer de luiken open staan.

Er wordt steeds meer ondergronds gewerkt

Hoe bekend wemDeck luiken ook mogen zijn, bij projecten zijn luiken vaak de sluitpost van de begroting. “Wij zijn tien jaar geleden begonnen met het produceren van luiken, omdat we zagen dat steeds meer gemeenten en waterschappen ondergrondse voorzieningen gingen aanleggen. Er ontstond zodoende behoefte aan een standaardproduct, dat gegarandeerd goed is”, aldus Van Heuven. “Wij hebben er een specialisatie van gemaakt. Daarmee voorkom je dat opdrachtgevers de lokale smid gaan vragen om een luik te maken, zonder dat er sprake is van expertise in afdichtingen, krachtberekeningen en certificering.”

Bij de Nieuwe Sluis levert Wemeco straks wemDeck luiken die vlak zijn, voorzien van traanplaat. “Uiteraard kunnen we dit type luik ook vulbaar leveren, daar kan bestrating aan toe worden gevoegd”, legt Van Heuven uit. “Het is zaak dat de luiken zo min mogelijk opvallen, er met gemak overheen gereden kan worden, dat ze storingsvrij functioneren en gecertificeerd zijn.”

In Terneuzen worden luiken geplaatst die zijn voorzien van een terugvalbeveiliging. “We hebben het dan over een driepuntsvergrendeling die inbraakwerend is en die in openstaande positie zonder te hoeven bukken ontgrendeld kunnen worden”, zegt Van Heuven tot besluit.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.