Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Jubilaris presenteert elektrische vijftonner

Jubilaris presenteert elektrische vijftonner

Materieelvakbeurs Bauma wordt eind oktober groot feest voor Hitachi

Dit jaar viert Hitachi Construction Machinery (Europe) NV tijdens Bauma het 50-jarig jubileum. Behalve een feeststemming is er natuurlijk ook veel machinenieuws, zoals de eerste elektrische 5-tons midigraver voor Europa, de nieuwe ZX490LCH-7 graafmachine met extra lange giek, twee Zaxis-7 sloopmachines en een ZX210LC-7 met in de fabriek geïnstalleerde 3D-machinebesturing van Leica Geosystems.

Het begon onder leiding van de heer Okajima met slechts vier medewerkers in Oosterhout. Daar werd in 1972 Hitachi Construction Machinery (Europe) NV opgericht als de Europese dochteronderneming van HCM Group. Een halve eeuw later is HCME uitgegroeid tot een succesvolle internationale organisatie, met een eersteklas productiefaciliteit in Nederland en ondersteund door een uitgebreid dealernetwerk. Vandaag de dag heeft HCME meer dan 700 mensen in dienst en is het actief in heel Europa, delen van Afrika en Israël. Tijdens Bauma wordt het 50-jarig jubileum uitgebreid gevierd en krijgt het groeiend aantal klanten enkele toekomstgerichte machinenieuwtjes te zien.

De elektrisch aangedreven ZX55U-6EB is de eerste in zijn soort die door Hitachi helemaal zelf wordt geproduceerd.

Elektrische 5-tonner

Na de elektrische 8,7-tons ZE85 graafmachine op rups doet Hitachi nu een stapje omlaag en introduceert de ZX55U-6EB, een compacte elektrisch aangedreven rupsgraver met korte zwenkstraal, waardoor hij goed uit de voeten kan in krappe ruimtes. De ZX55U-6EB is de eerste in zijn soort die door Hitachi helemaal zelf wordt geproduceerd. Klanten kunnen kiezen tussen een eigen voeding met lithium-ion batterijen van 39 kWh en een bekabelde voeding. Die laatste heeft als voordeel dat de machine kan doorwerken terwijl hij wordt opgeladen door een CEE 400VAC 3-fasenstroombron.

Interessant voor zowel machinist als materieelparkbeheerder/verhuurbedrijf is de mogelijkheid om de status van het elektrische aandrijfsysteem, inclusief batterijniveau en motorbelasting, op afstand te bewaken. De ZX55U-6 EB wordt officieel pas tijdens de Bauma onthuld, maar was al samen met de ZE85 als primeur te zien tijdens de open dag vanwege het 50-jarige jubileum, die op 17 september plaatsvond bij de fabriek van HCME in Amsterdam.

Dankzij grotere giek- en bakcilinders plus een versterkt snelwisselsysteem kan de ZX390TC-7 werktuigen tot vijf ton dragen.

Lange giek en arm

Op de Hitachi-stand is hij prominent aanwezig: de 49-tons ZX490LCH-7 HE16LD. Deze graafmachine op rupsen heeft een langere hoofdgiek en arm dan het standaardmodel ZX490-7 en daardoor een bereik van 16 meter. Dat maakt hem ideaal voor graafwerk, baggerwerk in rivieren of meren, walonderhoud en lichte afwerking van taluds. Door zijn extra lange giek en arm kan hij ook worden ingezet om kipperwagens en dumptrucks te laden.

Op de stand zien we ook een 22-tons rupsgraver ZX210LC-7 met vooraf geïnstalleerde 3D-machinebesturing van Leica Geosystems. Het waarde vermeerderende 3D-systeem is in de fabriek van HCME in Amsterdam geïnstalleerd in het kader van het nieuwe Hitachi Customised Solutions-platform. Voordelen zijn: fabrieksgarantie en financiering zitten in één pakket en de machinist krijgt direct praktijktraining bij aflevering van de machine. 

De ZX400MC-7 sloopkraan is een multicarrier die breed inzetbaar is dankzij de vier toepasbare giekconfiguraties.

Twee sloopkranen

Er is in Europa een toenemende vraag naar krachtige sloopmachines, die enerzijds met grotere hulpstukken kunnen werken en anderzijds ook voor secundaire sloopwerkzaamheden zijn in te zetten. Hitachi presenteert daarom zowel de ZX390TC-7 als de ZX400MC-7. Het zijn allebei 40-tonners met Stage V motor. Dankzij een grotere giek en bakcilinders, plus een versterkt snelwisselsysteem van een hogere klasse, kan de ZX390TC-7 werktuigen tot 5 ton dragen. Een extra contragewicht van 1,4 ton en een 25 centimeter langere onderwagen moeten voldoende stabiliteit garanderen.

De ZX400MC-7 is veel meer een multicarrier, die breed kan worden ingezet. Hij kan daarvoor worden uitgerust met een monogiek, tweedelige giek en speciale sloopgieken met een hoogtebereik van 21 of zelfs 24 meter. Het is één van de drie nieuwe machines voor speciale toepassingen die zijn ontwikkeld in exclusieve samenwerking met de Duitse specialist KTEG. De veelzijdigheid wordt nog verder vergroot door de driedubbele giekcilinder, de verstelbare onderwagen en een langer rupsframe.   

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.