Platform over civiele techniek, ondergrondse infra, energie, bouwmaterieel & bouwmachines
Intermat 2024 in het teken van ‘low carbon’
De organisatie was verheugd met het ‘deelnemersveld’ uit maar liefst veertig landen.

Intermat 2024 in het teken van ‘low carbon’

Met het oog op de enorme ecologische, economische en sociale uitdagingen waarmee de bouw- en infrasector wordt geconfronteerd, heeft de beursorganisatie besloten om Intermat opnieuw te definiëren als een plek voor het verzamelen en delen van ideeën om een ​​collectief koolstofarm pad op te bouwen. ‘Low carbon’ was dan ook het centrale thema van de 2024-editie, die van 24-27 april jongstleden weer alle verwachtingen heeft overtroffen. Nauwelijks ronkende machines en al helemaal geen zwarte rookpluimen meer op de Parijse beursvloer. Machinefabrikanten toonden op Intermat massaal hun ontwikkelingen op bio-based brandstoffen, elektriciteit en waterstof.

Na een afwezigheid van zes jaar schitterde Intermat eind april weer in volle glorie.

Na een afwezigheid van zes jaar, vanwege Covid, schitterde Intermat eind april weer in volle glorie. “Sinds de vorige beurs van 2018 hebben bedrijven een aantal moeilijk te voorziene crises hebben meegemaakt, waaronder Covid, problemen in de toeleveringsketen, inflatie en de oorlog in Oekraïne”, constateert beursdirecteur Christophe Lecarpentier. “Hoe mooi is het dan om te zien dat ze desondanks toch hun verantwoordelijkheid nemen en hun innovatieprogramma’s en investeringen aanzienlijk hebben opgevoerd om juist de toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.” De beursdirecteur doelt op uitdagingen ten aanzien van decarbonisatie en duurzaamheid, maar ook het veranderende gezicht en de aantrekkingskracht van de hele bouw- en infrasector. Want ook voor dat laatste aspect was uitgebreid aandacht tijdens de beurs.

Noteer alvast in je agenda: de volgende Intermat vindt plaats in april 2027.

Highlights

In drie enorme hallen van het Parc des Expositions de Villepinte in Parijs-Noord én in drie zones op het buitenterrein toonden meer dan duizend exposanten hun laatste ontwikkelingen. De organisatie was verheugd met het ‘deelnemersveld’ uit maar liefst veertig landen. Andere highlights waren de meer dan honderd conferenties en workshops, gericht op het aanpakken van de verschillende uitdagingen waarmee de industrie wordt geconfronteerd, de Intermat Demo Zone, waar fabrikanten hun materialen en apparatuur in realistische omstandigheden presenteerden aan het publiek en het Start-Up Village. Hier werden niet alleen de concrete oplossingen voor de bouwproblemen van vandaag besproken, maar ook de technologieën en praktijken van morgen bekeken.   

In de Job Dating-ruimte tot slot konden recruiters en toekomstige werknemers elkaar ontmoeten om wervingsprojecten (stages, leerlingplaatsen of nieuwe medewerkers) te bespreken. Verderop in deze editie van GWW-Bouwmat trouwens ook volop aandacht voor het werven van personeel/opleiding & jeugd in de GWW.

Zelf machines bedienen

Op en rond de Demo Zone was het tijdens de beursdagen een drukte van jewelste. Logisch, want wat is er mooier dan de volgende generatie machines live in actie te zien. Ook nog eens in realistische omstandigheden op een gesimuleerde werkplek. Werkelijk alles kwam voorbij en de unieke opzet zorgde bovendien voor maximale interactie met het publiek. Bezoekers konden op diverse stands overigens zelf ook de joystick ter hand nemen en de nieuwste machines bedienen en ervaren. Niet zelden in competitieverband of met een spelelement eraan gekoppeld. De animo was groot gezien de soms lange rijen. Intermat was dus vooral ook een ideale mogelijkheid voor alle professionals in de bouw- en infrasector om de nieuwste apparatuur niet alleen te bekijken, maar ook (zelf) te ervaren. Niet alleen buiten op het expositieterrein, maar ook binnen. Want met de nieuwste technologieën is uitstoot geen issue meer en kunnen zelfs de grootste machines ook binnen hun kunsten vertonen. En dat gebeurde dan ook met enige regelmaat en – als prettige bijkomstigheid – in alle stilte.

‘Low carbon’ was het centrale thema van de 2024-editie, die van 24-27 april jongstleden weer alle verwachtingen heeft overtroffen.

Rondstruinend over de beurs viel het grote aantal Nederlandstalige bezoekers op. En dat kan kloppen. Navraag leert dat er zo’n tweeduizend registraties uit België en een twaalfhonderd registraties uit Nederland werden gedaan voor een bezoek aan de beurs, die vanuit beide landen trouwens goed bereikbaar is. Van echte primeurs was overigens geen sprake op Intermat 2024. De beurs, die normaal gesproken iedere drie jaar wordt georganiseerd, moet op dat vlak de bauma voor zich dulden. Neemt niet weg dat het een mooie gelegenheid is om de nieuwste ontwikkelingen op een laagdrempelige manier te bekijken en te ervaren. Maar ook om gelijkgestemden te ontmoeten en ideeën uit te wisselen in een gemoedelijke en zakelijke omgeving. Noteer alvast in je agenda: de volgende Intermat vindt plaats in april 2027.  

Op de avond van de eerste beursdag werden de Awards uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Jean Thèves zaal van het beurscomplex.

Intermat Innovation Awards

Intermat is altijd een platform geweest voor innovatie op het gebied van apparatuur, machines en processen voor de bouw- en infrasector. De meest opmerkelijke initiatieven worden onderscheiden met de Intermat Innovation Awards in vijf categorieën.

De negende editie van de Intermat Innovation Awards is volgens de jury “een eerbetoon aan apparatuur, technologie, diensten, oplossingen of producten die bijdragen aan het stimuleren van de vooruitgang in de bouw-, infrastructuur- en materialenindustrie en aan het verwezenlijken van de grote transities in de sector.” De jury, een internationaal panel van zeventien experts, selecteerde een shortlist uit de negentig inzendingen van Intermat 2024-exposanten, waarbij de dertig genomineerde producten werden onthuld tijdens de persdagen van 2024. Op de avond van de eerste beursdag werden de Awards uitgereikt tijdens een feestelijke bijeenkomst in de Jean Thèves zaal van het beurscomplex. 

In de categorie grondverzet, sloop en transport ging Dynaset met de Gold Award aan de haal voor diens HRVB-unit. De Smart Tray van Duratray International ontving de Silver Award en de Steelwrist Open-S de Bronze Award. In de categorie wegenbouw, materialen en funderingen was de Gold Award voor de Bomag Emergency Brake Assist en de Silver Award voor de Excavator Blade Control (EBC) van DMS. De Bronze Award werd toegekend aan het ‘pigment in tabletvorm’ concept van Supply Company.  

In de categorie bouw, civiele techniek en de betonsector behaalde Betolar de Gold Award met het duurzame en koolstofarme betonmateriaal Geoprime®. De Silver Award was voor de AraNea composietvezel die de wapening van prefab betonelementen geheel of gedeeltelijk kan vervangen. Selfbeton ontving de Bronze Award voor diens automatische betonverdeler. Verder kreeg Moog Construction de Gold Award voor het Terratech Ecosystem in de categorie low carbon en energietransitie. De Silver Award was voor Novum Tech voor het Electrifical System. 

Tot slot in de categorie nieuwe technologieën ging de Gold Award naar Tensar Solution voor diens Virtual Training Space en de Silver Award voor Excess Engineering met zijn Electric Actuator – A Hydraulic-Free Option als alternatief voor zware hydrauliek. De Moasure One, ’s werelds eerste op beweging gebaseerde meetinstrument, ontving de Bronze Award.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.